بهره برداری از مجهزترین کتابخانه شمال غرب کشور در شهر سهند توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

مجهزترین کتابخانه شمال غرب کشور با نام شهید سرافراز سپهبد حاج قاسم سلیمانی در شهر جدید سهند با حدود ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه ساخت و تجهیز، توسط محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور استاندار آذربایجان شرقی بهره برداری شد.

به گزارش ارک خبر، کتابخانه سهند بعد از کتابخانه مرکزی تبریز بزرگترین کتابخانه آذربایجان شرقی و استانداردترین در این استان بوده مساحت کتابخانه سه هزار و ۴۰۰ متر مربع و زیربنای آن سه هزار مترمربع در سه طبقه با سازه فلزی است.

این کتابخانه دارای بخش های مختلف از قبیل سالن آمفی تئاتر، سالن های مطالعه مجزا برای خواهران و برادران، سالن جلسه، اتاق بازی کودکان، بخش نوجوانان، اتاق های مطالعه تک نفره و گروهی برای پژوهشگران و محققان، بخش نشریات و محل عرضه انتشارات، مخزن کتاب و بخش عرضه فایل دیجیتالی کتب، نشریات، پایان نامه ها و مقالات معتبر علمی است.

این کتابخانه که بهره برداری از آن ۹ سال به طول انجامید، قابلیت راه اندازی بخش تولید و تبدیل کتب کاغذی به کتب صوتی و دیجیتالی و نیز تولید برنامه های مختلف علمی و فرهنگی بصورت مجازی متناسب با نیازهای جامعه برای رده های سنی مختلف را دارا است.

بهره برداری از مجهزترین کتابخانه شمال غرب کشور در شهر سهند توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

۴۷۰ مترمربع فقط مخزن این کتابخانه در نظر گرفته‌ شده که ظرفیت گنجایش ۶۰ هزار جلد کتاب را دارد، محوطه کتابخانه حدود ۲ هزار متر مربع مساحت دارد و محل مناسبی برای استراحت اعضای کتابخانه و حتی محلی برای برگزاری برخی مراسمات فرهنگی است.

فرماندار شهرستان اسکو در حاشیه افتتاح این کتابخانه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کتابخانه یاد شده مجهزترین و پیشرفته ترین کتابخانه شمال غرب کشور است، اظهار کرد: در حال حاضر شهر جدید سهند دارای یک کتابخانه عمومی به نام پیامبر اعظم(ص) با هزار متر مربع است.

حسین فیروزی گفت: با آغاز به کار کتابخانه شهید سپهبد قاسم سلیمانی سرانه کتابخانه‌ای در این شهر از ۶ دهم مترمربع به حدود ۲.۴۲ مترمربع افزایش پیدا می‌کند که ۴۰۰ درصد افزایش دارد.

وی افزود: ۴۰ میلیارد تومان هزینه تجهیز و ساخت کتابخانه به قیمت روز بوده و ارزش ملک نیز با مساحت سه هزار و ۴۰۰ مترمربع حدود ۷۰ میلیارد تومان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته وارد تبریز شد، محمدمهدی اسماعیلی برای افتتاح کتابخانه شهید سپهبدحاج قاسم سلیمانی در شهر جدید سهند و شرکت در دومین ۲ سالانه جشنواره قصه گویی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با عنوان «نهال امید» در منطقه آزاد ارس به تبریز و آذربایجان شرقی سفر کرده است.

بهره برداری از مجهزترین کتابخانه شمال غرب کشور در شهر سهند توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

این دهمین سفر محمدمهدی اسماعیلی به آذربایجان شرقی است، وی ۲ هفته پیش نیز در قالب سفر دوم رییس جمهور به آذربایجان شرقی همراه هیات دولت به آذربایجان شرقی سفر و از شهرستان های آذرشهر، اسکو بازدید و در دیدار اصحاب فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی با آیت الله رئیسی در مقبره الشعرا سخنرانی کرد.

بیانیه کتابخانه عمومی ایفلا – یونسکو در سال ۱۹۹۴ کتابخانه عمومی را به مثابه دروازه محلی ورود به عرصه دانش و شرط اصلی و اولیه رشد فرهنگی دائمی افراد و گروه‌های اجتماعی تعریف می‌کند، از طرفی امروزه سیاست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تبدیل کتابخانه‌های عمومی به پایگاه‌های فرهنگی – اجتماعی محل رجوع گروه‌های مختلف مردم است که لازمه آن ایجاد کتابخانه‌های پویا برای پاسخگویی به نیازهای مختلف همه اقشار یک منطقه است.

شهر جدید سهند که از توابع شهرستان اسکو در آذربایجان شرقی است بیش از ۱۶۵ هزار نفر جمعیت دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا