آذربایجان‌شرقی رتبه هفتم درآمد و هزینه بودجه سال آینده را دارد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: این استان در لایحه بودجه سال آینده، هم در بحث درآمدی و هم هزینه ای در رتبه هفتم کشور قرار گرفته است.

داوود بهبودی روز دوشنبه در جلسه تبیین و تشریح مواد و تبصره های لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای فعالین اقتصادی آذربایجان شرقی افزود: سهم استان های مختلف کشور به جز تهران از کل درآمدهای استانی در لایحه بودجه احصاء شده است که در این میان، آذربایجان شرقی با سهم تقریبی ۲.۶ درصد در ردیف هفتم کشوری قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: در این لایحه، درآمد پیش بینی شده که باید در سال آینده از آذربایجان شرقی وصول شود، رشد ۲۴ درصدی نسبت به امسال را نشان می دهد که البته این میزان افزایش در میانگین کشوری معادل ۲۷ درصد است.

بهبودی با بیان اینکه در لایحه پیشنهادی بودجه، مجموع هزینه های آذربایجان شرقی شامل اعتبارات ملی و استانی حدود۱۶ هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: از لحاظ رتبه و سهم کشوری، آذربایجان شرقی در جایگاه خوبی قرار گرفته است اما این به معنای مناسب بودن قدرت خرید در لایحه پیشنهادی نیست، چون قدرت خرید در بودجه آینده به دلیل مشکلات موجود در مجموع کاهش خواهد داشت.

وی درباره لزوم اصلاح ساختار بودجه، گفت: همه بر روی ضرورت اصلاح ساختار بودجه اتفاق نظر دارند، اما باید بدانیم که این موضوع یک بحث کوتاه مدت نبوده و نیاز به فرهنگ سازی و اقدامات زیربنایی دارد، چون اینکه هر ارگان و سازمانی منتظر اصلاح ساختار و کاهش هزینه ها از ارگانی دیگر باشد، به طور قطع کارگشا نخواهد بود.

بهبودی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور با وجود وابستگی بالا به نفت در بازار جهانی نفت سهم چندان بالایی ندارد، گفت: متاسفانه هم اکنون تمامی بخش های جامعه اعم از دولت، مجلس شورای اسلامی و حتی صادرکنندگان به درآمدهای نفتی عادت کرده و به آن متکی هستند که این تفکر باید به تدریج تغییر یابد.

وی به اسناد خزانه که ۳۵ درصد بودجه را تامین می کند، اشاره کرد و افزود: اگر این امر در بودجه پیش بینی نمی شد، باید عملا” بودجه عمرانی را صفر در نظر می گرفتند و اگر درآمدهای ما به نحو دیگری قابل وصول بود، وضعیت به نحو دیگری رقم می خورد اما با ظرفیت کنونی باید این راهکارها نیز در لایحه بودجه مطرح می شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی از فعالان بخش خصوصی درخواست کرد نسبت به ارایه راهکارهایی در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰ اقدام کرده و وارد عمل شوند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا