۶۸ پروژه مهم برای توسعه سواحل مکران در نظر گرفته شده است

معاون اول رئیس جمهور گفت: ۶۸ پروژه بزرگ و مهم برای توسعه سواحل مکران با اعتباری بالغ بر ۸۴ هزار میلیارد تومان تعریف شده است.

به گزارش ارک خبر، اسحاق جهانگیری شامگاه چهارشنبه در نشست ستاد سواحل مکران که در چابهار برگزار شد، اظهار داشت: سواحل مکران زمانی می‌تواند یک کانون مهم توسعه در منطقه جنوب شرق ایران باشد، که یک توسعه همه جانبه متکی به استعدادهای منطقه در آن شکل بگیرد.

وی افزود: افزایش نیروی انسانی در رأس هر توسعه‌ای قرار دارد که خوشبختانه سیستان و بلوچستان از نظر نیروی انسانی مستعد جزو استان‌های زبده و بی نظیر است که با شکوفایی و پرورش استعدادها شاهد تحول در زمینه‌های مختلف عمرانی و آبادانی سواحل مکران خواهیم بود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: برای توسعه باید مسائل مهم و اساسی منطقه در اولویت قرار بگیرد و سواحل مکران یک استعداد بزرگ است که کشف آن جرقه‌ای بود که با بازدید رهبر معظم انقلاب در سفر استانی ایشان ایجاد شد.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم در گسترش منطقه که باید به طور جدی انجام شود، شناسایی ظرفیت‌های منطقه شامل دریا و کشاورزی است زیرا آینده اقتصاد منطقه بر اساس ظرفیت دریا شکل می‌گیرد.

جهانگیری تاکید کرد: صیادی به عنوان یک کار مهم و اشتغال مردم منطقه است که باید مجوزهای لازم برای گسترش مناسبات اقتصادی بر مبنا دریا داده شود تا حضور مؤثر داشته باشند.

وی گفت: دریا زمینه اشتغال در زمینه‌های مختلف شامل سازه‌های دریایی، کشتیرانی، شیلات و حمل و نقل دریایی را ایجاد می‌کند و با این حجم از سواحل واقع شده در شمال و جنوب کشور، قطعاً اقتصاد به سمت دریا پیش خواهد رفت.

معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد: توجه به زیر ساخت‌ها و توسعه و تکمیل آنها به عنوان یک نیاز اساسی باید مدنظر باشد که اولین زیر ساخت راه و راه آهن است که با پیگیری دولت و توجه مقام معظم رهبری با تخصیص اعتبار ۳۰۰ میلیون دلار باید هرچه سریع‌تر این پروژه تکمیل و راه آهن چابهار با اتصال به خط سراسری علاوه بر تحول در استان و کشور باعث توسعه منطقه می‌شود.

وی اذعان کرد: تکمیل پروژه گازرسانی استان سیستان و بلوچستان به عنوان زیر ساخت بعدی برای توسعه منطقه مهم است و برای ما قابل قبول نبود که سیستان و بلوچستان فاقد گاز باشد که توانستیم این پروژه را عملیاتی کنیم و امروز تاکید ما گاز رسانی به همه روستاها و شهرهای استان مثل سایر نقاط کشور است.

سیستان و بلوچستان پاره تن ایران است

جهانگیری عنوان کرد: سیستان و بلوچستان مثل سایر نقاط کشور پاره تن ایران است و باید هر امکاناتی که در تهران و سایر نقاط کشور وجود دارد در این منطقه ایجاد شود و پروژه گازرسانی برای ما مهم است، چون ما وقتی صف‌های طولانی مردم را در تلویزیون مشاهده می‌کنیم، خجالت می کشیم.

وی افزود: دغدغه پروژه فرودگاه جدید چابهار بسیار مهم است و بروز اختلاف نظر بین دستگاه‌های اجرایی و اداری در این زمینه بسیار طبیعی است و به زودی اقدامات مورد نیاز برای حل این چالش انجام می‌شود..

معاون اول رئیس جمهور گفت: ایجاد ۲ بندر چابهار در سیستان و بلوچستان و جاسک در هرمزگان به عنوان کانون‌های اصلی و مهم سواحل مکران نیازمند تجهیز آن هاست تا این منطقه به عنوان یک نقطه بزرگ تحولی در جنوب شرق کشور ایفای نقش کند.

وی بیان کرد: ۶۸ پروژه بزرگ مهم برای توسعه سواحل مکران با ۸۴ هزار میلیارد تومان اعتبار تعریف شده است در حالی که کل بودجه عمرانی کشور در سال ۹۹، حدوداً ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده و نباید به راحتی از این مسئله با بی توجهی عبور کنیم زیرا پروژه‌های مختلفی برای این منطقه اجرایی می‌شود.

جهانگیری اذعان کرد: مسئله آب رسانی چابهار بسیار نگران کننده بود و با پیگیری‌های انجام شده تلاش خواهیم کرد این چالش حل شود و باید مسئولین استانی با اعتماد به بخش خصوصی مجوز ایجاد آب شیرین کن به ویژه در شهر چابهار را اعطا کنند که خوشبختانه در حال حاضر هم اقدامات لازم در این زمینه حال پیگیری و انجام است.

وی با اشاره به افتتاح مرز ریمدان گفت: برقراری ارتباط با پاکستان و احیا فعالیت مرز ریمدان بسیار خوشحال کننده است که البته در هنگام مکاتبات بین مسئولین ۲ کشور و پیگیری وزارت امورخارجه ما مقرر شده تا مرز پیشین هم در فاصله کوتاهی احیا شود.

کشور پاکستان دوست ایران اسلامی در منطقه است

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: پاکستان یک کشور مسلمان و دوست ایران اسلامی در منطقه است و ما علاقمند هستیم تا روابط خود را با آنها گسترش دهیم و در زمینه روابط و مبادلات اقتصادی هر ۲ کشور می‌توانند به واسطه سیستان و بلوچستان با هم به توسعه و پیشرفت در اقتصاد و عمران برسند.

جهانگیری افزود: تأمین زیر ساخت‌های لازم در حوزه محصولات دریایی و شیلاتی می‌تواند در اقتصاد و اشتغالزایی مؤثر باشد و باید اعتبارات و مجوزهای لازم به طور کامل و دقیق اعطا و پرداخت شود به گونه‌ای که پرورش میگو توانایی ظرفیت اشتغالزایی برای ۳۰ هزار نفر را دارد.

وی بیان کرد: محدودیت‌هایی که برای مناطق آزاد ایجاد شده طی چند سال اخیر به دلیل شرایط موجود در کشور بوده است که در جنگ اقتصادی برای ما یک مسئله بسیار مهم و حائز اهمیت است که اجازه ندهیم زندگی مردم بهم ریخته شود.

معاون اول رئیس جمهور اذعان کرد: تمام تلاش ما این بود که اجازه ندهیم کمبود و افزایش نرخ کالا در کشور ایجاد شود هرچند که این اتفاق افتاد و ما مجبور شدیم برخی تصمیمات را اتخاذ کنیم و در این جنگ اقتصادی طی چند مدت اخیر ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی ما کم شده است و برای حل این مشکل واردات کالا را در مناطق مختلف به ویژه مناطق آزاد کاهش دادیم که ۲ هزار و ۴۰۰ قلم شامل این مسئله بود.

وی گفت: قطعاً زمانی که شرایط کشور دوباره بهبود یابد تصمیمات ما تغییر خواهد کرد اما نباید اجازه دهیم نیازهای اصلی مردم دچار کمبود شود و باید امنیت باید برای سرمایه گذاران ایجاد شود تا بتوانیم مسائل اقتصادی را حل و توسعه را برای بهبود معیشت مردم و کشور محقق کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا