ممنوعیت ساخت و ساز غیرمجاز در اهر/ راه‌اندازی یک دستگاه شتاب‌نگار

معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرماندار اهر از ممنوعیت ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهر اهر، محدوده روستاها و اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش ارک خبر،حسن پاکدل صبح امروز در جلسه ساماندهی و مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرستان اهر با اشاره به این‌که طرح ساماندهی ساخت و سازهای غیرمجاز در ورودی شهر اهر از سمت جاده کلیبر تدوین و به معاونت عمرانی استانداری آذربایجان شرقی ارجاع شده است اظهار داشت: این طرح از سوی معاونت عمرانی استانداری آذربایجان شرقی با اعمال برخی اصلاحات مورد تأیید قرار گرفته و با نهایی شدن طرح مذکور نسبت به ساماندهی ساخت و سازهای ورودی شهر اهر اقدام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرماندار اهر بر لزوم افزایش نظارت‌های جهاد کشاورزی بر ساخت و سازهای ورودی شهر اهر تاکید کرد و افزود: از جهاد کشاورزی می‌خواهیم نسبت به توقف عملیات ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی اقدام کرده و از روند عملیات جلوگیری کند.

وی؛ فعال‌سازی پلیس ساختمان و تشدید نظارت بر ساخت و سازها در شهرستان اهر را ضروری دانست، گفت: شهرداری، بنیاد مسکن و نظام مهندسی ساختمان بایستی بر رعایت قوانین و ضوابط ساخت و ساز در مقاوم بودن مساکن احداثی اهتمام جدی داشته باشند.

پاکدل از تشکیل کمیته ویژه جلوگیری از افزایش غیرقانونی طبقات ساختمانی خارج از پروانه صادره از سوی شهرداری اهر در آپارتمان‌ها خبر داد، گفت: در پروانه ساخت و ساز که از سوی شهرداری اهر صادر می‌شود هر تعداد طبقاتی که قید شده باید آن ساختمان رعایت کند و در صورت افزایش غیرقانونی طبقات عملیات اجرایی متوقف شود.

معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرماندار اهر با تاکید بر این‌که هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در محدوده روستاها، اراضی کشاورزی و حریم شهر اهر ممنوع است، بیان داشت: اولویت این است که از ساخت و سازهای غیرمجاز از بدو شروع عملیات اجرایی جلوگیری شود.

وی همچنین از نصب یک دستگاه شتاب‌نگار بر خط زلزله از نوع نسل جدید در شهرستان اهر خبر داد، خاطرنشان کرد: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده؛ یک دستگاه شتاب‌نگار بر خط زلزله از نوع نسل جدید با هدف توسعه شبکه شتاب نگاری استان در شهرستان اهر نصب و راه‌اندازی می‌شود.

صراحت قانون در قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز

شهردار اهر نیز در این جلسه بابیان این‌که برخوردهای بازدارنده با ساخت و سازهای غیرمجاز همانند گذشته انجام نمی‌گیرد، گفت: نمی‌توان تمامی ساخت و سازهای غیرمجاز را به کمیسیون ماده صد ارجاع داد.

محمد سرقینی اظهار کرد: نظارت بر ساخت و سازهای داخل محدوده شهر طبق قانون این وظیفه بر عهده شهرداری است و در حریم شهر؛ شهرداری وظایف مشابه در کنار جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، راه و شهرسازی و راهداری دارد.

شهردار اهر افزود: ضابطین قضائی در خصوص ساخت و سازها آن‌طور که می‌بایست همکاری داشته باشند را ندارند؛ گاهاً ضابطین قضائی مشغله دارند و یا اینکه نیروی کافی ندارند و وقتی همکاران ما بر سر ساخت و ساز غیرمجاز می‌روند حضور پلیس نیز نیم ساعت طول می‌کشد و پلیس هم در حضور بر سر عملیات ساخت و ساز غیرمجاز کار خاصی انجام نمی‌دهد.

وی ادامه داد: قبلاً روال اینگونه بود که ساخت و ساز غیرمجاز توسط عوامل ذی‎‌ربط صورتجلسه شده و با دستور دادستان نسبت به تخریب بنای غیرمجاز اقدام می‌شد؛ ولی متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد و می‌گویند ساخت و ساز غیرمجاز را به کمیسیون ماده صد ارجاع دهید در حالی که قانون به صراحت می‌گوید با دستور قضائی؛ عوامل شهرداری در معیت نیروی انتظامی نسبت به تخریب ساخت و ساز غیرمجاز می‌تواند اقدام کند.

سرقینی گفت: در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز مشکلات زیادی داریم که ای کاش دادستان یا نماینده وی در این جلسه حضور می‌یافتند؛ البته عودت پرونده‌های ساخت و سازهای غیرمجازبه کمیسیون ماده صد نتیجه دلخواهی را ندارد و شهرداری اهر سابقه تمامی ساخت و سازهای غیرمجاز را نیز در اختیار ندارد به همین دلیل باعث می‌شود تا پرونده ناقص به کمیسیون ماده صد ارجاع شود و از آن‌سو این پرونده‌ها به دلیل ناقص بودن در کمیسیون بررسی نمی‌شود.

شهردار اهر بابیان این‌که روال سابق مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز بازدارندگی داشت، تصریح کرد: اکیپ جلوگیری از تخلفات ساختمانی شهرداری اهر ۲۴ ساعته و به صورت دو شیفته و بدون تعطیلی در سطح شهر اهر در حال گشت‌زنی هستند و از طرفی به همکاران توصیه کرده‌ام تا در صورت مشاهده هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در حریم شهر؛ گزارش آن را به جهاد کشاورزی نیزارائه دهند.

وی با تاکید بر این‌که جهاد کشاورزی اهر در مقابله و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز محدودیتی ندارد، خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی در مقایسه با شهرداری اهر در خصوص قلع و قمع و مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز محدودیت چندانی ندارند در حالی که دست شهرداری اهر در این زمینه بسته است و همچنین اگر طبق قانون در بدو شروع عملیات ساخت و ساز غیرمجاز مقابله کنیم منطقی‌تر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا