ثبت جشنواره ورنی اهر در تقویم ملی رویدادهای گردشگری کشور

اهر- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از ثبت جشنواره ورنی اهر در تقویم ملی رویدادهای گردشگری کشور خبر داد.

به گزارش ارک خبر،احمد حمزه‌زاده صبح امروز در آئین تجلیل شهروندان، هنرمندان و مسئولان شهرستان اهر از مدیرکل و معاونین و کارشناسان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی به جهت پیگیری و تحقق مطالبه مردمی به جهت ثبت اهر به عنوان «شهر ملی ورنی» اظهار داشت: نزدیک به ۲ سال بود که پرونده «اهر شهر ملی ورنی» را آغاز کرده بودیم و جلسات مختلفی را با نماینده مردم اهر و هریس، فرماندار، شهردار و شورای شهر داشتیم.

وی افزود: نماینده مردم اهر و هریس در مجلس و هم اصحاب رسانه در زمینه تکمیل و آماده‌سازی پرونده «اهر شهر ملی ورنی» و حتی در جلسات دفاع حضور مؤثری داشتند و در رفع نواقصات پرونده نیز همراه ما بودند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: دو هفته قبل که جلسات بررسی پرونده ثبت ملی شهرها در وزارت میراث فرهنگی شروع شد؛ در آن جلسات از پرونده «اهر شهر ملی ورنی» ایراداتی گرفته بودند و حتی جهت رفع ایرادات پرونده تاکید داشتند تا به دوره‌های بعدی موکول شود.

حمزه‌زاده، عدم تأسیس «خانه ورنی اهر» را از جمله مهم‌ترین ایرادات پرونده «اهر شهر ملی ورنی» عنوان کرد و گفت: حضور شهروندان، هنرمندان و مسئولان شهرستان اهر در اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی نشان می‌دهد که اهری‌ها برای ثبت منطقه ارسباران با مرکزیت اهر به عنوان مهد ورنی‌بافی پیگیری علاقه‌مند و پیگیر بودند.

وی اضافه کرد: در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به نمایندگی از طرف مسئولان شهرستانی و اهری‌ها و به ویژه ارسبارانی‌ها متعهد شدیم که «خانه ورنی اهر»، اِلمان‌های شهری، آموزشگاه‌های ورنی‌بافی، بازارچه صنایع‌دستی و تمامی زیرساخت‌های لازم برای «اهر شهر ملی ورنی» تا سه ماه آینده ایجاد می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: به مردم شهرهای اهر و اسکو از بابت اینکه توانستیم «اهر شهر ملی ورنی و اسکو شهر ملی چاپ کلاقه‌ای» را در سطح ملی به ثبت برسانیم؛ تبریک می‌گویم.

حمزه‌زاده همچنین از تکمیل پرونده «ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری» خبر داد و یادآور شد: از تمامی شهروندان اهری و مسئولان شهرستان اهر درخواست می‌کنم تا همراه و پشتیبان اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی را در زمینه «ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری» باشند از این‌رو دست یاری به سمت مردم اهر دراز می‌کنیم.

وی بر لزوم آزادسازی حریم «بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری» به منظور تسریع در روند تکمیل پرونده ثبت جهانی این اثر تاریخی تاکید کرد و افزود: اعتبارات مورد نیاز ثبت جهانی «بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری» را از وزارتخانه تأمین کردیم و با تکمیل پرونده، جهت داوری به وزارت میراث فرهنگی ارجاع می‌دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در خبر خوش دیگری از ثبت «جشنواره‌های ورنی اهر و کباب بناب» از استان آذربایجان شرقی در تقویم ملی رویدادهای گردشگری کشور خبر داد، تصریح کرد: انشاالله بعد از شکست ویروس کرونا؛ «جشنواره‌های ورنی اهر و کباب بناب» به صورت ملی در حوزه گردشگری برگزار می‌کنیم تا بتوانیم ورنی ارسباران و کباب بناب را بیشتر در سطح ملی معرفی کنیم.

حمزه‌زاده بابیان این‌که اولین مجوزهای گردشگری کشاورزی آذربایجان شرقی در شهرستان اهر صادر شده است، ابراز داشت: در مرحله اول مجوز ۴ واحد گردشگری کشاورزی در شهرستان اهر صادر و پرونده تعدادی دیگر نیز تکمیل و جهت صدور مجوز آماده می‌شود.

وی از افتتاح فاز نخست مجتمع آبدرمانی یل‌سوئی شهرستان اهر هم‌زمان با دهه فجر خبر داد، گفت: به مجتمع آبدرمانی یل‌سوئی نباید صرفاً به دید یک آبدرمانی نگریست، بلکه این پروژه به پیشران سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری شهرستان اهر تبدیل خواهد شد و معتقدم در مسیر گردشگری جاده اهر-مشگین‌شهر تحولات گردشگری بسیاری به وجود می‌آورد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر این‌که با تکمیل پروژه‌های گردشگری در حال احداث؛ شهرستان اهر از «شهر مسیر گردشگری به شهر هدف گردشگری» تبدیل می‌شود، بیان کرد: از فرماندار اهر درخواست می‌کنم تا پروژه نافرجام «هتل ۵ ستاره شرکت مهراصل» که بعد از فوت خیر بزرگ استان این پروژه بلاتکلیف ماند از این‌رو شهرستان اهر که به سمت جهانی شدن در حرکت است نیاز به هتل دارد و تاکنون نیز در کنار تمامی ظرفیت‌های گردشگری؛ از نظر اقامتی کمبودهایی دارد.

تجلیل اهری‌ها از مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی

طیف‌های مختلف از شهروندان اهری از مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی به جهت پیگیری و تحقق ثبت اهر به عنوان «شهر ملی ورنی» تجلیل کردند.

با ابداع اصحاب رسانه و طیف‌های مختلف از مردم اهر، احمد حمزه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی به جهت پیگیری و تحقق ثبت اهر به عنوان «شهر ملی ورنی» در حضور هنرمندان، فرماندار، شهردار، اعضای شورای شهر و فعالان حوزه صنایع‌دستی و گردشگری مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفت.

همچنین در این مراسم رسول خدابخش فرماندار شهرستان اهر، رئیس شورای شهر و شهردار اهر طی لوح‌های جداگانه‌ای با حضور در اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از احمد حمزه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان تجلیل و قدردانی کردند.

در متن لوح قدردانی اصحاب رسانه و شهروندان اهری از مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی آمده است؛

جناب آقای احمد حمزه زاده، مدیرکل محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی

با سلام و ادای احترام

ورنی نه تنها صنعت دستی و سنتی اصیل و منحصربه فرد، بلکه نمونه‌ای از مواریث فرهنگی برآمده از دل تاریخ و فرهنگ و مدنیت منطقه قره داغ است.

اهر مرکز تاریخی منطقه قره داغ در بازار تاریخی خود عمری به افتخار ورنی را در ویترین خویش داشته است.

ورنی به ویژه در پیوند با جوامع عشایری شهرستان اهر ریشه دار است و شهر اهر نه تنها برآورنده که خود پردازنده ورنی بوده است چون فرش‌هایش. هنری که در جان این شهر نشسته و در تار و پود آن بافته شده است.

انتخاب اهر به عنوان شهر ملی ورنی؛ نکوداشت این میراث عظیم است. ارج نهادن بر این گوهر اصیل و ادای احترام به انسان‌هایی است که با دل و جان این هنر را برساختند و پرداختند.

توجه شایسته به این میراث گرانقدر، معرفی و دفاع از ارزش‌ها و شایستگی‌های آن، از کسانی برمی آید که فرزند خلف میهن اند و دل در گرو حفاظت از میراث نیاکان دارند. چراکه؛ «قدر زر زرگر بداند؛ قدر گوهر گوهری»

شهر تاریخی و فرهنگی اهر؛ انتخابش به نام شهر ملی ورنی را مدیون اراده و همت شخصیت‌های فرهیخته ای چون شماست.

حضرتعالی در کسب این نام و نشان متحمل زحمات بسیار شدید و پیگیری پیوسته کردید تا این رویداد مهم و ماندگار رقم خورد.

حرکت فرهنگی شما چون اصالت ورنی ارزشمند و باشکوه است و میهن قدردان شماست.

انتخاب اهر به عنوان شهر ملی ورنی؛ تحقق مطالبه‌ای دیرین در کسب جایگاه شایسته برای ورنی است.

بدینوسیله مراتب سپاس و قدردانی خود را از حضرتعالی و همکاران تان به خاطر نقش آفرینی ممتاز و تاریخی در تحقق این مطالبه، اعلام می‌داریم.

خداوند متعال یار و یاورتان باد و همواره سرافراز و موفق باشید.

اصحاب رسانه و شهروندان اهری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا