سرمقاله دولت جدید آمریکا – محمّد اشراقی

دولت جدید دموکرات آمریکا به ریاست جوبایدن از دیروزآغاز بکار کرد.

دولت جدید دموکرات آمریکا به ریاست جوبایدن از دیروزآغاز بکار کرد.

جوبایدن دموکرات با اینکه پیرترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست،  باتوجه به  سابقه طولانی چند دهه حضور در حزب دموکرات،  مجلس سنای امریکا و هشت سال معاونت رئیس جمهور دموکرات اوباما، از تجربه مفید طولانی در سیاست های داخلی و خارجی آمریکا برخوردار می باشد.

برخلاف رئیس جمهور قبلی،  دانولد ترامپ جمهوری خواه، افراطی و نامتعارف،  جوبایدن از شخصیتی معتدل برخوردار می باشد.

رفتار جوبایدن در طول مدت مبارزات انتخاباتی اخیر،  سخنرانی های تکنیکی وی در این مبارزات،  سخنرانی  هدفدار روز تحلیف و امضا ده فرمان چالشی در اولین روز کاری،  نشان از نوعی انسجام و کار تیمی هدفدار دارد.

باور این است که اگر کارها در دولت جدید با این روش ادامه یابد، رفتار کشورهای دیگر با امریکا نیز  ناگزیر، مبتنی بر تدبیر و تفکر خواهدبود .

گویا دیروز،  در اولین روز کاری جوبایدن،  نام سفارت آمریکا در اسرائیل از عبارت »سفارت آمریکا در اسرائیل و سرزمین های اشغالی و کرانه باختری« به عبارت: »سفارت آمریکا  در اسرائیل «تغییر یافت .  مسلما این تغییر نام سفارت،  بهیچ وجه تصادفی نمی تواند باشد.  بلکه ممکن است  تغییر در روی کرد سیاست خارجی دولت جوبایدن نسبت به سیاست های دولت ترامپ در مسایل اسرائیل را نشان دهد.

بنابراین ممکن است، دولت جوبایدن در آینده  از سیاست های  معتدل و منطقی تر  دموکراتیک در مورد موضوعات مشترک پیشروی این دولت و سایر دول متفق و مستقل دنیا تبعیت خواهد کرد.

باور این است که احتمالا  دول دیگر دونیا نیز با مشاهده اعتدال و منطق در سیاست دولت دموکرات جدید آمریکا، نوعی اشتراک هدف و منافع با این دولت احساس و به تغییر سیاست های خود، مبادرت ورزند. دراین میان، ممکن است تغییرات مهمی نیز در موضوع برجام، اوضاع منطقه و جهان روی دهد.

لذا کشورهای طرف معامله و حساب آمریکا ممکن است، در سیاست های پیشین خود، تغییرات مناسب رسیدن به  توافقات و تعاملات مثبت و مفید مدنظر قرار دهند.

در اخبار دیروز آمده بود که رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته که با روی کار آمدن جوبایدن، اروپا در کاخ سفید دوستی پیدا کرده است. این اظهار نظر مبهم ولی مثبت، دارای پیامی مثبت برای روشن کردن فضای دوستی کدر شده چهار ساله اروپا و آمریکا در دوران دولت ترامپ می باشد. امید است تغییر مثبت در دولت آمریکا به فضای متشنج موجود  در روابط بین الملل آرامش بخشد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا