پرورش نسل جدید شطرنج بازان/ لزوم حمایت از رشته های غیر فوتبالی

تبریز- هیأت شطرنج آذربایجان شرقی با آموزش و بستر سازی مناسب برای دانش آموزان در سطح استان، برنامه پرورش نسل جدید و قدرتمندی از شطرنج بازان نوجوان را آغاز می کند.

به گزارش ارک، سید حسین زینالی: شیوع ویروس کرونا بهانه‌ای بود تا ورزش فکری شطرنج که در سال‌های اخیر به دلیل گسترش فضای مجازی و استفاده بی رویه از آن کم رنگ تر شده بود، دوباره در بین جوانان و خانواده‌ها رونق گیرد.

بیشتر ورزش‌ها با آغاز پاندمی کرونا رو به تعطیلی رفته و آن دسته از ورزش‌هایی که فاصله مورد نیاز در آن رعایت می‌شد نیز نتوانستند به صورت قابل قبولی به فعالیت خود ادامه دهند، در حالی که این موضوع برای شطرنج به دلیل پتانسیل برگزاری در فضای مجازی متفاوت بود و باعث به وجود آمدن زمینه‌ای شد تا شطرنج آذربایجان شرقی در مسیر بازگشت به جایگاه حقیقی خود قرار گیرد.

هیأت شطرنج آذربایجان شرقی در ماه‌های اخیر با برگزاری مسابقات متعدد شطرنج آنلاین در رده‌های سنی مختلف زیر ۱۸ سال و بزرگسالان سعی در ترویج ورزشی داشته که تبعات آن باعث افزایش نبوغ و رشد فکری در مخاطب خویش می‌گردد و این در حالی است که برنامه ویژه برای آموزش نسل جدیدی از علاقمندان به شطرنج آغاز شده است.

آموزش در رأس امور قرار می‌گیرد

رئیس هیأت شطرنج آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه رویکرد هیأت تغییر کرده و از این پس صرفاً بر روی آموزش تمرکز خواهیم کرد، اظهار کرد: پتانسیل بسیار بالایی در استان وجود دارد و سعی مان بر این خواهد بود تا با آموزش رده‌های سنی زیر ۱۸ سال، نسل جدیدی را وارد عرصه شطرنج نمائیم.

سید وحید میرزاده همجواری استان آذربایجان شرقی با کشورهای صاحب سبک شطرنج دنیا از جمله آذربایجان، ترکیه، ارمنستان و حتی روسیه را امتیاز مناسبی برای استان برشمرده و گفت: به تازگی شاهد حضور شهرستان‌ها و برگزاری مسابقات آنلاین هفتگی مختص هر شهرستان می‌باشیم که نوید بسیار خوبی برای آینده است اما هنوز به جایگاهی که مستحق آن هستیم نرسیده‌ایم که در این راستا برنامه ریزی هایی انجام شده است.

عدم حمایت از ورزش‌های غیر فوتبالی دیدگاه مأیوس کننده‌ای است

میرزاده با اشاره به عدم حمایت اداره کل ورزش و جوانان استان از ورزش‌های غیر فوتبالی عنوان کرد: دیدگاه موجود در استان ما به جز فوتبال برای سایر ورزش‌ها نامناسب است و هیچ حمایتی در جهت توسعه سایر رشته‌های ورزشی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ هیچ بودجه‌ای از سوی ورزش و جوانان استان دریافت نکرده‌ایم، ادامه داد: در سال ۹۸ نیز مبلغ دریافتی هیأت شطرنج استان به قدری ناچیز بود که گفتن آن باعث شرمندگی است و حتی برای هزینه‌ی مصارف سالانه گاز و برق خانه شطرنج استان کافی نبود.

رئیس هیأت شطرنج آذربایجان شرقی افزود: قطعاً درصورت حمایت بیشتر از سوی فدراسیون شطرنج و اداره کل ورزش و جوانان استان شاهد تحول عظیمی در این رشته ورزشی خواهیم بود و شطرنج استان را در جایگاه حقیقی خود که بسیار بالاتر از شرایط امروزی است خواهیم دید.

آموزش، حلقه گمشده شطرنج آذربایجان شرقی

مسئول کمیته مسابقات هیأت شطرنج آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر از روزهای پرکار شطرنج بازان استان خبر داده و گفت: به تازگی مسابقات انتخابی استان را به صورت مجازی در دو مرحله برگزار کردیم که تعداد ۱۳۰ نفر از آقایان و ۵۰ نفر از بانوان در آن حضور داشتند و از هر گروه ۳ نفر به عنوان سهمیه استان به فدراسیون و مسابقات کشوری معرفی شدند.

احمد کاری با اشاره به حضور پر رنگ شهرستان‌های آذربایجان شرقی در برگزاری مسابقات آنلاین هفتگی اضافه کرد: طی سیاست‌های در نظر گرفته شده، مکاتبات و سفرهای اخیر رئیس و اعضای هیأت به شهرستان‌های استان در راستای توسعه شطرنج، شاهد برگزاری مسابقات هفتگی و روزانه در سطح استان هستیم و شهرستان‌های مراغه، مرند، میانه، سراب، شبستر، عجب شیر، بناب، آذرشهر به همراه تبریز در صحنه شطرنج حضور دارند.

پیشکسوت شطرنج آذربایجان که از سال ۱۳۵۰ در صحنه شطرنج کشور حضور دارد، با تشریح مسائل و مشکلات اساسی جامعه شطرنج آذربایجان شرقی ادامه داد: متأسفانه بازیکنی که در سال ۱۳۷۱ به عنوان نماینده یک شهرستان در مسابقات استانی حضور پیدا می‌کرد اکنون نیز نماینده همان شهرستان در مسابقات است و این امر نشان دهنده عدم ارتقا و عدم آموزش در ۲۰ سال اخیر است.

وی افزود: آموزش، حلقه گمشده این ورزش فکری است؛ شطرنج با سایر ورزش‌ها متفاوت است و شطرنج باز برای ادامه مسیر حرفه‌ای خود هر لحظه باید از لحاظ فکری و آموزشی ارتقا پیدا کند که خوشبختانه به تازگی سیاست‌های بسیار مفیدی در این زمینه توسط هیأت اتخاذ گردیده است.

شطرنج دانش آموزی آذربایجان شرقی در حال توسعه است

نایب رئیس هیأت شطرنج آذربایجان شرقی در رابطه با فعالیت حوزه شطرنج دانش آموزی در سطح استان اظهار کرد: طی جلسات متعدد با رئیس هیأت شطرنج استان و متعاقباً برنامه ریزی های انجام شده، مقرر شد تا شطرنج دانش آموزی را در سطح استان فعال نمائیم و در مهر ماه سال جاری طی تفاهم نامه‌ی همکاری با معاونت تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش این مهم انجام شد.

هانیه میرزاپور در گفت و گو با خبرنگار مهر ادامه داد: در فضای مجازی گروه‌های آموزشی و مسابقات شطرنج رده‌های سنی را ایجاد کردیم تا اطلاعات اولیه و عمومی در مورد شطرنج را در بین دانش آموزان افزایش دهیم و هم اکنون حدود ۷۰۰ نفر دانش آموز از رده‌ها مختلف سنی در این گروه‌ها حضور دارند و علاوه بر ارائه مطالب آموزشی هر هفته دو مسابقه آنلاین را نیز برگزار می نمائیم.

وی که جز چند داور بین المللی شطرنج تاریخ استان آذربایجان شرقی نیز می‌باشد، اضافه کرد: متأسفانه تاکنون در زمینه آموزش دانش آموزان آن‌طوری که باید اطلاع رسانی نشده بود و ما با دانش آموزان علاقمند بسیاری مواجه شده‌ایم که حتی نمی‌دانستند خانه شطرنج در شهرستان تبریز وجود دارد؛ در این زمینه کار خواهیم کرد تا دانش آموزان بیشتر با مفهوم ورزش فکری شطرنج و امکانات موجود در استان آشنا شوند.

میرزاپور در رابطه با مزیت‌های این ورزش فکری اضافه کرد: شطرنج تنها ورزشی است که دانش آموزان می‌توانند با استفاده از آن اوقات فراغت خود را به همراه خانواده خود و در خانه به شکلی جذاب پر نمایند.

مسابقات حضوری بعد از کرونا رشد چشمگیری خواهد داشت

مسئول کمیته مسابقات مجازی هیأت شطرنج آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر تأثیر شیوع ویروس کرونا بر شطرنج را بسیار کم دانسته و گفت: قبل از شیوع این ویروس شطرنج بازان در فضای سه بعدی یا همان واقعی و حضوری این ورزش را انجام می‌دادند و امروز این بستر تبدیل به فضای دوبعدی یا همان مجازی شده است که این مسئله در شکل و ماهیت شطرنج تأثیری ندارد.

سعید غنی افشرد با ارائه توضیحاتی در رابطه با مسابقات آنلاین برگزار شده در ماه‌های اخیر عنوان کرد: هیأت شطرنج آذربایجان شرقی در بستر فضای مجازی و شطرنج آنلاین در ماه‌های اخیر میزبان مسابقات کشوری، لیگ، رده‌های سنی آموزش پرورش، کارکنان دولت، روز دانشجو، هفته تربیت بدنی، نابینایان، هفته بسیج و مسابقات هفتگی شهرستان‌ها بوده است.

وی که جزو ۱۰ نفر ریتینگ شطرنج آذربایجان شرقی است و سابقه حضور در اردوی تیم ملی شطرنج کشور را دارد، افزود: با توجه به افزایش آمار شطرنج بازان در بستر فضای مجازی، با پایان روزهای کرونایی شاهد رشد چشم گیر شرکت کنندگان مخصوصاً رده‌های سنی ۸ تا ۱۸ سال در مسابقات حضوری خواهیم بود.

عملکرد ۱۰ ماهه هیأت شطرنج آذربایجان شرقی

۱۰ ماه فعالیت هیأت شطرنج استان آذربایجان شرقی از فروردین ماه الی دی ماه سال ۹۹ به شرح زیر می‌باشد:

* مسابقات هفتگی آنلاین در سطح کشوری در سه ماهه تابستان بدون مأخذ ورودیه وبا پرداخت جوایز در هر هفته مبلغ ده میلیون ریال به ۱۰ نفر

* مسابقات شطرنج آنلاین کارکنان دولت شروع از هفته دفاع مقدس با حضور کارکنان ادارات مختلف استان با حضور میانگین ۷۲ نفر در هر هفته با جایزه از طرف هیأت شطرنج استان به مدت ۴ ماه

* مسابقات آنلاین هفته ورزش با حضور ۸۲ نفر در اواخر مهر ۹۹

* مسابقات شطرنج آنلاین رده‌های سنی، شروع از هفته اول پاییز و هر هفته دو روز با استقبال گرم دانش آموزان سطح استان با مشارکت میانگین ۱۲۳ نفر

* برگزاری مسابقات حضوری انتخاب یدک سایپا تبریز با حضور ۱۶ نفر به مدت سه روز

* برگزاری مسابقات شطرنج آنلاین گرامیداشت هفته بسیج توسط نمایندگی استان قدس رضوی با اهدا جوایز نقدی با حضور ۲۹۰ نفر از سراسر کشور

* برگزاری شطرنج آنلاین روز دانشجو به میزبانی دانشگاه علم فن آوری شمس تبریز با جوایز ۱۵ میلیون ریال با حضور ۳۹۳ نفر از دانشگاه‌های سراسر کشور و بازیکنان مطرح شطرنج از استان‌های مختلف و یک شطرنج باز از کشور کوبا

* برگزاری مسابقه شطرنج آنلاین گرامیداشت مرحوم رسول زرگر با حضور ۱۸۲ نفر با اهدای جوایز نقدی به ۲۰ نفر با اسپانسری یکی از پیشکسوتان و مدیریت گالری عطر ژالین تبریز

* حضور دو بازیکن نوجوان آذربایجان‌شرقی در انتخابی تیم ملی نوجوانان ایران (امیر رضا پور آقا بالا و حمید رضا ابراهیمی) و انتخاب هردو به تیم ملی ایران

* حضور دو بازیکن نوجوان استان به همراه تیم ملی زیر ۱۴و۱۶ سال ایران در بازی‌های آسیای انتخابی جهانی در آذر ۹۹ که پور آقابالا با اقتدار به جهانی گرجستان راه یافت

* کسب مدال نقره و نایب قهرمانی امیر رضا پور آقا بالا در قهرمانی رده سنی ۱۶ سال جهانی گرجستان

* مسابقات آنلاین انتخابی استان در دی ماه ۹۹:

انتخابی شطرنج بانوان استان با حضور ۵۳ خانم از ۷ شهرستان در دو مرحله برگزار شد و نفرات زیر به کشوری راه یافتند:
مقام اول: زهرا قربانی، از تبریز
مقام دوم: اسرا عبدالعلی زاده، از مراغه
مقام سوم: میترا فرهادی، از تبریز

انتخابی آقایان در دی ماه ۹۹ با حضور ۱۲۳ نفر از ۹ شهرستان در دو مرحله برگزار شد و نفرات زیر به کشوری راه یافتند:
مقام اول: حامد فتحی، از تبریز
مقام دوم: طاها گلشانی، از بستان آباد
مقام سوم: علی عباد زاده، از تبریز

* انتخابی رده‌های سنی استان
انتخابی رده‌های سنی دختران و پسران استان با حضور ۲۶۴ نفر در ۱۲ گروه جداگانه ۶ گروه پسر و ۶ گروه دختر در یک رقابت فشرده با حضور ۹ شهرستان برگزار شد و نفرات اول هر ۱۲ گروه مستقیماً به عنوان سهمیه استان به مسابقات کشوری بهمن ماه ۹۹ تهران راه یافتند.

* فعالیت‌های فرهنگی:

حضور رئیس هیأت شطرنج استان به همراه اصغر گلی زاده در برنامه زاویه صداوسیمای استان در مرداد ۹۹
حضور رئیس هیأت شطرنج استان در دفتر هیئت‌های شطرنج شهرستان‌های جلفا و مرند در شهریور ۹۹ و اهدای ۲۰ سری مهره شطرنج
سفر رئیس هیأت شطرنج استان جهت بازدید از فعالیت‌های شطرنج شهرستان‌های بناب و مراغه و اهدای صفحه و مهره شطرنج به هیأت‌های شطرنج شهرستان‌های فوق
بازدید رئیس هیأت شطرنج استان از باشگاه فرهنگی ورزشی سهندیه مراغه و تمجید از مدیریت باشگاه جناب آقای مهدویه

* فعالیت شهرستان‌ها:

تبریز
شطرنج گروه شاه مات تبریز با همکاری هیأت شطرنج شهرستان تبریز یکی از فعالین برتر گروه‌های برگزار کننده مسابقه شطرنج آنلاین است که روزانه سه مسابقه جداگانه با زمان‌های مختلف با حضور ۱۵۰ نفر در سطح کشوری برگزار می‌کند.

شبستر
مسابقات شطرنج آنلاین از اوایل پاییز به صورت روزانه ساعت ۱۰ هر شب و با حضور متوسط ۳۷ شرکت کننده توسط هیأت شطرنج شهرستان شبستر برگزار می‌شود.

بناب
هیأت شطرنج بناب هر شب ساعت ۲۰ مسابقات آنلاین را با حضور متوسط ۵۰ نفر در هر مسابقه برگزار می‌نماید.

مرند
برگزاری مسابقات آنلاین شطرنج در شهرستان مرند هفته‌ای دو جلسه با حضور متوسط ۳۰ نفر.

میانه
فعالیت هیأت شطرنج میانه هفته‌ای با برگزاری یک جلسه مسابقه آنلاین در روز جمعه با حضور بیش از ۱۰۰ نفر به همراه اهدای جوایز می‌باشد.

آذرشهر
هیأت شطرج آذرشهر با برگزاری یک جلسه مسابقه به صورت هفتگی با حضور ۲۸ نفر فعالیت خود را از آبان ماه ۹۹ شروع کرده است.

عجب شیر
فعالیت شهرستان عجب شیر هفته‌ای سه جلسه مسابقه آنلاین با حضور میانگین ۲۵ نفر می‌باشد.

سراب
برگزاری مسابقه شطرنج آنلاین هفتگی در روزهای شنبه با حضور متوسط ۳۰ نفر.

با توجه به هزینه‌های کلان دولت در زمینه‌های مختلف جهت حضور در صحنه بین المللی و نشان دادن شخصیت حقیقی ایران و ایرانی در دنیایی که رسانه آن در دست دشمنان این ملت است، استفاده از پتانسیل سرشار ورزشکاران و حمایت از آنان برای حضور در صحنه‌های بین المللی می‌تواند یکی از برترین گزینه‌ها باشد. البته به شرطی که دیدگاه مسئولین در سطح کلان مدیریتی تغییر کرده و سایر رشته‌های ورزشی و ورزشکارانشان را مانند فوتبال بها دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا