نقش حقوق بشردر جوامع* نوشته محمد اشراقی

 

 

 حقوق بشر، برای حفظ حرمت و حقوق اساسی انسانها، از اهمیت ویژه ای بر خوردار است.

این حقوق مثل بهداشت فردی و جمعی ،  توسط افراد، گروه ها، مدیران و حکومت ها، باید رعایت شود.

حقوق بشر بانحا مختلف در ادیان و فرهنگ های دنیا شناخته شده و رعایت آن ها لازم دانسته شده است.

سازمان ملل متحد نیز برای حفظ حقوق بشر، اعلامه هایی دارد و کشورهای عضو را برای رعایت آنها موظف نموده است.

اغلب کشورهای جهان برای اجرای اعلامیه جهانی حقوق بشر، مواردی را در قوانین خود لحاظ کرده اند و کمیسیون هائی، با این عنوان ایجاد نموده اند.
با اینکه رعایت مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر برای حفظ حقوق مردم ضروری و مفید است،  ولی متاسفانه در بسیاری از کشور ها بنا به دلایل مختلف مواردی از نقض حقوق بشر وجود دارد.

باور این است که رعایت حقوق بشر مثل رعایت اصول بهداشت، ضروری و مفید است، و برعکس،   نقض آن نیز، به مردم، جامعه و مدیریت جوامع مضر و خسارت بار می باشد.

به طور خلاصه می توان گفت که چطور نبود بهداشت  فردی و جمعی، زیانبار است،  عدم رعایت حقوق بشر نیز بمراتب مضرتر و خسارت بار تر می باشد.

لذا ایجاد اداره و سازمان و وزارتخانه خاص در کشورها، برای پیگیری حقوق بشر  مورد نیاز ومهم می باشد.

سازمان ملل بعد از جنگ جهانی دوم، برای جلوگیری از نقض حقوق بشر در کشورها، سازمان خاصی بنام کمیسیون حقوق بشر ایجاد کرد.

نام سازمان مربوط به حقوق بشر در سازمان ملل، ابتدا، کمیسیون حقوق بشر بوده که درسال ۲٠٠۶ به شورای حقوق بشر تغییر یافت.

وظیفه شورای حقوق بشر سازمان ملل، رصد کردن موارد نقض حقوق بشر در کشور های عضو سازمان ملل می باشد. ضمنا سازمان ملل بعد از جنگ دوم جهانی اعلامیه ای تحت عنوان اعلامیه جهانی حقوق بشر تهیه و صادر کرده است.

در تعریف این اعلامیه می توان گفت:
اعلامیه جهانی حقوق بشر یک پیمان بین‌المللی است که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ در پاریس به تصویب رسیده‌است. این اعلامیه نتیجه مستقیم جنگ جهانی دوم بوده و برای اولین بار حقوقی را که تمام انسان‌ها مستحق آن هستند را به‌صورت جهانی بیان می‌دارد، در نتیجه حقوق بشر به حقوقی گفته می‌شود که همگان در همه زمان‌ها و مکان‌ها از آن برخوردارند،متن کامل این بیانیه بر روی وبگاه سازمان ملل متحد منتشر شده‌است.

اعلامیه مذکور شامل سی ماده است که به تشریح دیدگاه سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر می‌پردازد. مفاد این اعلامیه حقوق بنیادی مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی‌ای را که تمامی انسان‌ها در هر کشوری باید از آن برخوردار باشند را مشخص کرده‌است. 

منشور بین‌المللی حقوق بشر از اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و دو پروتکل انتخابی آن تشکیل شده‌است.

در سال ۱۹۶۶ مجمع عمومی دو میثاق مذکور را به تصویب رساند. در سال ۱۹۷۶ هنگامی که منشور بین‌المللی حقوق بشر توسط تعداد کافی از ملت‌ها مورد تأیید قرار گرفت، به حقوق بین‌الملل تبدیل شد.

مفاد این اعلامیه از نظر بسیاری از پژوهشگران الزام‌آور بوده و از اعتبار حقوق بین‌الملل برخوردارست، زیرا به صورت گسترده‌ای پذیرفته شده و برای سنجش رفتار کشورها به کار می‌رود. کشورهای تازه استقلال یافته زیادی به مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر استناد کرده و آن را در قوانین بنیادی یا قانون اساسی خود گنجانده‌اند.

 

v\:* {behavior:url(#default#VML);}
o\:* {behavior:url(#default#VML);}
b\:* {behavior:url(#default#VML);}
.shape {behavior:url(#default#VML);}



۲۸۱
۱

۷۵۶۰۰۰۰
۱۰۶۹۲۰۰۰

۳۵۹۴۱۰
۲۵۹
۲۶۱
۲۵۷
۲۷۶
۲۶۲
۲۷۹
۱
۰“““““““““““
۵
۱
۱
۲۸۵


۲۸۲
۱
False
۰
۰
۰
۰









۳۰۴۸۰۰
۲۴۳
True
۱۲۸
۷۷
۲۵۵
۳۱۷۵
۳۱۷۵
۷۰
True
True
True
True
True


۲۷۸

۱۳۴۲۱۷۷۲۸



۱


۴
-۹۹۹۹۹۹۶٫۰۰۰۰۰۰
-۹۹۹۹۹۹۶٫۰۰۰۰۰۰




۸

Empty

۱۶۷۱۱۶۸۰


۵۲۴۷۹


۲۶۳۶۷


۱۳۴۲۱۷۷۲


۱۶۷۳۷۷۹۲


۱۳۳۸۲۵۰۲


۱۶۷۷۷۲۱۵


Bluebird




۲۲۸۵۸۵۷۵
۲۲۸۵۲۹۵۰

(`@““““`
۲۶۶
۲۶۳
۵

۱۱۰۱۸۳۷۷۵
۱۱۰۱۷۸۱۵۰


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا