پرداخت مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان طی چند روز آینده

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از پرداخت علی الحساب اجرای مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی طی چند روز آینده خبر داد.

به گزارش ارک خبر،مصطفی سالاری در نشست خبری امروز اهم برنامه‌های سازمان مانند نسخه الکترونیک، توقف انتشار دفترچه بیمه، مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و… را تشریح کرد.

وی در مورد نسخه الکترونیک گفت: طرح نسخه نویسی الکترونیک از مدتی قبل آغاز شد اما از اول خرداد ماه سال جاری تمدید دفترچه حذف شد و از اول آبان ماه نیز نسخه نویسی الکترونیک در تمام مطب‌های درمانی آغاز شد.

سالاری افزود: از ابتدای اسفند ماه نیز صدور دفترچه در کارگزاری‌ها حذف شد اما اگر بیمه شده‌ای به مرکز درمانی که امکانات اجرای نسخه الکترونیکی را ندارد مراجعه کند همچنان از دفترچه بیمه و یا از سربرگ پزشک برای نسخه نویسی همچنان استفاده می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: با اختصاص ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت رد دیون به سازمان تأمین اجتماعی که چند روز قبل از سوی مجلس انجام شد مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان را آغاز می‌کنیم.

وی افزود: از هفته گذشته همکاران ما در معاونت‌های مختلف با همکاری کانون عالی بازنشستگان اقدام به تشکیل جلسات برای اجرایی شدن مرحله دوم و فرمول اجرایی آن را آغاز کردند و مرحله دوم از اول اسفند آغاز شده و به زودی مبلغی را به صورت علی الحساب بابت مرحله دوم متناسب سازی به بازنشستگان پرداخت می‌کنیم.

سالاری گفت: تاریخ اجرا اسفند ماه خواهد بود و طی چند روز آینده فرمول نهایی اجرا مشخص و علی الحساب آن پرداخت می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص اینکه چه میزان از این اعتبار مربوط به همسان سازی حقوق بازنشستگان است گفت: ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت رد دیون و پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی به تصویب رسیده و از لحاظ مالی این امکان را فراهم می‌کند که بتوانیم بخشی از این اعتبار را برای همسان سازی حقوق بازنشستگان هزینه کنیم.

وی در مورد پیشنهاد تأمین اجتماعی برای افزایش دستمزد ۱۴۰۰ به خبرنگار مهر گفت: مرجع تصمیم گیر در این خصوص شورای عالی کار است و سازمان تأمین اجتماعی حتی در آن عضویت ندارد به همین دلیل نمی‌توانیم میزان دقیقی را ما پیش بینی و اعلام کنیم اما با توجه به میزان تورم و همچنین سبد هزینه خانوار باید افزایش‌ها مشخص شود و اقدامی است سه جانبه که درآن تصمیم گیری می‌شود و قطعاً مصالح کلی جامعه کارگری مدنظر قرار می‌گیرد.

سالاری در خصوص باری که نسخه الکترونیک بر دوش بیمه‌ها گذاشته است، به خبرنگار مهر گفت: داروخانه‌ها در دو بخش یکی نسخه الکترونیک که به صورت آنلاین ارسال شده و مواردی نیز برای افرادی که امکان نسخه نویسی را ندارند با بیمه‌ها همکاری می‌کند و جلسه‌ای با انجمن داروسازان و وزارت بهداشت در این خصوص داشتیم و تصمیم مشترکی که در شورای عالی بیمه که همه اعضا در آن حضور دارند، اتخاذ می‌شود.

وی همچنین در مورد واکسیناسیون کادر درمانی مراکز تأمین اجتماعی به خبرنگار مهر گفت: واکسن از سوی وزارت بهداشت تامین می‌شود و همکاران درمانی ما تفاوتی با سایر افراد ندارند و ما تفاوتی را شاهد نبودیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به مزیت‌های حذف دفترچه درمانی اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم عدم صدور دفترچه، زحمتی برای کادر درمانی نداشته باشد و تا زمانی که دفترچه برگه دارد، معتبر است.

وی تأکید کرد: به هر حال این طرح جدید است، یکی از مزیت‌های آن، ثبت سوابق در پرونده الکترونیک بیمار است و همچنین از تجویز بی‌رویه دارو نیز جلوگیری می‌کند.

سالاری با اشاره به اینکه از روز عید مبعث در تمامی شهرستان‌های کشور که فاقد مراکز ملکی هستند، درمان بیمه‌شدگان در بیمارستان‌های دولتی رایگان خواهد شد، گفت: همچنین برای بیماران بالای ۶۵ سال نیز فرانشیز درمان در بیمارستان‌های دانشگاهی در تمامی شهرستان‌ها صفر خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: حذف فرانشیز درمانی برای بیماران صعب‌العلاج نیز یکی دیگر از طرح‌هایی است که در دستور کار داریم که به زودی اجرایی خواهد شد.

به گفته وی، تمامی این طرح‌ها بدون اجرایی شدن نسخه‌نویسی الکترونیک میسر نمی‌شده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین به سایر مدارک شناسایی به جز کارت ملی برای پذیرش بیماران در مراکز درمانی اشاره کرد و گفت: تمامی مراکز درمانی موظف هستند با کارت ملی، شناسنامه یا صفحه اول دفترچه بیمه و در مجموع مدارک شناسایی معتبر، اقدام به پذیرش بیمار کنند.

سالاری با اشاره به اینکه تاکنون هیچ مقاومتی از سوی مراکز درمانی در اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک مشاهده نشده است، گفت: خواهش ما این است که مراکز درمانی با ما همکاری کنند و شاید یکی از دلایلی که باعث بروز مشکل برای بیمه شده، شده است، عدم اطلاع‌رسانی کافی ما باشد که طی امروز و فردا بر اساس توافق با وزارت بهداشت، فلوچارت‌های دریافت خدمات بیمه‌شده به مراکز درمانی را ابلاغ خواهیم کرد که این موضوع کار را راحت‌تر می‌کند.

سالاری در خصوص مشوق‌های پزشکی نسخه‌نویسی الکترونیک گفت: تا تیر و مرداد سال گذشته حدود ۱۸ ماه برای پرداخت هزینه‌های مراکز طرف قرارداد با تأخیر روبرو بودیم که با کمک دولت و مجلس مطالبات خود را به روز کردیم.

وی گفت: در سیستم کاغذی تا مراکز درمانی صورتحساب مهرماه را جمع و ارسال کند، دو ماه و نیم زمان می‌برد و امکان پرداخت کارکرد در کمتر از سه ماه میسر نیست اما در نسخه‌نویسی الکترونیک متعهد شدیم که همه هزینه‌ها را طی دو هفته پس از پایان ماه پرداخت کنیم و این‌گونه مطالبات به موقع پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه بخشی از هزینه‌ها را نیز روزانه پرداخت می‌کنیم، افزود: ۸۰ درصد کارکرد روزانه پزشکان را آنلاین تسویه می‌کنیم و تسهیلاتی را نیز برای تجهیز مطب‌ها پیش‌بینی و اعلام کردیم پرداخت علی‌الحسابی به مراکز درمانی وزارت بهداشت برای تجهیز فناوری اطلاعات درمانگاه‌های دانشگاهی داشته باشیم و در مجموع هر جا لازم باشد آماده همکاری هستیم.

وی گفت: اگر بیمه‌شده‌ای در مراکز درمانی با مشکل مواجه شود، می‌تواند با ۱۴۲۰ تماس گرفته، مورد را گزارش دهد و ما نیز آن را پیگیری خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه امکان نسخه‌نویسی آفلاین به صورت پایلوت در استان قزوین در حال انجام است، گفت: به هیچ عنوان نمی‌خواهیم کار مردم و ارائه‌دهندگان خدمات درمانی را سخت کنیم.

به گفته سالاری، مراکز درمانی یا باید دارو و تجویز را نسخه‌نویسی الکترونیکی کنند یا در دفترچه و سربرگ بنویسند که ارائه خدمات درمانی با پوشش بیمه‌ای همراه خواهد بود.

وی افزود: ما تصور می‌کردیم با اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک، بیش از اینها مشکل داشته باشیم و تصور می‌کردیم تحول به این عظمت، موانع و مشکلاتش بیش از این باشد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: طرح نسخه‌نویسی الکترونیک با این ابعاد، موانعی دارد که ما را غافل نمی‌کند و تا امروز به طور مداوم آنها را رصد کرده و مد نظر داشته‌ایم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا