ایجاد و کاشت باغ های موضوعی در ناژوان با هدف حفظ ریه اصفهان

شهردار اصفهان: نگاه شهرداری به ناژوان توسعه منطقی همراه با رویکرد گردشگری است/ احترام به حقوق مالکانه کشاورزان در ناژوان

شهردار اصفهان گفت: نگاه شهرداری اصفهان به ناژوان توسعه منطقی همراه با رویکرد گردشگری است.

به گزارش  دنیای اسرار، ساخت هشت باغ موضوعی در ناژوان با هدف حفظ ریه اصفهان آغاز و انجام شد. برای ایجاد این باغ های موضوعی، ۵۰ هزار متر مربع تملک و بیش از ۴۰ هزار اصله درخت و درختچه کاشته شده است.

باغ گیاهان دارویی، باغ شکوفه ها، باغ توتستان، باغ هزار گل، باغهای خرمالو و به از جمله این باغ ها هستند.

قدرت اله نوروزی در مراسم بهره برداری از طرح های فضای سبز ناژوان گفت: اصفهان ظرفیت های طبیعی زیادی برای توسعه گردشگری دارد که از دیگر سرمایه های آن می توان به کوه نخودی اشاره کرد.

شهردار اصفهان به ویژگی های طبیعی ناژوان اشاره و اظهار کرد: این مکان همواره در مسیر توسعه برای تقویت زیست طبیعی بوده است که به همین سبب، ایجاد هشت باغ موضوعی جدید در دستور کار شهرداری قرار گرفت چراکه این نقطه تفرجگاه همه اقشار و گروه هاست و باید هویت اصفهان با آن شناسانده شود.

وی حفاظت از ناژوان را مهم خواند و گفت: بخش های تفریحی ناژوان قابلیت توسعه بیشتر را دارد و باید علاوه بر توسعه بر حراست از طبیعت آن هم تاکید داشته باشیم.

نوروزی، شهرداری، شهروندان و مالکان زمین های ناژوان را سه گروه مسئول در حفاظت از ناژوان برشمرد و گفت: شهرداری به عنوان محور هماهنگ کننده باید در این بین نقش آفرینی داشته باشد.

وی افزود: ناژوان از سوی مدیریت های مختلف اعم از اداره کل جهاد کشاورزی، استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری اداره می شود اما مردم بیش از همه این ها می توانند در سرنوشت و توسعه ناژوان نقش داشته باشند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اگر قرار است اقداماتی در ناژوان انجام و مصوبه شورای عالی شهرسازی اجرایی شود، باید در راستای تثبیت حقوق مالکانی باشد که به صورت آبا و اجدادی در اینجا زندگی می‌کنند، گفت: سیاست هایی که در ناژوان طی این دوره مدیریت شهری تسری پیدا کرده در آینده هم ادامه پیدا می کند.

وی نگاه شهرداری به ناژوان را توسعه منطقی با رویکرد گردشگری عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از رویکردهای ما توجه به گردشگری کوه نخودی است که براساس برنامه ریزی ها برای تاثیرگذاری در عرصه توریسم به سه سال زمان نیاز دارد.

نوروزی از ایجاد تله سیژ، تله کابین یا سایر فناوری های گردشگر محور در دامنه کوه قائمیه و کوه آتشگاه سخن گفت و افزود: در این ارتباط مذاکراتی صورت گرفته که در صورت نتیجه و هماهنگی با نهادهای لازم اجرایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه باید حقوق مالکانه کشاورزان در ناژوان محترم شمرده شود، تصریح کرد: برای این مهم باید همکاری و تعامل بین شهرداری اصفهان و صنف کشاورزان افزایش یابد. همچنین از فضا و امکانات ناژوان می توان برای تحقیقات و پژوهش های حوزه کشاورزی و گیاه شناسی نیز بهره برد.

* امسال ده ها هزار درخت در ناژوان کاشته شد

همچنین در ادامه این مراسم، سید رسول هاشمیان هزینه های اجرایی برای ایجاد باغ های موضوعی و طرح های گردشگری و ارتباطات ناژوان را بالغ بر ۴۲۰ میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: امروز طرح هایی در ناژوان به بهره برداری رسید که در حوزه فضای سبز و ارتباطات کارکرد دارد.

وی ادامه داد: ناژوان دارای ذخایر درخت زیادی است، اما در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی شاهد کاهش ذخایر درخت در ناژوان بوده ایم، از این رو مقرر شد اراضی در حال تملک و موجود ناژوان به باغات موضوعی تبدیل شود.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با بیان اینکه سیاست شهردار اصفهان در ناژوان اقدامات بر مبنای احترام به طبیعت و تعامل با سایر ارگان ها بوده است، گفت: برای این مهم کمیته عالی ناژوان تشکیل و امور لازم مدیریت شد که در همین راستا، با هماهنگی سازمان پارک ها، ایجاد باغ های موضوعی کلید خورد.

وی ادامه داد: توتستان حضرت مرتضی علی (ع) به وسعت ۲۲ هزار مترمربع با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۸۰ میلیارد ریال آماده افتتاح است، باغ شکوفه‌ها نیز یادبود سرداران شهید سرافراز اصفهان با هزینه‌ای بالغ بر ۶۵ میلیارد ریال آماده بهره برداری است، ضمن اینکه امروز عملیات اجرایی مجموعه گل‌های رز و باغ گیاهان دارویی آغاز خواهد شد.

*طرح اهدای درخت به باغداران برای نخستین بار

هاشمیان با اشاره به اینکه امسال با هماهنگی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان طرح اهدای درخت به باغداران برای نخستین بار انجام شد تا این درختان توسط باغداران در باغات خصوصی ناژوان کاشته شود، گفت: از ناژوان هزار و ۲۰۰ هکتاری، ۳۰۰ هکتار در اختیار شهرداری است و مابقی مربوط به باغ داران است.

وی از کاشت ده ها هزار درخت در ناژوان در سال جاری خبر داد و گفت: ۵۲ کیلومتر مادی در ناژوان وجود دارد که در ایام جاری بودن آب در بستر زاینده رود هزاران درخت در مجاورت آنها کاشته شد و اکنون نیز درصدد هستیم ریه شهر اصفهان روز به روز حفاظت شده و از شرایط مطلوبی برخوردار باشد.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان افزود: اطلس باغ پرندگان و اطلس محلات ناژوان آماده شده است، همچنین امروز نخستین تور مجازی مراکز گردشگری شهر به دست شهردار اصفهان کلید می‌خورد.

*توجه ویژه به ناژوان در برنامه ۱۴۰۵ و بودجه ۱۴۰۰

در ادامه، علیرضا نصر اصفهانی با اشاره به اینکه شهر به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است و در کنار چرخیدن چرخ طرح های عمرانی، توسعه در ابعاد محیط زیستی، حمل و نقل، فرهنگ و مسائل اجتماعی هم در حال پیگیری است، اظهار کرد: از همین رو هیچ اقدامی از چشم مدیریت شهری پنهان نیست و نگاه توسعه محور به همه مسائل وجود دارد.

وی ادامه داد: چنین رویکردی رضایت شهروندان را در پی داشته است چراکه خواسته شهروندان از مدیریت هم، چنین موضوعاتی است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه نگاه به همه گروه های جامعه و اداره شهر با بهترین امکان، از دیگر خواسته های مردم است، گفت: اصفهان شهر دوستدار کودک، سالمند و تلاش در جهت تبدیل شدن به شهری برای زیست بهتر افراد دارای معلولیت ت پس باید زمینه موثر همه این اقشار را در جامعه فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: شهروندان در کنار مدیران گام های بزرگی برای توسعه برداشته اند.

نصر اصفهانی بیان کرد: ناژوان در بودجه سال آینده و نیز برنامه ۱۴۰۵ مورد توجه مدیریت شهری و برنامه ریزان بوده است؛ همچنین اقداماتی همچون دریافت عوارض تولید اکسیژن و توسعه فضای سبز سبب توسعه در ناژوان شد.

وی از حل مشکلات مالی برای آزادسازی زمین های ناژوان گفت و افزود: قبلا ما برای تامین هزینه ها نیز با مشکل روبرو بودیم اکنون این مسئله حل شده و در توافق ها با موضوعاتی مواجه ایم چراکه حقوق مالکان باید حفظ شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا