«شیخ محمد خیابانی» به دنبال پیاده کردن قانون مشروطیت بود

تبریز- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی درباره اهداف «شیخ شهید محمد خیابانی» گفت: «شیخ محمد خیابانی» به دنبال پیاده کردن قانون مشروطیت بود.

به گزارش ارک خبر،حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم صبح امروز شنبه در همایش یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در تالار وحدت دانشگاه تبریز گفت: شیخ محمد خیابانی تجزیه طلب نبود.

وی ادامه داد: هرجا که مبارزه‌ای بی امان با طاغوت‌ها وجود داشت، چهره روحانی مجاهدی دیده می‌شود، شیخ محمد خیابانی از جمله آن روحانیون بود.

وی افزود: قیام او قیام ضد استبدادی و ضد ارتجاعی و در پی پیاده کردن قانون مشروطیت داشته است.

امام جمعه تبریز گفت: برخلاف برخی هم عصران وی و برخی از محققین شیخ محمد خیابانی هیچ انگیزه‌ای در تجزیه طلبی نداشته و اگر ۶۹ سخنرانی ایشان را مورد مطالعه قرار دهیم خواهیم دید که حتی یک مورد هم درخصوص استقلال آذربایجان و تجزیه گفته نشده است.

آل هاشم سپس افزود: از جمله اهداف قیام شیخ محمد خیابانی قطع دست اجانب از سلطه بر کشور و ملت، برچیدن دست استبداد از سر کشور، اجرای قانون مشروطیت و سر و سامان دادن به اوضاع به هم ریخته کشور بود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در پایان گفت: آنچه شیخ محمد خیابانی را از ادامه راه بازداشت و ناکامی به بار آورد، خیانت‌ها و سنگ اندازی های دشمنان و بیگانگان، اعتماد بیش از حد به افراد به ظاهر خوب و پایبند نبودن همپیمانان شیخ به اهداف و آرمان‌های در پیش گرفته بود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی خطاب به رئیس مجلس نیز گفت: به فکر محرومین و حل مشکلات معیشتی مردم باشید و گام‌های مثبت در این زمینه بردارید.

همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی امروز در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز شد و بعد از ظهر به صورت استانی در شهرستان شبستر پیگیری خواهد شد.

شهید شیخ محمد خیابانی مبارز و مجاهد مشروطه خواه در سال ۱۲۵۹ هجری شمسی در خامنه از توابع شهرستان شبستر به دنیا آمد.

وی در سال ۱۲۸۸ به علت برخورداری از سابقه درخشان، به عنوان نماینده مردم تبریز برای مجلس دوّم انتخاب شد و بعد از انتخابات به تهران رفت و در دفاع از آزادی و حقوق ملت سرآمد همگان بود. شیخ محمد خیابانی در بیست و دوم شهریور سال ۱۲۹۹ هجری شمسی به شهادت رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا