شهید شیخ محمد خیابانی از مردان بزرگ تاریخ ایران و آذربایجان است

تبریز- استاندار آذربایجان شرقی، شهید شیخ محمد خیابانی را یکی از مردان بزرگ تاریخ ایران و آذربایجان دانست و گفت: نخبه‌پروری یکی از ویژگی‌های آذربایجان در طول تاریخ است.

به گزارش ارک خبر،محمدرضا پورمحمدی صبح امروز در همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شهید شیخ محمد خیابانی، با قدردانی از دست‌اندرکاران این همایش، گفت: آذربایجان در طول تاریخ همیشه چون آذری تابناک، تن ایران را گرمی بخشیده و ایران‌وطنی‌تر از آذربایجان و آذربایجانی در تاریخ این کشور وجود ندارد.

وی بر اهمیت این همایش در زدودن غبار انحراف از چهره مبارز برجسته و حق‌طلب، شیخ محمد خیابانی تأکید کرد و گفت: به یقین محققان و پژوهشگران در این همایش برای شناساندن اندیشه‌ها و تبیین مرام و مسلک این مرد بزرگ تلاش خواهند کرد.

استاندار آذربایجان شرقی، استکبارستیزی، عشق به وطن و قانون‌گرایی را از مهم‌ترین ابعاد شخصیتی شهید شیخ محمد خیابانی ذکر کرد و گفت: توسل به این ویژگی‌ها امروز هم یکی از موضوعات ضروری است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

گفتنی است آئین افتتاحیه همایش بین‌المللی شیخ شهید محمد خیابانی، صبح امروز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد و اختتامیه این همایش نیز عصر امروز در شبستر به عنوان زادگاه شیخ محمد خیابانی برگزار خواهد شد.

شهید شیخ محمد خیابانی از روحانیون مبارز دوران مشروطیت و از نمایندگان مردم آذربایجان در مجلس ملی آن دوره بود که یکصد سال پیش در ۲۱ شهریور سال ۱۲۹۹ هجری شمسی، در راه مبارزه با استعمار و استبداد توسط مزدوران داخلی به شهادت رسید.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا