بساط کرونا در بازار تبریز و اشتیاق مردم برای خرید عید

تبریز- بساط کرونا در بازار تبریز پهن است و مردم با نیت اینکه می‌توانند با خیال آسوده به دید و بازدیدهای نوروزی بروند، ساعت‌ها در بازار پرسه می‌زنند.

به گزارش ارک خبر به نقل از مهر،بساط کرونا در بازار تبریز پهن است و شهروندان تبریزی نیز از قافله خریدهای نوروزی عقب نمانده‌اند؛ شاید بر این گمان هستند که کرونا بار و بندیل خود را جمع کرده و شرایط برای خرید و حتی دید و بازدیدهای نوروزی کاملاً فراهم شده است.

با اینکه ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا در آذربایجان شرقی، از مردم خواست تا از سفر به این استان خودداری کنند اما شلوغی بازار تبریز در روزهای پایانی سال، نگران کننده است.

شهروندان تبریزی شیوع ویروس کرونا را از یاد برده و چنان غرق در خریدهای نوروزی هستند که گویی قرار است همانند سال‌های گذشته دید و بازدیدهای نوروزی را از سر بگیرند؛ وضعیت روزهای پایانی بازار تبریز، خوشایند نیست و مردم با پرسه زدن در بازار از موج‌های بعدی کرونا میزبانی می‌کنند.

حالا کار به جایی رسیده است که مردم با بهانه‌های مختلف به جان بازار افتاده‌اند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در شلوغی بازار کافی می‌دانند؛ این را تنها با گذشت و گذاری در بازار تبریز می‌توان حس کرد.

حوصله‌ام از نشستن در خانه سر می‌رود

چنانچه یکی از شهروندان تبریزی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: برای خرید نیازهای ضروری به بازار آمده‌ایم نمی‌توان که همیشه در خانه ماند؛ حوصله‌مان سر می‌رود و هر زمانی که در بازار حضور داریم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم.

صادقی ادامه داد: بیش از یک سال است که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد؛ سال قبل حتی یک جفت کفش هم نخریدیم اما اکنون وضعیت تبریز کمی خوب است و می‌توان خریدهای نوروزی را انجام داد.

وی افزود: نوروز ۱۳۹۹ حتی به خانه پدر و مادرم هم سری نزدم اما امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حالی از آنان خواهم پرسید.

آمار بالای فوتی و بستری‌ها فراموش نشود

در این رابطه رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: با وجود اینکه طی روزهای گذشته موارد بستری و فوتی‌ها در حالت ثابتی قرار داشته و تغییرات جزئی از خود نشان داده است اما نباید مردم فراموش کنند که این روزها را در اواخر مرداد و اوایل شهریور ماه تجربه کرده بودیم اما با گذشت روزها با پیک بزرگ‌تری در مهر ماه سال جاری روبرو شدیم.

سیمین خیاط زاده با اشاره به کاهش موارد بستری و فوتی افزود: رسانه‌ها در کنار کادر درمانی باید مردم را آگاه کنند که با وجود وضعیت نسبی حاکم، این نگرانی همواره وجود دارد که تبدیل به آرامش قبل از طوفان نشود.

وی ادامه داد: حضور مردم در بازار و مکان‌های پر ازدحام اگر با کوچک‌ترین بی توجهی ناشی از عدم استفاده از ماسک، با توجه به شیوع ویروس کرونای انگلیسی و افزایش قدرت انتقال آن همراه باشد می‌تواند افراد را در رده‌های سنی پایین درگیر کرده و منجر به فوت مبتلایان شود.

خیاط زاده گفت: متأسفانه برخی از خانواده‌ها مقاومت شدیدی در برابر مثبت بودن نتایج آزمایش خود دارند و این در حالی است که این بیماری یک انگ اجتماعی محسوب نمی‌شود.

مردم حتماً از ماسک استفاده کنند

به گفته رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت علوم پزشکی تبریز، مردم هم‌چنان از رفت و آمدهای خانوادگی پرهیز کرده و در حین خروج از منزل، حتماً از ماسک استفاده کرده و از دورهمی‌های خانوادگی به بهانه صرف شام و میهمانی که مجبور به عدم استفاده از ماسک هستند خودداری کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه برخی از مردم بر این گمان هستند که تنها استفاده از ماسک، آنها را برای حضور در مکان‌های پرازدحام محافظت می‌کند پاسخ داد: همواره بر استفاده از ماسک در کنار فاصله گذاری اجتماعی تأکید کرده‌ایم؛ ماسک‌های N95 قدرت محافظتی بیشتری دارند که البته این نوع ماسک توسط کادر درمان در محیط بیمارستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از ماسک در کنار فاصله گذاری اجتماعی

وی در ادامه توضیح داد: قدرت نگهداری ماسک‌های عادی از نفوذ مواد میکروبی و ویروسی ریز کم‌تر است؛ مردم عادت کرده‌اند ماسک را به هنگام صحبت کردن، پایین می‌آورند که این کار اصلاً توصیه نمی‌شود و مردم باید از انجام این کار پرهیز کنند.

مردم هم‌چنان از رفت و آمدهای خانوادگی پرهیز کرده و در حین خروج از منزل، حتماً از ماسک استفاده کنند

خیاط زاده افزود: مردم معتقد هستند تنها با استفاده از ماسک، می‌توانند از خود محافظت کنند اما چنین نیست؛ شستن و تمیز نگهداشتن دست‌ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی در کنار ماسک همواره باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که رعایت هیچ‌کدام از این موارد به تنهایی نمی‌تواند از فرد محافظت کند.

وی در پایان بیان کرد: مردم باید آستانه تحمل خود را تا زمانی که ۵۰ تا ۶۰ درصد جامعه واکسینه شوند بالا برده و تا حد امکان از مسافرت‌ها و دورهمی‌ها پرهیز کنند.

وضعیت بازار تبریز نگران کننده است

اما حجره داران بازار بزرگ تبریز صحبت‌های دیگری برای گفتن دارند؛ یکی از حجره‌داران بازار سرپوشیده تبریز به خبرنگار مهر گفت: وضعیت بازار خیلی نگران کننده است مردم با کودکان خردسال که حتی ماسک هم ندارند ساعت‌ها در بازار پرسه می‌زنند و با خیال آسوده خریدهای نوروزی خود را انجام می‌دهند.

رضوانی ادامه داد: حجره‌های ما باز است اما تا جایی که می‌توانم اجازه نمی‌دهم در حجره‌ام بیش از دو نفر خریدار حضور. بسته باشند و به نوبت در خدمت مشتریان خودم هستم.

مردم باید دست به دست هم دهند تا کرونا را ریشه کن کنند نه اینکه با بی دقتی و آسوده خاطر بودن از اینکه آمار مبتلایان و فوتی‌ها کاهش یافته به فکر خریدهای نوروزی و دید و بازدیدها باشند

وی افزود: اما اینجا یک مسئله مهم مطرح می‌شود زمانی که مردم همانند سال گذشته نمی‌توانند به دید و بازدیدهای نوروزی بروند چرا بازار تبریز در روزهای پایانی سال شلوغ است؟ به نظرم افرادی که در این روزها در بازار تبریز برای خریدهای نوروزی رفت و آمد می‌کنند قرار است که در عید نوروز به منازل یکدیگر بروند.

حجره دار بازار بزرگ تبریز در پایان گفت: مردم باید دست به دست هم دهند تا کرونا را ریشه کن کنند نه اینکه با بی دقتی و آسوده خاطر بودن از اینکه آمار مبتلایان و فوتی‌ها کاهش یافته به فکر خریدهای نوروزی و دید و بازدیدها باشند.

چند روزی به آغاز سال جدید نمانده اما نباید غفلت کنیم و سلامتی خود و عزیزانمان را با بی توجهی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خطر اندازیم؛ چه خوب می‌شود دست در دست هم دهیم تا زنجیره انتقال این ویروس قطع شود تا با خیالی آسوده کنار عزیزان خود بمانیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا