«رویان» می‌خواهد در پزشکی فردا نقش محوری داشته باشد

خبرگزاری ارک – رئیس پژوهشگاه رویان با اشاره به خدمات ارزنده مرحوم کاظمی آشتیانی و آغاز فعالیت‌های کارآزمایی‌های وی در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی بزرگسالان در ترمیم ضایعات قلبی، گفت: پژوهشگاه رویان درصدد است که نقش محوری را در پزشکی فردا ایفا کند که شامل پزشکی ترمیمی و پزشکی سرطان می‌شود.

دکتر حمید گورابی در مراسم اعطای سومین دوره جایزه کاظمی آشتیانی با اشاره به تحریم‌های کشور، افزود: این تحریم‌ها شامل بسیاری از تجهیزات و مواد آزمایشگاهی بوده است که هیچگونه استفاده نظامی نداشته و صرفا برای انجام تحقیقاتی است که هدف آن افزایش رفاه و سلامتی مردم است. علاوه بر آن از چاپ مقالات دانشمندان ایرانی صرفا به دلیل ایرانی بودن و نه مشکلات علمی، توسط برخی از مجلات علمی ممانعت شد.

وی با بیان اینکه زنده‌یاد دکتر کاظمی در چنین شرایط سختی پژوهشگاه رویان را تاسیس کرد، اظهار کرد: مرحوم کاظمی نه تنها به رشد علمی درون پژوهشگاه توجه داشت، بلکه سعی و تلاش وافری برای به حرکت در آوردن چرخ علمی سایر مراکز علمی و تحقیقاتی کشور داشت؛ به همین دلیل است که در هنگام از دست دادن او مقام معظم رهبری او را نویددهنده آینده درخشان علمی کشور لقب دادند.

رئیس پژوهشگاه رویان ادامه داد: علیرغم اینکه ارائه خدمات ناباروری در طول 24 سال برای دکتر کاظمی اعتبار به همراه داشت، ولی او با احداث یک آزمایشگاه تحقیقاتی کوچک به همگان اعلام کرد که یک سرویس درمانی جدید بدون انجام پژوهش موفق نخواهد بود. در چنین شرایطی تحقیقات پزشکی تولید مثل در رویان شکل گرفت تا در کنگره‌های بین‌المللی پزشکی تولیدمثل توانستیم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.

گورابی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی افق جدیدی را در پیشروی بشریت گشود، ادامه داد: با مدیریت دکتر کاظمی و تلاش دانشمندان رویان به سرعت جمهوری اسلامی ایران در ردیف کشورهای نخست دنیا که دارای فناوری تولید، کشت و نگهداری سلول‌های بنیادی جنینی انسان بودند، قرار گرفت.

وی تحقیقات شبیه‌سازی تولید مثل با هدف رسیدن به فناوری شبیه‌سازی درمانی را از دیگر فعالیت‌های دکتر کاظمی نام برد که با تولد نخستین بره شبیه‌سازی شده خاورمیانه به ثمر رسید و یادآور شد: نخستین کارآزمایی بالینی با استفاده از سلول‌های بنیادی بزرگسالان در ترمیم ضایعات قلبی با همکاری تیمی از دانشگاه پزشکی تهران آغاز شد ولی در مدت کوتاهی پس از شروع این کارآزمایی بالینی حادثه غمناک رخ داد و دکتر کاظمی که به دنبال قلبی سالم برای بیماران بود، قلبش از تپش ایستاد.

رئیس پژوهشگاه رویان با تاکید بر اینکه پژوهشگاه رویان پس از 10 سال راه مرحوم کاظمی آشتیانی را ادامه می‌دهد، گفت: رویان قصد دارد همانگونه که می‌خواست، همواره در پزشکی فردا نقش محوری داشته باشد. روزی پزشکی فردا برای ما منحصر به پزشکی تولید مثل بود ولی امروز پزشکی فردا عناصری از پزشکی ترمیمی، پزشکی مبتنی بر فرد، پزشکی سرطان و مهندسی با الهام از طبیعت و علوم شناختی است.

دکمه بازگشت به بالا