سرآشپز

نام غذا: ته چین گوشت و بادمجان

مواد لازم: برنج ۳ پیمانه، گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم، بادمجان ۳ عدد، هویج ۱ عدد، فلفل دلمه ای ۱ عدد، پیاز ۱ عدد، تخم مرغ ۳ عدد، ماست ۱ لیوان، رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذا خوری، روغن یک دوم لیوان، زردچوبه و دارچین به مقدار لازم، نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه: ابتدا بادمجان ها را حلقه حلقه کرده و نمک می زنیم. سپس بادمجان ها را شسته و خشک کرده و سرخ می کنیم. پیاز، هویج و فلفل دلمه ای را رنده می کنیم. پیاز را همراه گوشت تفت می دهیم. بعد هویج، فلفل، رب، زردچوبه، دارچین، نمک و فلفل را افزوده و تفت می دهیم.
زرده و سفیده تخم مرغ ها را جدا می کنیم. ماست، زرده، زعفران و یک قاشق روغن را با هم مخلوط کرده و هم می زنیم تا صاف و یکدست شود.
برنج از قبل خیس شده را در آب و نمک پخته و آبکش می کنیم. سپس برنج را در سس ریخته و خوب مخلوط می کنیم. قابلمه را چرب کرده و مقداری کف آن روغن می ریزیم. مقداری از برنج را داخل آن ریخته و با قاشق کمی فشار می دهیم. یک ردیف بادمجان چیده و روی آن مایه گوشت را می ریزیم. دوباره مقداری برنج ریخته و فشار می دهیم. این کار را ادامه می دهیم تا مواد تمام شوند. در آخر برنج را ریخته و با قاشق فشارمی دهیم. دم کنی را گذاشته و با حرارت ملایم دم می کنیم. وقتی دور برنج کمی جمع شد و از دیواره جدا شد آماده است. در ظرف مورد نظر برگردانده و با زرشک و خلال پسته و بادام تزیین می کنیم.
* برای پخت ۴۰ دقیقه الی یک و نیم ساعت بسته به نوع ظرف زمان لازم است.
* برنج را کمی زنده بر می داریم.
* آب ماست را کمی می گیریم تا سس شل نشود.
* می توانیم مقداری گلاب به سس اضافه کنیم.

الناز اشراقی

 

دکمه بازگشت به بالا