بیش از ۹۰ درصد جمعیت آذربایجان شرقی تحت پوشش اینترنت

مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی از پوشش اینترنتی بیش از ۹۰ درصد جمعیت استان خبر داد.

به گزارش ارک خبر،یوسف شکوری به مناسبت ۲۷ اردیبهشت، روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مخابرات منطقه آذربایجان شرقی در راستای تسهیل امورات در دوران شیوع کرونا، فعالیت‌های خود را تشدید کرده و با فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم، انتقال دیتاها در نقاط مختلف استان را سرعت بخشیده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در طول یک سال گذشته، ظرفیت شبکه‌های داده و انتقال داده در سطح استان بیش از دو برابر شده و شبکه فیبر نوری تلفن همراه به خصوص اینترنت نسل سوم و چهارم در این مدت توسعه یافته است و این روند همچنان ادامه دارد.

وی از افتتاح ۲۲۳ پروژه در توسعه شبکه مخابراتی استان در طول سالجاری خبر داد و گفت: طرح‌هایی که عمدتا در حوزه سرویس‌های خدمات بوده و به خصوص مراکز دیتا، سایت‌های ETS شبکه همراه اول، توسعه تجهیزات مراکز تلفن و … را شامل می‌شود، با سرمایه گذاری بالغ بر ۴۴ میلیارد تومان در آستانه افتتاح قرار دارد.

شکوری با تاکید بر ضرورت دسترسی مردم به اینترنت در راستای اجرای فعالیت‌های مختلف در شرایط کرونایی، گفت: در سال گذشته به میزان ۱۳۰ هزار سرویس اینترنت پرسرعت در سطح استان به مشتریان جدید واگذار شده است؛ هم‌چنین با توجه به افزایش نیاز بخش اقتصادی و تجاری به سرعت بالای اینترنت، شبکه فیبر نوری به منازل و بنگاه‌ها انتقال داده شده‌اند.

وی با بیان این‌که بیش از ۳۵۰۰ بنگاه تجاری، اقتصادی، اداری و واحدهای مسکونی به شبکه اینترنت فیبر نوری متصل شده‌اند، اظهار کرد: اکنون بیش از ۸۰۰۰ واحد تجاری، اداری و … از این طریق ارتباط می‌گیرند. این سرویس، سرعت بالای اینترنت را پشتیبانی می‌کند و با سرعتی ما بین ۵۰ مگابیت تا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه کار می‌کند و مدیا را تحویل مشتری می‌دهد که کمک بزرگ به بخش بنگاه‌ها و به خصوص بنگاه‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: مدیای فیبر نوری یا شبکه فیبر نوری، قابلیت انتقال دیتا با ظرفیت‌ها و سرعت‌های بسیار بالا را دارد و از این رو این شبکه از گذشته در سطح استان در حال توسعه بوده و با توسعه ۲۰۰ کیلومتری این شبکه در سال ۹۹، اکنون بیش از ۱۱ هزار و ۸۰ کیلومتر در سطح استان به این شبکه متصل هستند و نیاز شرکت‌های تامین کننده محتوا، ارتباطات بین شهری و مراکز مختلف را ساپورت می‌کند.

مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که برنامه ریزی کردیم تا امسال توسعه این شبکه بیش از سال گذشته باشد، اظهار کرد: در طول سال گذشته، سرویس جدید VDSL را نیز در سطح استان توسعه دادیم که سرعت‌های بالاتر از ۴۰ مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند.

وی  با بیان این‌که خدمات رسانی به آبادی‌ها جزو تعهد مخابرات نیست، افزود: ۲۰۱۷ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان وجود دارد در حالی که در ۲۳۸۵ روستا که شامل روستاها و آبادی‌ها می‌شوند به شبکه تلفن خانگی متصل هستند.

وجود یک میلیون و ۵۳۰ هزار تلفن خانگی دایر در استان

وی افزود: بخش تلفن ثابت در سال ۹۹، وضعیت پرتحرکی داشت، به طوری که بیش از ۴۱ هزار شماره‌ جدید در سطح استان واگذار شده و اکنون تعداد تلفن‌های دایر در استان به یک میلیون و ۵۳۰ هزار رسیده است.

راه اندازی اینترنت نسل پنجم در تبریز 

وی با اشاره به وجود دکل و سایت ارتباطی در ۱۶۰۰ نقطه استان، گفت: بیش از ۴۴۵۰ تکنولوژی از ۲G، ۳G و ۴G در این سایت‌ها فعال هستند که نزدیک به ۴۰۰ تکنولوژی تنها در سال گذشته به این سایت‌ها افزوده شده‌اند؛ به زودی سایت اینترنت نسل پنجم نیز در تبریز راه اندازی خواهد شد.

شکوری با تاکید بر این‌که برنامه داریم تا در تمامی روستاهای بزرگ و شهرها، مردم به سرعت بالای اینترنت دسترسی داشته باشند، افزود: نزدیک به ۱۸۰۰ روستا با جمعیت متوسط و بالای استان تحت پوشش همراه اول هستند و در بیش از ۲۳۸۵ روستا نیز تلفن خانگی وجود دارد. بیش از ۸۱۷ روستا استان هم از اینترنت پرسرعتADSL  برخوردار هستند.

وی با اشاره به لزوم بروزرسانی تجهیزات مخابراتی، گفت: در تمامی شاخص‌های مخابراتی در سطح کشور، در جایگاه خود قرار داریم.

وی در خصوص گران بودن تعرفه‌های اینترنت خانگی و تلفن همراه، اظهار کرد: سرویس‌های اینترنت تلفن ثابت و همراه کشور در مقایسه با سایر کشورها، جزو ارزان ترین شبکه‌ها هستند. دلیل این‌که امروز حجم بسته‌های اینترنتی نسبت به دوره‌های گذشته زودتر تمام می‌شود، این است که  استفاده از محتواهای تصویر و فیلم به خصوص استفاده از اپلیکیشن‌های تماشای فیلم خانگی افزایش یافته، زیرا مصرف اینترنت این موارد چند برابر متن و پیام نوشتاری است.

افزایش ۳۰ برابری تجهیزات مخابراتی در طول ۱۰ سال گذشته

مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی با بیان این‌که ماهیانه هر خط تلفن ثابت معادل ۶۵۰۰ تومان برای مخابرات درآمد داشته ولی هزینه نگه داری آن خط ماهانه ۱۷ هزار تومان است، گفت: افزایش نرخ دلار در سال‌های اخیر باعث شده تا تجهیزات مخابراتی در طی ۱۰ سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ برابر افزایش یابد در حالی که تعرفه‌های مخابراتی در طول این مدت چندان تغییر نکرده است.

وی تاکید کرد: با انجام تست‌هایی در خصوص حجم مصرفی بسته‌های اینترنتی خانگی و همراه اول، مشخص شده که هیچ صحبتی مبنی بر کم فروشی اینترنت صحت ندارد.

وی در ادامه با اشاره به دلیل نامگذاری روز جهانی مخابرات، گفت: با توجه به این‌که بخش ارتباطات به عنوان یک شبکه کار می‌کند و داده‌ها بین شبکه‌ها و کشورهای مختلف دنیا ارتباط ایجاد می‌کنند، اتحادیه جهانی مخابرات ITU وظیفه نظارت و بیان چارچوب‌های مربوط به پروتکل‌های این حوزه را دارد.

شکوری با بیان این‌که شعار روز جهانی مخابرات امسال متناسب با بحث کرونا و با عنوان “سرعت بخشیدن به تحولات دیجیتال در زمان‌های بحران” نامگذاری شده است، گفت: با وجود اختلالاتی که بحث کووید ۱۹ در یکسری جوامع به وجود آمد، اما بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات که در گذشته نیز به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی مطرح می‌شد، نقش خود را به خوبی ایفا کرده است.

وی افزود: اقتصادهای جهانی در این دوران تقریبا دچار مشکل و فروپاشی بودند اما استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات،‌ باعث افزایش تاب آوری اقتصادها شده که یک نمونه آن هم دورکاری کارمندان است.

وی با بیان این‌که در راستای عملی ساختن شعار سال، به دنبال سرعت بخشیدن به اقتصاد دیجیتال هستیم، گفت: با توسعه این بخش در بحران‌های آتی، حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد توانست مشکلات اقتصادی موجود را کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا