موضوع وکالت نباید تحت‌الشعاع مسائل مالی قرار بگیرد

تبریز- رئیس‌کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: وظیفه وکلا کمک به احقاق حق مردم بوده و نباید تحت‌الشعاع مسائل مالی قرار بگیرد.

به گزارش ارک خبر،به نقل از روابط عمومی دادگستری استان آذربایجان شرقی، موسی خلیل الهی در آئین تحلیف ۱۹ نفر از کارآموزان وکالت مرکز وکلای دادگستری آذربایجان شرقی با بیان اینکه حضور و دخالت وکیل برای تضمین یک دادرسی عادلانه امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است اظهار داشت: قانون‌گذار در تمامی ادوار به حضور و دخالت وکلا در جریان دادرسی در تمام مقاطع تأکید داشته است.

وی افزود: قانون آئین دادرسی کیفری تحولی در بحث وکالت ایجاد کرده، به طوری که تکالیفی را ولو برای ضابطین ایجاد و مکلف کرده تا زمینه ملاقات وکیل با موکل را فراهم کنند، حتی در برخی جرایم حضور وکیل ولو تسخیری را برای مقامات قضائی ضروری کرده است.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: فلسفه ایجاد مرکز وکلای دادگستری سهولت دسترسی به امر وکالت و مشاوره و بیرون بردن انحصار در وکالت و نهایتاً دسترسی کم هزینه به وکیل است.

وی با تأکید بر لزوم تعهد وکلا به اخلاق قضائی در نوع وکالت و مشاوره، بیان کرد: وکلا باید در نوع وکالت، مشاوره و ارتباط با مردم و دستگاه قضائی متعهد به اخلاق قضائی باشند در غیر این صورت آسیب خواهند دید.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان شرقی با بیان اینکه هرچند وکالت کسب و کار نیست اما منبع درآمد محسوب می‌شود، ادامه داد: وظیفه وکلا کمک به احقاق حق مردم بوده و نباید تحت‌الشعاع مسائل مالی قرار بگیرد.

وی در ادامه با تأکید بر توجه ویژه بر امر صلح و سازش در پرونده‌ها، گفت: صلح و سازش تکلیف شرعی ما بوده و در منابع اسلامی به آن توجه شده و از حیث قانونی هم یکی از تکالیف وکلا بوده که گاهاً مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد.

خلیل الهی افزود: موضوع صلح و سازش در همه پرونده‌ها مخصوصاً در پرونده‌های مربوط به خانواده باید موردتوجه بیشتری قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا