خطر روی آوردن سرمایه گذاران ایرانی به کشورهای همسایه

تبریز- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: روی آوردن سرمایه گذاران ایرانی به کشورهای همسایه همچون ترکیه، خطری بزرگ برای فضای کسب و کار کشور محسوب می شود.

به گزارش ارک خبر،به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، یونس ژائله عصر سه شنبه در هفتاد و دومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با اشاره به ارتقای جایگاه استان در فضای کسب و کار در زمستان ۹۹ از جایگاه هفتم به سومی گفت: امیدواریم هر چه زودتر شاهد رسیدن استان آذربایجان شرقی در بحث فضای کسب و کار به جایگاه اصلی خود یعنی رتبه نخست این حوزه باشیم.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی، رتبه ایران در فضای کسب و کار، ۱۷۸ است که نشان از سخت بودن شرایط برای فعالان بخش خصوصی کشور دارد. فضای کسب و کار کشور به جایی رسیده که اجازه نمی‌دهند حساب بانکی خارجی شهروندان ایرانی باز باشد و بدین ترتیب راه برای جذب سرمایه گذاران ایرانی در کشورهای همسایه باز شده و آنها، تمامی تلاش خود را برای جذب این افراد انجام می‌دهند.

سرازیر شدن ۱۵۹۰۰ سرمایه گذار ایرانی به ترکیه

ژائله از سرازیر شدن ۱۵ هزار و ۹۰۰ سرمایه گذار ایرانی به ترکیه خبر داد و گفت: بدین ترتیب میلیاردها دلار سرمایه مادی ایرانیان و به خصوص آذربایجان شرقی به کشور ترکیه منتقل می‌شود که خطر بزرگی در فضای کسب و کار محسوب می‌شود.

رئیس اتاق تبریز با اشاره‌ای به وجود تحریم‌های خارجی و همچنین تحریم‌های داخلی به عنوان سد راهی در برابر تولید گفت: یکی از مشکلات بزرگ واحدها در حوزه مالیات و بیمه است. بسیاری از واحدهای فعال در حوزه پوشاک و گردشگری در اثر کرونا آسیب دیده و با تعطیلی ۱۰۰ درصدی مواجه شده‌اند که طبیعتاً این امر خارج از اراده آنها محسوب می‌شود. در قراردادها همواره یک بند برای امورات خارج از اراده در نظر می‌گیرند چرا که هیچ کسب و کاری نمی‌تواند در صددرصد موارد، تمامی حالات قرارداد را اجرایی کند.

نه تنها از واحدهای آسیب دیده، مالیات گرفته بلکه جریمه نیز طلب می‌کنیم

وی ادامه داد: اما در این میان، حوزه مالیات و تأمین اجتماعی خارج از این موضوع، عمل می‌کنند. نه تنها از واحدها مالیات می‌خواهیم بلکه جریمه نیز طلب می‌کنیم و در این میان واحدهای تولیدی نمی‌توانند با خیال راحت به کار خود ادامه دهند.

ژائله، فعالان حوزه تولید را سربازان عرصه اقتصادی عنوان کرده و گفت: اما با این وجود حتی در ساده‌ترین مسائل نیز واحدهای ما با مشکل مواجه هستند که نمونه آن را می‌توان بحث واکسن کرونا دانست. برخی واحدها اعلام کردند که خواستار واردات واکسن با تأمین ارز توسط خودشان، هستند اما با این امر هم موافقت نشد که باید فکری به حال نیروی انسانی حوزه کار و تولید شود.

قدردانی از دادگستری در ایجاد فضای تعاملی بین واحدهای تولیدی و بانک‌ها

وی با قدردانی از دادگستری استان در ایجاد فضای تعامل بین واحدهای تولیدی و بانک‌ها گفت: هفته گذشته شاهد برگزاری جلسه تعاملی بین بانک‌ها و واحدهای تولیدی در دادگستری بودیم که از این اقدام دادگستری کمال قدردانی را داریم.

رئیس اتاق تبریز با اشاره‌ای به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر گفت: بخش خصوصی بر خود تکلیف می‌داند که از تمامی امکانات خود استفاده کند تا شاهد برگزاری انتخاباتی باشکوه با مشارکت حداکثری باشیم.

موانعی در راه صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی

وی در ادامه با اشاره‌ای به موضوع کارت‌های بازرگانی نیز گفت: طولانی بودن فرآیند کارت‌های بازرگانی سبب دلسردی فعالان این حوزه شده و برخی اتاق را در این جریان، مقصر عنوان می‌کنند در حالی که روند به هیچ عنوان در اختیار اتاق نبوده و اتاق بازرگانی تا حد امکان خود در تلاش برای تسریع این امر است.

ژائله با گلایه مندی از مشکل تأمین برق در شهرک‌های صنعتی گفت: باید شاهد ایجاد نیروگاه‌های گازی در شهرک‌ها باشیم که گاه با وجود اقدام و تمایل واحدهای تولیدی برای ایجاد این نیروگاه‌ها، با احداث آن مخالفت می‌شود.

ضرورت معافیت‌های مالیاتی برای کسب و کارهای کوچک و اصناف

وی با اشاره به ضرورت به کارگیری برخی سیاست‌های تشویقی همچون معافیت‌های مالیاتی در رابطه با کسب و کارهای کوچک و اصناف گفت: ۸۰ درصد مالیات توسط ۲۰ درصد واحدهای تولیدی پرداخت می‌شود و مابقی را اصناف و واحدهای کوچک پرداخت می‌کنند که در سالیان اخیر، درآمد این واحدها کاهش یافته و نمی‌توانند مالیات خود را پرداخت کنند که باید شاهد برخی سیاست‌ها همچون معافیت‌های مالیاتی در قبال آنها باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی تبریزدر خصوص مطرح شدن مواردی در زمینه ارزش افزوده گفت: ارزش افزوده ۹ درصدی که پرداخت شده و در زمان صادرات باید برگشت بخورد، بلافاصله پس از انجام صادرات، برگشته نخورده و وقفه طولانی مدتی در این میان ایجاد می‌شود.

مشکل تأمین مواد اولیه از بورس کالا و محدودیت تجهیزات خط تولید

وی همچنین با اشاره‌ای به بحث تأمین مواد اولیه از بورس کالا و مشکل عمده واحدها در این زمینه گفت: از سوی دیگر با محدودیت فناوری و تجهیزات خط تولید نیز مواجه هستیم به عنوان مثال در حوزه چرم، برخی بخشنامه‌ها از سوی وزارت صمت صادر می‌شود که واردات چرم را آزاد اما ماشین آلات را ممنوع کرده است که این امر قطعاً ضربه سنگینی به حوزه تولید وارد می‌سازد.

ژائله در ادامه در خصوص برخی مشکلات رفع تعهدات ارزی نیز گفت: اکثر کشورهای همسایه همچون افغانستان، پاکستان یا عراق از طریق کانال‌های مختلف، منابع خود را به ریال تبدیل و از واحدهای کوچک خریداری می‌کنند اما صادرکنندگان نمی‌توانند در قبال آن، ارزی را وارد کرده و به بانک مرکزی پرداخت کنند چرا که شبکه بانکی و صرافی مناسبی در برخی کشورها وجود ندارد.

گفتنی است هفتاد و دومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با حضور مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی استان با مطرح شدن چهار دستور جلسه برگزار شد.

درخواست اصلاح بند (ث) تبصره (۵) قانون بودجه ۱۴۰۰، موضوع بخشودگی جرایم بیمه‌ای سهم کارفرما، توسعه مشارکت عمومی – خصوصی در راستای تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه تمام استانی در بخش توسعه منابع آبی، مراتب اعتراض انجمن صنایع غذایی استان به اخذ گواهی بهداشت مبدا اولیه صنایع غذایی به نام خریدار از سوی سازمان غذا و دارو و بررسی تعارض ایجاد شده از نحوه پاسخگویی حفاظت محیط زیست به استعلام‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی با رویه‌های صدور مجوزهای کسب و کار سازمان نظام مهندسی کشاورزی، چهار دستور جلسه این نشست بودند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا