امنیت مرزهای مشترک فرصت بیشتری برای توسعه فراهم ساخته است

تبریز- وزیر انرژی جمهوری آذربایجان گفت: وجود مرزهای امن مشترک، فرصت بیشتری را برای همکاری‌های دوجانبه و توسعه فراهم ساخته است.

به گزارش ارک خبر،پرویز شهبازوف امروز دوشنبه در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد بهره برداری از سدهای ارس و میل و مغان در جلفا گفت: این مراسم نمونه بارز دوستی و همکاری مشترک دو ملت در دهه‌های اخیر است.

شهبازوف ادامه داد: مخازن آبی و پتانسیل‌های سرشار سدهای ارس و میل و مغان تنها یک منبع انرژی نیست بلکه نشانگر یک تاریخ توسعه دوستی پایدار است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در سال‌هایی که با هدف استفاده از انرژی و آبیاری از سد ارس استفاده کرده‌اند به نوعی مرزهای مشترک خود را به فرصت تأمین صلح و همکاری‌های دوجانبه تبدیل کرده‌اند.

وزیر انرژی جمهوری آذربایجان با بیان اینکه سد ارس در مجموع دو کشور نزدیک به ۴۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را آبیاری می‌کند، عنوان کرد: این زیرساخت عظیم تحفه سیاست توسعه مداوم در هر دو کشور بوده و منجر به تأمین منافع دوجانبه و خودکفایی گردیده است.

شهبازوف بی توجهی به منافع متقابل و بهره برداری یک طرفه از منابع مشترک را مشکل بسیاری از کشورهای همسایه در دنیا دانسته و تأکید کرد: ایران و آذربایجان نه تنها با این مشکلات روبرو نیستند بلکه با همکاری‌های مشترک زمینه توسعه یکدیگر را نیز فراهم ساخته‌اند.

وی با اشاره به با بیان اینکه در حال حاضر همکاری در زمینه مشارکت افزایش یافته و وارد مرحله جدیدی شده است، یاد آور شد: داشتن مرزهای امن فرصت بیشتری را برای همکاری فراهم ساخته و الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان نیز توجه ویژه ای به این موضوع دارد.

وزیر انرژی جمهوری آذربایجان در انتها با اشاره به تکمیل شدن مراحل پایانی سد قیز قلعه‌سی اضافه کرد: با تلاش‌های مشترک این پروژه در حال تکمیل است و این روابط متقابل نمونه روشن و الگویی در بحث روابط دوجانبه و اعتماد متقابل است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا