از سهم آموزش و پرورش در برنامه نامزدها تاپایان سال تحصیلی کرونایی

سال تحصیلی کرونایی که بالای ۹۰ درصد روزهای آموزشی، دانش آموزان را خانه نشین کرد به پایان رسیده و در این میان مهمترین خبرها در خصوص برنامه های نامزدها در حوزه آموزش و پرورش است.

به گزارش ارک خبر، این روزها نزدیک به نواخته شدن زنگ پایان سال تحصیلی در سکوت هستیم (برگزاری امتحانات نهایی تا ۲۴ خرداد ادامه دارد) و حالا والدین در حالیکه هنوز مشخص نیست سال تحصیلی آینده باز هم آموزش‌ها مجازی خواهد بود یا واکسیناسیون و کنترل اپیدمی کرونا به جایی خواهد رسید که مدارس بازگشایی شوند، به دنبال ثبت نام فرزندانشان هستند.

اما آنچه در فضای رسانه‌ای بیشتر در حوزه آموزش و پرورش هفته گذشته مورد توجه قرار گرفت، اعلام برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری در حوزه تعلیم و تربیت بود. به طوریکه اوایل هفته گذشته خبر رسید که بیش از ۱۰۰ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خطاب به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از آنها درخواست کردند برنامه‌های خود را در حوزه آموزش و پرورش بیان کنند.

به طور مشخص‬ در‬ این نامه‬ خواسته‬ شده‬ بود تا نامزدها برنامه‌های خود را در حوزه‌های تحول بنیادین آموزش و پرورش، ‏ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ‬ بحران کمبود معلم، ‏ الگوی اقتصاد آموزش و پرورش و‬ ‏ فضای مجازی بگویند.

در گزارشی با عنوان چشم میلیون‌ها ذی‌نفع آموزش و پرورش به مناظره دوم و سوم نامزدها به مطالبات ذی نفعان آموزش و پرورش از نامزدهای ریاست جهمری پرداختیم و نوشتیم که در نامه‌ای اولیای دانش اموزان نیز از داوطلبان ریاست جمهوری خواسته اند بگویند:

برنامه‌های شما برای بهبود آموزش و پرورش و ارتقا سطح آموزش دانش آموزان این سرزمین چیست؟

آموزش و پرورش اولویت چندم برنامه‌های شما می‌باشد و آیا اصلاً در اولویت برنامه‌های شما می‌باشد یا خیر؟

در گزارش دیگری با عنوان واکاوی کلیدواژه‌های نامزدهای ریاست جمهوری در حوزه آموزش و پرورش به بررسی مناظره دوم که آموزش و پرورش سهم بیشتری از سخنان نامزدهای ریاست جمهوری داشت پرداختیم.

یکی از مواردی که در مناظره دوم به آن پرداخته شد معیشت فرهنگیان و بحث رتبه بندی معلمان بود که همان روز محسن حاجی میرزایی در پیامی در خصوص «تصویب خارج از نوبت لایحه رتبه بندی معلمان» نوشت: تشکر از دولت که ‎لایحه رتبه بندی معلمان را خارج از نوبت تصویب کرد. تشکر ویژه از مجلس شورای اسلامی و رأی قاطع و کم نظیر نمایندگان محترم، برای تصویب کلیات لایحه دارم. مصمم هستیم که با تصویب قانون و اجرای سریع آن، «گامی بلند در تحول نظام آموزشی» و «ارتقای منزلت معلمان عزیز» برداریم.

این فصل هنوز باز است و امروز نیز مناظره سوم روی آنتن می‌رود و دیگر نهادهای تعلیم و تربیت هم فعال شده اند تا سهم آموزش و پرورش را از برنامه‌های کلان ریاست جمهوری مطالبه کنند. هفته گذشته خبر رسید که مشارکت در معرفی افراد شایسته برای تصدی وزارت آموزش و پرورش توسط مؤسسه مطالعات راهبردی تعلیم و تربیت برهان فراهم شد.

سامانه بیت‌الغزل قصد دارد با انجام یک نظرسنجی عمومی که همه فرهنگیان و صاحب‌نظران آموزش و پرورش امکان شرکت در آن را دارند، جمعی از افراد شایسته برای تصدی مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را شناسایی و به‌صورت عمومی معرفی نماید.

فرایند سنجش نوآموزان کلید خورده است

اما یکی از دیگر از خبرهای هفته گذشته در حوزه آموزش و پرورش این بود که فرآیند سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال ۱۴۰۰ از خردادماه آغاز شده است. که در اینفوگرافی زیر می‌توانید این فرایند را مطالعه و برای فرزند کلاس اولی خود پیگیری کنید:

از سهم آموزش و پرورش در برنامه نامزدها تاپایان سال تحصیلی کرونایی

اوقات فراغت دانش آموزان در روزهای کرونا

اما همزمان با اتمام سال تحصیلی اوقات فراغت دانش آموزان نیز آغاز شد هر چند به نظر می‌رسد با وجود تعطیلی مدارس و مجازی شدن آموزش‌ها در این سال تحصیلی خیلی از اوقات دانش آموزان را باید فراغت در نظر گرفت.

علیرضا کاظمی درخصوص برنامه ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان و با توجه به شرایط کرونا، اظهار کرد: تابستان امسال، برنامه‌های وسیعی را تدارک دیده و ۳۰ هزار پایگاه برای اوقات فراغت دانش‌آموزان، هدف گذاری و زیرساخت‌های لازم در شبکه شاد ایجاد کرده ایم.

وی با اشاره به پیش بینی حضور ۳ میلیون دانش‌آموز در بسترفضای مجازی در فعالیت‌های اوقات فراغت، افزود: باید از تمام ظرفیت‌های آموزش و پرورش در بخش‌های مختلف استفاده کنیم تا بتوانیم اوقات فراغت خوبی را برای دانش‌آموزان رقم بزنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اعلام اینکه ثبت نام پایگاه‌ها تا روز ۱۵ خردادماه توسط مدیران، ادامه داشت، اظهار کرد: بعد از اتمام ثبت نام دانش‌آموزان در سامانه همگام، کلاس بندی‌ها در شبکه شاد، آغاز می‌شود. افتتاح این برنامه نیز به میزبانی استان زنجان و بعد از پایان ثبت نام در اوایل تیرماه خواهد بود.

سفر وزیر آموزش و پرورش به سمنان

اما هفته گذشته وزیر آموزش و پرورش به سمنان سفر کرد و مدارس تازه سازی نیز رونمایی شد.

رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس در آئین افتتاح آموزشگاه ۱۲ کلاسه شهید دکتر مصطفی چمران شهر سمنان که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: پایان کار مدارس خشت وگلی در سال ۱۳۹۸ رقم خورد و بالغ بر ۳ هزار میلیارد ریال برای جمع آوری مدارس خشت و گِلی در کشور هزینه شد، اما ساخت و شروع پروژه‌های جدید همواره اولویت سازمان بوده و ادامه داشته است. در حال حاضر ۴۸ هزار بخاری گازی در مدارس کشور وجود دارد که قرارداد جمع آوری و تبدیل آنها به سیستم‌های گرمایشی ایمن، در سال جاری منعقد خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در بحث «مدارس عشایری» نیز تفاهم نامه‌ای با سازمان امور عشایری کشور منعقد شده و ۲ هزار میلیارد تومان برای این‌امر در نظر گرفته شده که تلاش داریم تا این میزان را به ۴ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم.

رخشانی مهر در پایان به توجه ویژه دولت تدبیر وامید به حوزه «مدرسه سازی» اشاره کرد و افزود: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در ابتدای دولت دوازدهم بالغ بر یک و نیم درصد اعتبارات عمرانی کشور را در اختیار داشته که امروز این میزان به ۷ درصد رسیده است

وزیر آموزش و پرورش در این سفر با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای «بازگشایی مدارس»، گفت: تلاش ما باز شدن مدارس و تشکیل حضوری کلاس‌های درس در سال آینده است، که لازمه این کار «واکسیناسیون معلمان» است و این موضوع مهم، از اولویت‌های وزارت بهداشت است.

حاجی میرزایی همچنین با اعلام این خبر که در آزمون استخدامی تیرماه سال جاری، ۲۰ هزار نفر جذب آموزش و پرورش خواهند شد، اظهار کرد: وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش باید به گونه‌ای شایسته به سامان برسد برای همین و در دفاع از حقوق معلمان و دانش آموزان، مصوبه‌ای را در شورای عالی فرهنگی تصویب کردیم تا «استخدام معلمان» از بین «بهترین داوطلبان» احصا شده و شرط جذب نیز گذراندن دوره در «دانشگاه فرهنگیان» و «دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی» است و هرکسی ویژگی لازم را داشت به کار گرفته می‌شود.

محسن حاجی میرزایی با بیان اینکه به تدریج به سمت «رفع نگرانی فرهنگیان» و «تضمین امنیت شغلی» حرکت خواهیم کرد، گفت: «طرح رتبه بندی» یکی از مطالبات جامعه فرهنگیان و از مؤلفه‌های سند تحول است. هدف رتبه بندی تنها افزایش حقوق نیست؛ در رتبه بندی معیار، استخراج «صلاحیت‌های حرفه‌ای و عمومی معلمان» و ایجاد فرصتی است برای ارتقای صلاحیت معلمان.

«کاهش فاصله حقوق فرهنگیان» با سایر مشاغل و کارکنان و «افزایش فوق العاده ویژه» از دیگر موضوعاتی بود که حاجی میرزایی به آن اشاره کرد و اظهار کرد: سازمان امور اداری و استخدامی دستوری صادر کرده که به محض تصویب در شورای حقوق و دستمزد، اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: ساز و کارها فراهم و کلیات طرح رتبه بندی معلمان، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. اجرای این طرح از ابتدای سال ۱۴۰۰پ یش بینی شده و منتظر تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی هستیم.

آزمون سمپاد برگزار شد

اما در هفته گذشته آزمون‌های ورودی پایه‌های هفتم و دهم مدارس استعدادهای درخشان سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، در روزهای پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ و جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ در سراسر کشور برگزار شد. و باید منتظر نتایج ماند. سال گذشته به اعلام نتایج اعتراض‌های گسترده‌ای شد که آموزش و پرورش در نهایت ظرفیت‌ها را بالا برد.

پیش از این مهر در گفتگویی در خصوص ناکارآمدی آشکار در طراحی سوالات آزمون تیزهوشان و المپیادها و فراز و فرودهای این آزمون نوشته بود اما به نظر نمی‌رسد تغییری در آزمون امسال رخ داده باشد.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک منصوب شد

یکی دیگر از خبرهای آموزش و پرورش در هفته گذشته برگزاری دومین جلسه هیأت امنای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بود که در آن علیرضا حاجیان زاده به عنوان «رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک»، منصوب شد.

علیرضا حاجیان زاده دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش نیز گفت: سال‌هاست با عناصر مربوط به کودک آشنایی نزدیکی دارم و اطلاعاتی را در این حوزه کسب کرده ام. به دلیل آشنایی بنده با وزارت آموزش و پرورش تعامل با بخش‌های مختلف وزارتخانه برایم آسان است و باید این تعامل ادامه دار باشد.

حاجیان زاده نوع مدیریت در این سازمان را پروژه محور و مساله محور دانست و اعلام کرد برای راه اندازی این سازمان باید اولویت‌ها و تولید محتواهای مشخصی را تدوین کرد. همچنین تنظیم استانداردهای لازم را برای مهدکودک‌ها حائز اهمیت می‌دانم.

تعهد تأمین یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تبلت برای دانش آموزان

همچنین سید جواد حسینی جانشین وزیر در طرح هدایت در تشریح دستاوردهای «طرح هدایت» نیز خبر داد که تعهد تأمین یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تبلت برای دانش آموزان فاقد تجهیزات آموزشی هوشمند در تفاهم‌نامه با استانداری‌ها فراهم شد.

آموزش و پرورش در امتحانات پروتکل را رعایت کرد

یکی دیگر از خبرها یز این بود که محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت  اظهار کرد: در مجموع می‌توان به آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات پایه نهم و دوازدهم به صورت حضوری، نمره قبولی داد.

وی افزود: یک میلیون و ۴۸۰ هزار دانش آموز پایه نهم و ۶۴۶ هزار دانش آموز پایه دوازدهم در ۷۵۰۱ حوزه امتحانی در ۳۰ هزار مدرسه حضور داشتند.

فرهادی با اشاره به بیش از ۲۰ هزار و ۲۹۳ مورد بازرسی ناظران بهداشتی از حوزه‌های امتحانی پایه نهم، گفت: بیش از ۱۰ هزار و ۳۸۹ مورد بازرسی نیز از حوزه‌های امتحانی پایه دوازدهم صورت گرفته است.

از سهم آموزش و پرورش در برنامه نامزدها تاپایان سال تحصیلی کرونایی

وی ادامه داد: آنچه در این بازرسی‌ها مشاهده شد، این بود که پروتکل‌ها در حدود ۹۹،۵ درصد رعایت شده بود، به طوری که زدن ماسک به میزان ۹۹ درصد در بین دانش آموزان مشاهده شده است.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به رعایت فاصله گذاری در بین دانش آموزان اشاره کرد و گفت: چیدمان صندلی‌ها خوب بوده است و فاصله دو متری تقریباً رعایت شده بود و اغلب حوزه‌های امتحانی تهویه داشته‌اند.

وی افزود: این نیم درصد که رعایت نشده، ناشی از تجمع والدین در مقابل حوزه‌های امتحانی بوده و یا اینکه خود دانش آموزان در خروج از محل برگزاری امتحانات، تجمع داشته‌اند که گزارش آنها به ما رسیده است.

وی همچنین به میزان رعایت گندزدایی سطوح و سرویس‌های بهداشتی مدارس اشاره کرد و افزود: در مدارس پایه نهم ۹۴ درصد و پایه دوازدهم نیز ۹۵ درصد بوده است.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تأکید کرد: با توجه به همکاری خوب آموزش و پرورش، می‌توانیم نمره قبولی به برگزاری حضوری امتحانات هماهنگ پایه نهم و نهایی پایه دوازدهم بدهیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا