خانه قجری سلیمی یزد ملی شد

خبرگزاری ارک – خانه قجری سلیمی یزد به عنوان یکی از آثار ملی با شماره 31313 به ثبت رسید.

محسن ذاکری‌نیا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به ثبت ملی خانه سلیمی که در کوچه علاقبند در مجاورت میدان امیرچقماق یزد قرار دارد، اظهار کرد: ارزش تاریخی این بنا با توجه به نوع تزئینات آن است و ویژگی دیگر آن همجواری با مجموعه امیرچخماق است که در زمره آثار ملی و شاخص استان یزد است.

وی، این خانه تاریخی را از بناهای ارزشمند و متعلق به دوران قاجار دانست و گفت: نام این خانه تاریخی متاثر از نام مالک قبلی آن است.

ذاکری نیا در مورد این بنا توضیح داد: این خانه دارای دو حیاط مرکزی است که به ترتیب حیاط اول دو ورودی در ضلع غربی و جنوبی دارد ولی ورودی ضلع جنوب مسدود شده است و حیاط دوم دارای یک ورودی در ضلع شرقی است.

وی ادامه داد: حیاط اول، دارای پلان چهارضلعی و در دو طبقه است که ورودی اصلی حیاط اول در ضلع غربی قرار بنا دارد و ورودی دیگر در ضلع جنوبی است. پس از ورودی اصلی حیاط اول یک هشتی قرار دارد که روی سقف آن یک نورگیر مشاهده می‌شود و پوشش سقف آن طاق‌های هلالی است. در سمت شرق این هشتی یک راهرو قرار دارد که موجب ارتباط هشتی با ایوان جبهه جنوبی و حیاط مرکزی می‌شود و پوشش سقف این راهرو، خونچه پوش تخت است.

به گفته وی، بخش اصلی این بنا در جبهه جنوبی قرار دارد که یک ایوان بزرگ با پوشش سقف ضربی با طاق‌های هلالی است و داخل ایوان فضایی مربوط به زیر بادگیر بوده که هم‌اکنون تخریب شده است. در طرفین این ایوان نیز دو اتاق در طبقه اول قرار دارد که توسط راهروهایی به طبقه همکف ارتباط دارند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در جبهه غربی این حیاط سه اتاق دو دری قرار دارد. دو راهرو در طرفین اتاق دو دری وسط است که موجب ارتباط با اتاق‌های دودری طبقه اول می‌شود.

وی با اشاره به وجود یک اتاق سه دری در جبهه شمالی این حیاط و راهروهایی که در طرفین این اتاق به اتاق‌های طبقه اول راه دارد، افزود: زیر این اتاق سه دری یک پله برای ورود به زیرزمین قرار دارد.

ذاکری‌نیا بیان کرد: در جبهه شرقی این حیاط که مشترک با حیاط دوم است، یک ایوان قرار دارد که این ایوان موجب ارتباط حیاط اول و دوم می‌شود. پوشش سقف این ایوان دارای تزئینات گچ بری و قطاربندی است. درب ورودی سرداب در این جبهه قرار دارد.

وی در مورد حیاط دوم نیز عنوان کرد: این حیاط هم دارای پلان چهار ضلعی و در دو طبقه است ولی با توجه به تزئینات و سبک معماری آن دارای قدمت بیشتر است و دارای یک ورودی در ضلع شرقی است که این ورودی به وسیله یک راهرو به هشتی و حیاط مرکزی متصل می‌شود.

ذاکری‌نیا ادامه داد: در جبهه جنوبی این حیاط یک ایوان قرار دارد و در داخل این ایوان فضایی برای بادگیری که روی آن قرار دارد، است و در طرفین ایوان هم راهروهایی با پوشش سقف خونچه پوش قرار دارد که موجب ارتباط با اتاق‌های بالا می‌شود. در جبهه غربی این حیاط دو اتاق سه دری در طرفین ایوان مشترک دو حیاط قرار دارد و همچنین راهروهایی که موجب ارتباط با اتاق‌های بالا می‌شود.

معاون میراث فرهنگی استان یزد با بیان اینکه در جبهه شمالی این حیاط یک ایوان قرار دارد که پوشش سقف آن ضربی یا قوس‌های هلالی است، افزود: یک اتاق سه دری نیز در کنار این ایوان قرار دارد.

وی بیان کرد: مصالح به کار رفته در این بنا را خشت و آجر و ملات گل و گچ است. این بنا دارای تزئینات گچ‌بری در حیاط مرکزی و قطاربندی در ایوان مشترک بین دو حیاط است.

این مقام مسئول متذکر شد: به دلیل اینکه بنا از جمله عناصر تشکیل دهنده بافت تاریخی یزد است، حریم آن از ضوابط عرصه بافت ثبتی تبعیت می‌کند.

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا