آخرین وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان/ کووید۱۹ دوباره رکورد زد

زاهدان - این روزها سیستان و بلوچستان در بدترین دوران پاندمی کووید۱۹ قرار دارد و وضعیت این استان در موج پنجم کرونا از مرز بحران گذشته است.

به گزارش ارک خبر ؛ این روزها سیستان و بلوچستان در بدترین وضعیت پاندمی کرونا قرار دارد به طوری که تلفات روزانه کرونا سیر صعودی داشته ️و برای اولین بار در چند روز اخیر میزان موارد سرپایی و بستری کرونا در استان سیستان و بلوچستان از متوسط کشوری هم فراتر رفته است.

شرایط به قدری بحرانی است که بسیاری از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان به رنگ قرمز در آمده‌اند، به همین منظور خیابان‌ها و راه‌های منتهی به مراکز اصلی شهر زاهدان مسدود شده است و ادارات و ارگان‌های دولتی نیز تعطیلی‌های موقتی را تجربه می‌کنند.

۱۰ شهرستان سیستان و بلوچستان بیمارستان ندارد

اما چرا موج پنجم کرونا وضعیت سیستان و بلوچستان را از مرز بحران گذرانده و می‌رود تا تبدیل به یک فاجعه شود. اینجا مردمانش صبوری را به خوبی آموخته‌اند و صبرشان، پایه گذار بسیاری از بی توجهی‌ها و تشدید محرومیت‌ها در منطقه شده است. در نگاهی به وضعیت مراکز بهداشتی و درمانی در استان متوجه می‌شویم که بسیاری از مناطق سیستان و بلوچستان فاقد بیمارستان یا مرکز بهداشتی و درمانی است و بر اساس آمارها مردم ۱۰ شهرستان در سیستان و بلوچستان هنوز بیمارستان ندارند.

در یک شهرستان ۵۵ هزار نفری تنها ۲ پزشک عمومی وجود دارد، برخی مراکز بهداشت و درمانی هم خودرو ندارند و گاهی بین ۲ خانه بهداشت ما در استان سیستان و بلوچستان یک هزار و ۲۵۰ کیلومتر فاصله وجود دارد. در جنوب استان از جاسک تا راسک با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تنها یک بیمارستان وجود دارد و اگر بخواهیم وارد آمار و ارقام شویم به لحاظ تخت بیمارستان سه دهم درصد هم نمی‌شود.

آخرین وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان/ کویید ۱۹ دوباره رکورد زد

زیرساخت‌های ضعیف بهداشتی و درمانی سبب شده تا بسیاری از شهروندان ضعف زیرساخت‌ها را عاملی برای وضعیت کنونی اعلام کنند

زیرساخت‌های ضعیف بهداشتی و درمانی سبب شده تا بسیاری از شهروندان ضعف زیرساخت‌ها را عاملی برای وضعیت کنونی اعلام کنند. در هر حال آنچه مشاهده می‌شود اینست که با تشدید وضعیت کرونا و بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا، شاهد افزایش تقاضای شهروندان برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی و انجام تست کرونا هستیم.

 

صف‌های طولانی تست بدون رعایت پروتکل‌ها

جواد قنبری، یکی از شهروندان زاهدانی که برای تست کرونا به مراکز غربالگری سطح شهر مراجعه کرده بود در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ۳۶ سال سن دارم و حدود یک هفته قبل به علائم کرونا مبتلا شدم که برای گرفتن تست کرونا به چند مرکز غربالگری در سطح شهر زاهدان مراجعه کردم.

وی با اشاره به صف‌های طولانی و معطلی فراوان در این مراکز افزود: برای گرفتن تست کرونا پس از معطلی زیاد ابتدا به اتاق «تریاژ»، بعد به اتاق پزشک و سپس برای انجام آزمایش عفونی به آزمایشگاه مراجعه کردم.

قنبری ادامه داد: آنچه که بیش از همه بیماران و مراجعه کنندگان را رنج می‌دهد صف‌های طولانی و شلوغ بدون رعایت کمترین پروتکل‌های بهداشتی است که اگر کسی بیمار هم نباشد قطعاً در این صف‌ها بیمار می‌شود.

وی گفت: حتی چند صندلی مناسب برای نشستن بیماران بدحال نبود به گونه‌ای که برخی از بیماران مجبور بودند روی زمین بنشینند.

وی با اشاره به اینکه یک هفته از مثبت شدن تستش می‌گذرد هنوز حتی یک تماس هم از مراکز درمانی با او گرفته نشده است، تصریح کرد: سایر بیمارستان‌های شهر هم وضعیت مشابه دارند و بیماران در راهروها سرگردانند.

یک پزشک عفونی در منطقه مکران وجود دارد

این شهروند زاهدانی گفت: در شرایط عادی امکانات پزشکی موجود نمی‌توانست پاسخگوی نیاز مردم استان سیستان و بلوچستان باشد و بسیاری از بیماران برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی به ناچار به دیگر استان‌ها و یا خارج از کشور سفر می‌کردند.

وی افزود: بسیاری از شهرهای سیستان و بلوچستان هنوز بیمارستان مناسبی ندارند و شهرهایی که بیمارستان هم دارند به شدت با کمبود نیروی انسانی متخصص خصوصاً پزشک مواجه هستند به گونه‌ای که در منطقه مکران تنها یک پزشک متخصص عفونی وجود دارد.

آخرین وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان/ کویید ۱۹ دوباره رکورد زد

فرهنگ عمومی سیستان و بلوچستان نیازمند اصلاح

نصرالله کریمی یکی دیگر از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: مردم استان سیستان و بلوچستان به دلیل باورهای سنتی در مجالس شادی و عزای همدیگر حضوری پررنگ دارند اما این ویژگی مثبت در سایه کرونا رنگ و بوی تهدید و مرگ به خود گرفته است.

وی افزود: دیده می‌شود که برخی شهروندان در محافل جشن و شادی شرکت می‌کنند و سبب انتشار بیش از بیش ویروس کرونا در شهرها می‌شوند.

وی تصریح کرد: شهروندان باید از دورهمی ها خودداری کنند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کنترل بیماری در استان کمک کنند.

باید واقعیت‌های علمی را بپذیریم

رضا شه بخش یکی دیگر از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: برخی شهروندان برداشت نادرستی از دین و قضا و قدر دارند و ابتلاء و مرگ در اثر کرونا را ناشی از قضا و قدر می‌دانند و اعتقادی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند.

وی تصریح کرد: همه ما باید واقعیت‌های علمی را بپذیریم و جایگزین اعتقادات نادرست کنیم تا بتوانیم از این بحران هم به سلامتی عبور کنیم.

ورود غیر مجاز اتباع همسایه به استان

وی بیان کرد: البته همسایگی با افغانستان و پاکستان که اتباع آنها علاقه زیادی به سفر به ایران دارند و حتی به صورت قاچاق از مرزها وارد سیستان و بلوچستان می‌شوند از دلایل اوج گرفتن کرونای هندی در استان است.

روزانه تعداد زیادی از اتباع کشورهای همسایه به صورت غیر مجاز وارد سیستان و بلوچستان می‌شوند و سبب شیوع بیماری‌های آن سوی مرزها به داخل استان می‌شوند

وی اظهار کرد: روزانه تعداد زیادی از اتباع کشورهای همسایه به صورت غیر مجاز وارد سیستان و بلوچستان می‌شوند و سبب شیوع بیماری‌های آن سوی مرزها به داخل استان می‌شوند.

حامد لکزایی یکی دیگر از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با توجه به شیوع کرونای هندی در هندوستان، پاکستان و افغانستان و احتمال شیوع آن در کشور باید مدیریت بحران استان تدابیر لازم برای کنترل این بیماری را اتخاذ می‌کرد.

وی افزود: متأسفانه مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان بر اساس ویژگی‌های سیاسی و جناحی بر سر کار می‌آیند و با برنامه‌ریزی و توانایی فاصله دارد.

اطلاعات صحیح به وزارت بهداشت منتقل نمی‌شود

این شهروند زاهدانی ادامه داد: روز گذشته در حالی وزیر بهداشت از وجود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخت خالی برای بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان خبر داد که در واقعیت اصلاً چنین چیزی وجود ندارد و این نشان دهنده این موضوع است که واقعیت‌ها به خوبی به مسئولان بالادستی منتقل نمی‌شود.

وی تصریح کرد: با اندکی برنامه‌ریزی می‌توانستیم بسیاری از بحران‌های ایجاد شده را پشت سر بگذاریم تا کرونا هوشمندانه از نقاط ضعف ما نهایت استفاده را نکند.

آخرین وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان/ کویید ۱۹ دوباره رکورد زد

۱۶۹۲ نفر در سیستان و بلوچستان براثر کرونا فوت کردند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با اعلام نتایج قطعی آزمایش‌های انجام شده، تا صبح امروز ۶۲ هزار و ۱۳ نفر در سیستان و بلوچستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

سید محمد هاشمی شهری ادامه داد: همچنین از مجموع مبتلایان مثبت آزمایشگاهی از ابتدای اپیدمی کرونا تا کنون یک هزار و ۶۹۲ نفر از هم استانی‌های عزیز علی رغم دریافت خدمات درمانی جان خود را از دست داده‌اند که ۱۸ نفر از هم استانی‌های عزیز در همین ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: همان‌گونه که قبلاً نیز اعلام شده، موارد فوق فقط شامل موارد مثبت و تائید شده آزمایشگاهی است و برخی از بیماران که دارای علائم هستند با تشخیص بالینی پزشکان متخصص مورد درمان و مراقبت لازم قرار گرفته‌اند.

وی گفت: هم اینک ۴۱۲ بیمار مبتلا به کرونا و ۷۲۷ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان سیستان و بلوچستان بستری هستند که بیشترین تعداد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.

هاشمی شهری با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است، تصریح کرد: تنها راه مقابله با ویروس جهش یافته کرونا، رعایت دقیق‌تر پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و حضور پیدا نکردن در تجمعات و دورهمی‌ها است.

مسئولان سیستان و بلوچستان این روزها در حالی به راحتی اعلام می‌کنند بیشتر موارد شناسایی شده در استان از نوع جهش یافته است که رسانه‌ها و خصوصاً خبرگزاری مهر پیش از این در خبرها و گزارش‌های خود از جمله گزارشی با عنوان «خطر کرونای هندی بیخ گوش سیستان و بلوچستان / مسئولان همچنان منفعل» در این خصوص هشدار داده بودند.

در انتها می‌توان نتیجه گرفت که زیرساخت‌های ضعیف بهداشتی و درمانی، و ضعف مدیریت بحران، فرهنگ عمومی مردم و مرزی بودن استان سیستان و بلوچستان سبب شده تا موج پنجم کرونا در این استان مخرب‌تر از موج‌های دیگر باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا