ضرورت تقویت مناسبات اقتصادی آذربایجان شرقی با کشورهای همسایه

تبریز- استاندار آذربایجان شرقی، توسعه صادرات را یکی از اصلی ترین مولفه‌های رشد اقتصادی در جوامع برشمرد و بر ضرورت تقویت مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه تاکید کرد.

به گزارش ارک خبر، به نقل از استانداری آذربایجان شرقی، محمدرضا پورمحمدی در هفتاد و چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، با بیان اینکه توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با محوریت آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۰ نیز با جدیت دنبال می‌شود، اظهار داشت: اجرای خط آهن جلفا به چشمه ثریا، تکمیل آزادراه تبریز_اهر و چند پروژه مهم دیگر در راستای اتصال محورهای مواصلاتی به کشورهای همسایه از موضوعاتی است که در اعتبارات بودجه‌ای سال ۱۴۰۰ مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم و کرونا، خاطرنشان کرد: به رغم تمامی این مشکلات، شاخص‌های اقتصادی استان به لحاظ میزان صادرات، میزان سرمایه گذاری و نرخ بیکاری روند مثبتی دارد.

پورمحمدی با تشبیه شرایط اقتصادی فعلی کشور به شرایط جنگ تحمیلی، گفت: تولیدکنندگان و کارآفرینان، سربازان جنگ اقتصادی هستند که در شرایط حساس فعلی، مردانه در این میدان حضور دارند.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به روابط دیرینه ایران و ترکیه، گفت: مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور همواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و علاوه بر مناسبات اقتصادی و تجاری، ارتباطات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دو کشور نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به توافق دو کشور برای افزایش سقف مبادلات تجاری به بیش از ۳۰ میلیارد دلار اشاره کرد و افزود: متأسفانه این رقم در حال حاضر، بسیار پایین‌تر از این رقم و در حدود یک دهم میزان توافق است.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین از تشکیل صف‌های طولانی کامیون‌های ایرانی در مرزهای ترکیه و بازرسی‌های سخت‌گیرانه طرف ترک از این کامیون‌ها انتقاد کرد و خواستار همکاری دولت ترکیه برای حل این مشکلات شد.

وی همچنین از تشکیل کمیته‌ای تخصصی در معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری برای بررسی زمینه‌های توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی با ترکیه خبر داد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین به قطعی‌های اخیر برق در کشور و استان اشاره کرد و با بیان اینکه از هر کاری برای صرفه جویی در مصرف برق استقبال می‌کنیم، افزود: کاهش ۵۰ درصدی مصرف برق در ادارات، تعطیلی یک روزه برخی واحدهای تولیدی و صنعتی استان و فعالیت شبانه واحدهای بزرگ صنعتی استان با مجوز استان از مهم‌ترین تصمیمات مهمی است که با هدف صرفه جویی در مصرف برق اتخاذ شده است.

پورمحمدی تصریح کرد: آذربایجان شرقی، استانی صنعتی است و نمی‌توانیم مانع فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی شویم که در تماس تلفنی با وزیر نیرو نیز ضرورت افزایش سهمیه برق استان را مطرح کردم.

بررسی مسائل و مشکلات محموله‌های صادراتی ایران به کشورهای همسایه، ضرورت رعایت اخلاق تجاری از سوی بازرگانان ایرانی، پیشنهاد به نمایندگان برای حذف و یا اصلاح قوانین مزاحم و دست و پاگیر حوزه تولید، برندسازی و بازاریابی محصولات ایرانی برای فروش و عرضه در بازارهای ترکیه، ضرورت توسعه ارتباطات تجاری و بازرگانی با کشورهای همسایه و بخصوص ترکیه، درخواست از وزارت صمت برای واقعی‌تر کردن سهمیه فولاد واحدهای متقاضی، طرح موضوع تأمین ورق‌های فولادی شرکت تراکتورسازی ایران در جلسات تخصصی، بررسی مشکلات ناشی از عدم اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی و هم اندیشی در رابطه با رایزنی‌های مورد نیاز با طرف ترک برای سهولت در عبور کامیون‌های حامل بار ایرانی به کشور ترکیه از دیگر موضوعات مهم و دستورات جلسه بود که در نشست امروز شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا