مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان:

برخورد با موضوع کودک همسری در استان

مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: با موضوع کودک همسری در استان اصفهان برخورد می‌شود و از نظر مرجع قضائی در این رابطه استفاده می‌کنیم، وقوع کودک همسری در استان اصفهان کمتر از استان‌های دیگر است.

به گزارش ارک خبر: ولی‌الله نصراصفهانی در نشست خبری با گرامیداشت هفته بهزیستی، اظهار کرد: در سال جاری سازمان بهزیستی در گام دوم، “هوشمندسازی، محله محوری و سلامت اجتماعی خانواده” را در محور کار خود قرار داده است و در آینده در خصوص این محورها فعال خواهد بود و امیدواریم سیاست‌گذاری‌ها در این بخش مؤثر واقع شود.

نصر با اشاره به رشد پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی بیان داشت: امسال حداقل مستمری برای خانواده‌های یک نفره ۳۵۰هزار تومان و حداکثر برای خانواده چهار نفره با یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان دریافتی است که با توجه به شرایط اقتصادی جامعه جوابگوی نیاز خانواده ها نیست.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: در حال حاضر در استان اصفهان ۱۲۳هزار نفر دارای معلولیت شناسایی و تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و ۱۰هزار خانواده به طور مستمر از این سازمان خدمات دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در مورد مددجویانی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرار می‌گیرند استعلام‌های لازم صورت می‌گیرد تا تحت پوشش مراکز دیگر نباشند و تلاش می‌کنیم با خیریه‌ها هماهنگی لازم را در این زمینه داشته باشیم. در حال حاضر بخش بزرگی از نیازهای مددجویان به وسیله مؤسسات خیریه تأمین می‌شود. حوزه معلولان، کودکان ناتوان ذهنی و جسمی و فعالیت حمایتی در این بخش‌ها به خیریه‌ها محول شده است و تلاش می‌شود در این زمینه نظارت بیشتری داشته باشند.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان همچنین در ارتباط با مراکز شبانه روزی نگهداری سالمندان در استان توضیح داد: در حال حاضرمراکز شبانه روزی بیشتر از نیاز استان است و مراکز متعددی در استان برای نگهداری سالمندان داریم که خالی است و استفاده نمی‌شود و امیدواریم که سالمندان در درون خانواده و خانه حمایت و نگهداری شوند.

نصراصفهانی ادامه داد:در سال ۹۷اصفهان به عنوان پایلوت شهر دوستدار سالمند معرفی شد و مراکز دبیرخانه شهر دوستدار سالمند در شهرداری اصفهان تأسیس شد.

وی تصریح کرد: اولین مهد شهر دوستدار سالمند به وسیله شهرداری اصفهان راه اندازی می‌شود و ایجاد پاتوق‌های سالمندی و سایت اطلاعات سالمندی را در برنامه‌ داریم. شهر دوستدار سالمند هفت آیتم دارد و این عملکرد به وسیله شهرداری اصفهان صورت می‌گیرد.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان افزود: شیوع کرونا مشکلات زیادی برای جامعه داشته است و با اعلام وضعیت قرمز کرونایی و قرنطینه‌ها، در خانه بودن فرزندان وظایف زیادی بر عهده والدین به خصوص مادر خانواده گذاشته است، از سوی دیگر تعطیلی و کسادی کسب و کارها و مشکلات اقتصادی استرس‌هایی برای سرپرست خانواده دنبال دارد و باعث افزایش خشونت در بین خانواده‌ها شده است، اورژانس اجتماعی و خط ۱۲۳ مداخله در بحران در این زمینه به صورت تلفنی و سیار خدمات مشاوره‌ای را به خانواده‌ها ارائه می‌دهند.

نصراصفهانی با اشاره به فعالیت ۹۴مرکز “مثبت زندگی” در استان اصفهان بیان کرد: در این مراکز پرونده های فیزیکی حذف شده و اطلاعات به صورت آنلاین ثبت شده و در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد و فعالیت مددکار و خدمات مددجو به این شکل قابل رصد و دسترسی است.

وی با بیان اینکه از افتتاح مراکز مثبت زندگی ۶ماه می‌گذرد، گفت: پرونده‌ها در کل استان وابسته به محل سکونت مددجو به یک مرکز مثبت زندگی ارجاع داده می شود و امیدواریم در آینده بحث نظارت بر روی پرونده‌ها به طور جدی‌تر اعمال گردد.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان اذعان داشت: در سال گذشته مطابق آمارهای موجود موضوع همسرآزاری، کودک آزاری و اعتیاد در رتبه اول آسیب‌های اجتماعی در استان بوده که بیکاری و نبود اشتغال در دوران کرونا نیز در بروز آسیب‌ها تأثیر داشته است.

نصراصفهانی گفت: با موضوع کودک همسری در استان اصفهان برخورد می‌شود و از نظر مرجع قضائی در این رابطه استفاده می‌کنیم، وقوع کودک همسری در استان اصفهان کمتر از استان‌های دیگر است.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، با اشاره به فعالیت اورژانس اجتماعی در استان، اظهار کرد: ۱۸مرکز اورژانس اجتماعی در سطح استان اصفهان فعال است، در مداخله در بحران خط ۱۲۳و خودروی اورژانس نیز در این بخش همکاری لازم را با دفتر آسیب‌های اجتماعی در سازمان بهزیستی دارند و با اعلام گزارش‌ها مداخله در بحران و ارائه خدمات مشاوره‌ای صورت می‌گیرد و در صورت نیاز خانواده به سمت پایگاه اورژانس هدایت می‌شود.

عبدالرضا اسماعیلی اضافه کرد: در موضوع اقدام و عمل همکاری ۱۳دستگاه برای کودکان کار لازم است اما متأسفانه به غیر از چند دستگاه مابقی نهادها در این زمینه همکاری لازم را با اداره بهزیستی ندارند و امیدواریم در آینده با تعامل بیشتر سایر سازمان‌ها کودکان کار را در استان ساماندهی کنیم.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، تصریح کرد: در حال حاضر «مؤسسه سرمد» با فعالیت روزانه، کودکان کار سر چهار راه‌ها را جذب می‌کند، اگر موضوع اقدام و عمل به صورت مثبت در استان صورت بگیرد هم کودکان و هم خانواده‌های آنها توانمند می‌شوند.

اسماعیلی افزود: کودکان بالای ۱۲سال اگر فاقد سرپرست مؤثر باشند ساماندهی شده و به سمت خانه‌های کودک و نوجوان هدایت می‌شوند و در استان اصفهان تعداد ۴۰خانه کودک و نوجوان در این زمینه برای ساماندهی کودکان کار فعال هستند.

وی تاکید کرد: سیاست اداره بهزیستی در استان اصفهان کاهش حضور کودکان کار در این خانه‌ها است، در واقع تلاش می‌شود این گروه از کودکان نزد خانواده‌های جایگزین و یا اقوام و وابستگان نگهداری شوند و حضور کمتری در خانه‌های کودک و نوجوان داشته باشند.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، گفت: سال گذشته تعداد ۱۱۰ فرزندخوانده به صورت دائم و موقت به خانواده‌های واجد شرایط واگذار شدند و علاوه بر این طرح مراقبتی و مشارکتی برای نگهداری فرزندان در شیرخوارگاه را هم داریم.

اسماعیلی اظهار کرد: هدف ما توانمندسازی کودکان با پرداخت هزینه‌ها برای فرزندان ترخیصی است و شیرخوارگاه بهزیستی اصفهان تنها مرکز دولتی در استان است که در آینده این مرکز به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وی تاکید کرد: هرجا مردم وارد سازمان‌های مردم نهاد شوند در آن بخش سازمان بهزیستی در نحوه ارائه خدمات موفق تر خواهد بود و در این زمینه بهزیستی نیازمند مشارکت و همکاری سازمان‌های مردم نهاد است.

  علی اکبر ابراهیمی اظهار کرد:با اشاره به اینکه ۱۰درصد معتادان استان اصفهان متجاهر هستند، اظهار داشت: ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر در استان با تائید علوم پزشکی و حکم قضایی افزایش یافته است.

وی توضیح داد: اعتیاد از لحاظ قانونی ۲ دسته است که دسته اول معتادانی هستند که به مراکز درمانی مراجعه می کنند و مجرم نیستند و بیمار تلقی می شوند و دسته دیگر معتادانی هستند که به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و از اینکه تجاهر و اعتیاد خود را در معرض عموم قرار دهد هیچ ابایی ندارند و معتاد متهاجر محسوب می شوند.

ابراهیمی اضافه کرد: از سال ۹۲ مراکز ماده ۱۶ با ظرفیت حدود ۱۰۰ نفر در قلعه شور بهارستان ایجاد شده  و سازمان بهزیستی متولی آن است و در حال حاضر مرکز برای نگهداری آنها با ظرفیت حدود ۲۰۰نفر وجود دارد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان گفت:همچنین با کمک سپاه مرکز دیگری با افزایش ظرفیت حدود ۳۵۰نفر در مبارکه برای مردان معتاد متجاهر راه‌اندازی شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه پلیس وظیفه جمع آوری معتادان را در سطح جامعه دارد، افزود: در خصوص متهاجر بودن یک معتاد مراجع قضائی و علوم پزشکی باید آن را تشخیص دهند و در حال حاضر طبق آمار ۱۰درصد کل معتادان در استان اصفهان متجاهر هستند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان در خصوص مشاوره سازمان نیز بیان کرد: حدود  به ۳۰۰مرکز مشاوره و خط آنلاین ۱۴۸۰برای عرضه مشاوره و راهنمایی تلفنی به گروه هدف در استان ارائه خدمت می‌کنند.

ابراهیمی گفت: در سال گذشته حدود ۱۵۰هزار تماس با خط مشاور برقرار شده که به ۳۹هزار تماس توان پاسخگویی داشتیم که امیدواریم در آینده امکان پاسخگویی بیشتری به متقاضیان را داشته باشیم.

این مقام مسئول با اشاره باینکه جامعه هدف بهزیستی تنها به قشر خاصی اختصاص ندارد، گفت: هدف از شعار امسال سلامت اجتماعی افراد است که بتوانند با جامعه تعامل داشته و نقش مؤثری را در جامعه  ایفا کنند.

ابراهیمی با اشاره به شعار امسال سازمان بهزیستی ” هوشمندسازی محله محوری و سلامت اجتماعی در خانواده ” بیان کرد: سعی شده تا سازمان را به سمت پیشگیری و توانبخشی ببریم تا مردم در زندگی عواطف مثبتی را دریافت و در تکالیف فردی و اجتماعی خود توانمند شوند.

خبرنگار:علیرضاهژبری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا