مدافعان سلامت سوپرایز شدند/مرخصی ها لغو و استراحت ممنوع!

نامه معاون درمان وزارت بهداشت به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، مدافعان سلامت و کادر درمان را سوپرایز کرد.

به گزارش ارک خبر، وضعیت بحرانی پیک پنجم کرونا باعث شد تا قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، روز گذشته نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بزند و از آنها بخواهد همه ظرفیت‌های بیمارستانی برای پذیرش و بستری بیماران کرونایی آماده شود.

شاید در نگاه اول اینگونه فکر کنیم که مسئولان چقدر به فکر مردم هستند که البته هستند. اما، واقعیت این است که بیش از همه این کادر درمان و مدافعان سلامت بودند که با این نامه معاون درمان وزارت بهداشت، سوپرایز شدند.

مدافعان سلامت سوپرایز شدند/مرخصی ها لغو و استراحت ممنوع!

معاون درمان وزارت بهداشت در این نامه از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور خواسته است که تمامی بیمارستان‌های کشور در آماده باش کامل باشند.

جان بابایی با اشاره به گسترش سوش دلتا، از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور خواسته است مرخصی کادر اداری و درمانی بیمارستان‌ها به مدت دو هفته لغو شود.

علیرضا ناجی استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که کشور در حال حاضر در وضعیتی قرار دارد که روزانه بیش از ۲۰ هزار موارد مثبت جدید داریم، گفت: آرام آرام باید در طول دو هفته آینده منتظر آمار بیشتر مبتلایان و به دنبال آن افزایش موارد مرگ و میر باشیم.

شاید همین یک جمله کافی باشد که بدانیم کادر درمان باید همچون تجربه‌های قبلی در پاندمی کرونا، قید استراحت و مرخصی را بزند و در آماده باش کامل برای مراقبت از بیماران باشد. زیرا، با استناد به گفته استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تازه در روزهای خوش پیک پنجم هستیم و در دو هفته آینده باید منتظر روزهای سخت‌تر و تلخ‌تری باشیم.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، به ثبت دو رکورد جدید کرونایی اشاره کرد و افزود: دو رکورد در تهران به ثبت رسید که از زمان آغاز شیوع کرونا تا کنون چنین آماری ثبت نشده بود به شکلی که برای اولین بار میزان بستری‌ها در تهران از مرز ۸۰۰۰ نفر عبور کرد در حالی که بالاترین آمار بستری در تهران ۷۶۰۰ نفر بود. همچنین، برای اولین بار تعداد مراجعین سرپایی از ۲۰ هزار نفر عبور کرده که هر دوی این آمارها از آغاز شیوع کرونا تا کنون به ثبت نرسیده بود.

آمارهای روزانه وزارت بهداشت نشان می‌دهد که ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰، ۲۵ هزار و ۴۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۴۰ نفر از آنها بستری شدند.

بر همین اساس، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۵۴۸ هزار و ۷۰۴ نفر و مجموع جانباختگان به ۸۷ هزار و ۳۷۴ نفر رسید.

به نظر می‌رسد که کادر درمان و مدافعان سلامت، یکبار دیگر سوپرایز عادی انگاری‌ها و رهاسازی پروتکل‌ها شده‌اند. زیرا، آن طور که علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان داشته است، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایین‌ترین سطح خود رسیده و فقط ۴۸ درصد مردم این پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند.

در پیک اول کرونا ما بیشترین مراجعه سرپایی روزانه را تجربه کردیم علتش هم مشخص بود چون بیماری ناشناخته بود، دانش پزشکی در این حوزه کمتر بود و مردم می‌ترسیدند و به بیمارستان‌ها هجوم می‌آوردند به طوری که روزانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ بیمار کووید ۱۹ داشتیم. اما در پیک‌های دوم، سوم و چهارم، دانش بیماری به‌تدریج بیشتر شد و اطلاعات مردم بالا رفت. از طرفی با توجه به اینکه ۸۰ تا ۸۵ درصد بیماران علائم خفیف داشتند به‌گونه‌ای که حتی به بیمارستان‌ها هم مراجعه نمی‌کردند، تعداد مراجعه سرپایی به ۲۰۰ تا ۲۵۰ بیمار در روز کاهش یافت. اما در پیک پنجم شاهد افزایش چشمگیر بار مراجعات سرپایی نسبت به پیک‌های قبلی به دلیل سویه دلتا هستیم که هم سرعت گسترش بالاتری دارد و هم بیماران را بدحال‌تر و به علاوه افراد سنین پایین را گرفتار می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا