معاون اول و وزرا خیلی سختی‌ کشیدند/ برخی واقعیت‌ها را بیان نکردم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما در این سال‌ها واقعیت‌ها را به مردم گفتیم، گفت: ما خیلی از اشکالات را پاسخ ندادیم تا وحدت ملی در کشور حفظ شود.

به گزارش ارک خبر،حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (یکشنبه) در آخرین جلسه هیئت دولت، گفت: امروز آخرین جلسه هیئت دولت دوازدهم بود. نطق بنده در جمع هیئت دولت هم آخرین سخنرانی و نطقی است که با مردم مطرح می‌کنم. در وهله اول باید بگویم هر آنچه در سال‌های گذشته با مردم صحبت کردیم، چیزی برخلاف واقعیت نبود و آنچه واقعیت بود به مردم گفتیم.

برخی واقعیت‌ها را برای حفظ وحدت ملی بیان نکردم

وی بیان کرد: البته بخشی از واقعیت را به مردم نگفتیم و از نظر بنده نمی شد آنها را به مردم بگوییم چرا که بنده آن مطالب را مفید به فایده نمی‌دانستم و می ترسیدم دُُُرّ گرانبهای وحدت ملی صدمه ببیند. به همین دلیل بسیاری از مسائل را به جان خریدیم، به بسیاری از اشکالات پاسخ ندادیم تا انسجام ملی و وحدت ملی در کشورمان حفظ شود.

رئیس‌جمهور افزود: مردم ما به خوبی آگاهی دارند که شرایط این دولت در چهار سال اول با چهار سال دوم یکسان نبود. در چهار سال اول شرایط بهتری داشتیم و از لحاظ داخلی، بین المللی، سرمایه اجتماعی و امید مردم به آینده، وضعیت مطلوبی داشتیم اما در چهار سال دوم شرایط متفاوت بود.

روحانی ادامه داد: در چهار سال اول در دوران تعامل با جهان بودیم و ما به خودمان کاملاً اطمینان داشتیم که حریف قدرت های بزرگ در مذاکره هستیم. بنده یک در میلیون تردید نداشتم که ما در مذاکره با جهان شکست نمی‌خوریم و شکست هم نخوردیم و اگر باز هم مذاکره ای بود، شکست نمی خوردیم. آنقدر دیپلمات و حقوق دان‌های قوی و توانمند در خط مقدم این کار داریم که دیدیم در مقاطع بسیار حساس به پیروزی رسیدیم.

وی تصریح کرد: زمانی که با یک یا چند قدرت جهانی مذاکره می کنیم، آن چیزی که ما از پیروزی می گوییم نهایت امر است، چرا که ممکن است یک جایی شکست و یک جایی پیروزی باشد اما زمانی که پیروزی ما ۹۰ و شکست ما ۲۰ بود، تفاضل آن ۷۰ می شود و بر این اساس می‌گوییم پیروز هستیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: شما آثار این پیروزی را هم مشاهده کردید. اینکه ما پیروز شدیم یا شکست خوردیم این گونه نیست که کسی بخواهد آن را مطرح کند، این مسئله علائم و شاخص دارد. اگر بعد از مذاکره و ۲۳ تیرماه ۹۴، شما دیدید که تورم کاهش یافت، رشد اقتصادی افزایش یافت، نرخ اشتغال نسبت به گذشته ارتقاء یافت، سرمایه گذاری افزایش پیدا کرد، صادرات بیشتر از واردات شد، به معنای این است که ما پیروز شدیم.

آثار مذاکرات در اقتصاد دیده شد/ تورم ۴۰ درصدی را کاهش دادیم

روحانی اظهار داشت: ما مذاکره نکردیم که فقط در سیاست پیروز شویم، البته در سیاست هم پیروز شدیم. ما آثار مذاکرات را در اقتصاد دیدیم. البته آرزوی ما این بود، زمانی که توانستیم تورم کشور را کاهش دهیم و تک رقمی کنیم، نرخ تورم را تک رقمی نگه داریم. ما تورم ۴۰ درصدی را کاهش دادیم، به گونه که اواخر سال ۹۲ تورم ۳۵ درصدی را کاهش دادیم و در سال ۹۳ به ۱۵ درصد رساندیم، از سال ۹۴ تا سه ماهه اول سال ۹۷ نرخ تورم در کشور ما تک رقمی بود اما بعد از اینکه وارد جنگ اقتصادی شدیم، نرخ تورم ما تغییر کرد.

وی تأکید کرد: اگر کسی زمان صلح و جنگ را تشخیص ندهد، آدم باید غصه بخورد. شرایط جنگ و صلح با هم تفاوت دارند. البته این جنگ را دشمنان به ما تحمیل کردند و ما جنگ را آغاز نکردیم. اگر این دوران جنگ تحمیلی نبود، آثار و علائم اقتصادی مثبت را ادامه می دادیم. اینکه مردم ما از لحاظ معیشتی ناراحت هستند و حق آنان است، باید ببینیم چه کاری می توانستیم در شرایط جنگ انجام دهیم.

رئیس‌جمهور افزود: دشمنان اجازه ندادند نفت ما صادر شود، صادرات ما را با مشکل مواجه کردند، روابط بانکی ما را مسدود کردند و زمانی که روابط بانکی نداشته باشیم و از طریق صراف، دلال معامله کنیم، حداقل ۲۰ درصد درآمد ما کاهش می یابد. همچنین در این شرایط زمانی که محصولی را وارد می کنیم، حداقل ۲۰ درصد قیمت آن افزایش می یابد.

روحانی گفت: در این شرایط به مردم فشار وارد می شود و به دلیل شرایط تحریمی، واردات دو هزار و ۵۰۰ قلم کالا را ممنوع کردیم و زمانی که واردات این کالاها از جمله خودرو را ممنوع می کنیم، مشخص است که قیمت آن در داخل افزایش پیدا می کند. ما چاره ای جز این نداشتیم که واردات اجناسی را که ضرورت ندارد، ممنوع کنیم.

اجناس را در شرایط جنگ اقتصادی جیره بندی نکردیم

وی اظهار داشت: واردات اجناسی که جزو مواد اولیه کارخانجات است، در این شرایط در اولویت قرار گرفت. همچنین کالاهای اساسی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کردیم. ما همه تلاش خود را کردیم و توان خود را به کار گرفتیم، اما باید به این مسئله توجه کرد علیرغم اینکه در جنگ بودیم اما جیره بندی نکردیم. معمولاً کشوری که در جنگ وارد می شود، اجناس را کوپنی و جیره بندی می کند اما ما این کار را نکردیم و کشور اداره شد.

رئیس‌جمهور متذکر شد: بنده در همان اولین جلسات اقتصادی سال ۹۷ چندین بار تأکید کردم که سیاست بنده وفور کالا در بازار است و اجناس مختلف باید در بازار باشد، اما قیمت آن دیگر در دست ما نیست. تا جایی که می توانیم باید قیمت را کنترل کنیم. ما برای تأمین کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی دادیم اما معلوم است که قیمت کالا فقط ارز نیست و مسائلی چون حمل و نقل هم مطرح است و تورم کل کشور هم در قیمت آن کالا تأثیرگذار است.

کار ما حتماً عیب و نقص داشت؛ از مردم عذرخواهی می‌کنیم

روحانی تأکید کرد: البته این به معنای آن نیست که کار ما بی نقص بوده است و حتماً عیب و نقص داشتیم. ما معصوم نبوده و نیستیم. تلاش ما این بود که نقص و عیبمان کمتر باشد اما اگر عیب و نقصی داشتیم از مردم عذرخواهی می کنیم و از آنان طلب عفو می کنیم. ما در حد توان خود اقداماتی را انجام دادیم.

وی گفت: علیرغم اینکه ما وارد یک جنگ و فشار سخت شدیم، توسعه کشور را هیچ گاه رها نکردیم. قاعدتا کشوری که وارد جنگ می شود دیگر مسیر توسعه را رها می کند و به زندگی عادی مردم می پردازد. ما ۳.۵ میلیارد دلار برای فقط یک پالایشگاه بید بلند سرمایه گذاری کردیم تا فلرها و گازهایی که در هوا می سوزد را جمع آوری کنیم و مورد استفاده قرار دهیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما در شرایط بسیار سخت جنگ اقتصادی، در سدسازی، ساخت تصفیه خانه آب و فاضلاب، آبرسانی به روستاها اقدامات قابل توجهی انجام دادیم و آمار و ارقام آن موجود است. درصد کمی از روستاییان ما در سال ۹۲ از آب آشامیدنی سالم و پایدار استفاده می کردند و کمتر از یک میلیون نفر بودند، اما الان ۱۰میلیون روستایی از آب آشامیدنی روستایی استفاده می کنند و ما توانستیم این آمار را ۱۰ برابر کنیم.

روحانی تصریح کرد: آمار سدسازی در دولت تدبیر و امید کاملا مشخص است و ما ۵۷ سد ساخته ایم. همچنین در این دولت در زمینه بنزین خودکفا شده ایم و آیا در این مساله تردیدی وجود دارد؟ البته نه تنها در این زمینه خودکفا شدیم بلکه می توانیم بنزین را به کشور دیگر صادر کنیم.

وی اظهار داشت: ما دیگر بنزین وارد نمی کنیم و همچنین مجبور نیستیم از پتروشیمی، بنزین بگیریم که این کار منجر به آسیب وارد شدن به مردم می شود. ما به خاطر سلامت مردم و خودکفایی، پالایشگاه عظیمی را به افتتاح رساندیم. این در حالی است که فقط ۱۸ درصد روی این پالایشگاه کار انجام شده بود اما دولت ما در این شرایط سخت آن را به اتمام رساند.

پنج شنبه‌های افتتاح را نمی‌توانند انکار کنند/ عصر امروز باز افتتاح داریم

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما توسعه را رها نکردیم. کسی نمی تواند پنجشنبه ها را انکار کند، البته ممکن است شنبه و یکشنبه را انکار کنند اما قطعا کسی نمی تواند پنجشنبه ها را که ما افتتاح های عظیمی داشتیم، انکار کند. پنجشنبه های افتتاح در تاریخ ماندگار خواهد ماند. همچنین عصر امروز هشتاد و هشتمین افتتاح را خواهیم داشت.

روحانی تصریح کرد: فقط روز گذشته هزار و ۴۴۳ تخت بیمارستانی را افتتاح کردیم. همچنین یک سال قبل هم ما یک افتتاح بیمارستانی داشتیم که بیش از ۱۴۰۰ تخت بیمارستانی در آن زمان افتتاح شد. الان هزار و ۲۶۶ تخت بیمارستانی در تهران آماده افتتاح است به گونه ای که وزیر بهداشت و درمان اعلام کرد که ۹۷ درصد این کار انجام شده و تا افتتاح آن، زمان زیادی باقی نمانده است.

تحریم‌های ترامپی مانع اجرایی شدن طرح‌های قطار سریع السیر شد

وی اظهار داشت: البته در برخی از جاها برنامه هایی داشتیم که نتوانستیم به آن برسیم. بنده یک بار دیگر هم گفتم که برنامه هایی داشتیم اما نتوانستیم آن را محقق کنیم و یا آنکه نیمه کاره ماند. بنده در دولت یازدهم و دوازدهم دنبال این بودم که ریل سریع السیر وارد کشور شود و فقط آرزو نکردم و برای تحقق این کار قرارداد هم منعقد کردیم، پول آن پرداخت شد و مطالعات آن هم انجام شد اما تحریم ها مانع این کار شد. اگر تحریم های ترامپی نبود، ما راه آهن های تهران- اصفهان و تهران-مشهد را با قطار سریع السیر افتتاح می کردیم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: بنده به مردم قول دادم که تمام کامیون ها را نوسازی می کنیم و برای این کار برنامه ریزی کردیم، پول و ارز آن را تخصیص دادیم. با چند کشور قرارداد بستیم اما آنطور که خواستیم نشد. البته الان ۵۴ هزار کامیون در طرح نوسازی قرار دارند و متوقف نشده اما آن طرحی که با سرعت زیاد قرار بود اجرا شود، محقق نشد و تحریم باعث شد این طرح بزرگ متوقف شود.

آرزوی من این بود که ارتش و سپاه به مدرن‌ترین سلاح‌ها مجهز شوند

روحانی گفت: آرزوی بنده این بود که ارتش و سپاه را به مدرن ترین سلاح ها مجهز کنم و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شاهد است که بنده همواره دنبال این مساله بودم. تمام کارهای آن را انجام دادیم، قراردادهایی بسته شد اما کشورهای مقابل گفتند زمانی که تحریم های سازمان ملل متحد برداشته شود، بلافاصله این تجهیزات را در اختیار شما قرار می دهیم. تحریم سازمان ملل را هم برداشتیم و این همان تحریمی بود که ترامپ خودش را می کشت تا تحریم نظامی و دفاعی ایران برداشته نشود اما موفق نشد و مهر ماه سال گذشته این تحریم برداشته شد.

وی ادامه داد: البته ما به دلیل تحریم و عدم فروش نفت پول کافی برای خرید این تجهیزات نداشتیم. البته این قراردادها کاملا آماده است. برخی از طرح ها جزو آرزوی بنده بود و زحمات زیادی هم برای آن کشیدیم به گونه ای که مذاکرات زیادی برای انعقاد قراردادهایی در حوزه تجهیزات نظامی انجام شد.

رئیس‌جمهور گفت: در برخی از طرح ها هم ما به خوبی پیش رفتیم و نهایتا سه متر تا افتتاح، فاصله داریم به این معنا که کار را انجام دادیم و چند هفته دیگر تا افتتاح آن باقی مانده است. احیای دریاچه ارومیه جزو این طرح هاست. اولین مصوبه دولت یازدهم مساله احیای دریاچه ارومیه بود و تمام کارها و برنامه ریزی های آن انجام شده است و همچنین سد آن ساخته شده است و ۳۵ کیلومتر تونل ساخته شده و ۶۰۰ متر دیگر باقی مانده است. نهایتا دو ماه تا افتتاح باقی مانده است.

روحانی اظهار داشت: بر این اساس برخی از طرح های ما به دروازه افتتاح رسیده است و ما چند هفته زمان کم آوردیم و ان شاءالله در دولت سیزدهم این طرح ها افتتاح خواهد شد. طرح گوره به جاسک بسیار مهم بود و از همان هفته های اول دولت یازدهم با وزیر نفت در این باره صحبت کردیم. اعتبار این طرح برای اجرا، دو میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه الان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون برای این کار هزینه و فاز اول این طرح افتتاح شده است، گفت: ما نفت را از طریق دریای عمان صادر می‌کنیم و آرزوی تاریخی ما این بود نفت را از طریق این دریا صادر کنیم که توانستیم این کار را انجام دهیم.

طرح «تحول سلامت» از اقدامات مهم دولت ما بود

رئیس‌جمهور گفت: در زمینه راه، اقدامات قابل توجهی انجام شد. همچنین در جاسک و سواحل مکران کارهای بزرگی انجام دادیم. در چابهار کار عظیمی صورت گرفت و روز گذشته رئیس دانشگاه پزشکی سیستان و بلوچستان اعلام کرد، بعد از انقلاب پروژه های بیمارستانی نسبت به قبل از انقلاب ۳.۵ برابر شده اما در سیستان و بلوچستان هفت برابر شده است که نشان می دهد کار بزرگی در این سال‌ها و در دولت های مختلف مخصوصاً دولت ما در بخش سلامت انجام شده است.

روحانی ادامه داد: طرح تحول سلامت یکی از اقدامات مهم ما بود و یکی از آرزوهایی بود که محقق شد. دسترسی مردم به فضای سایبری و پهنای باند هم از جمله مواردی بود که ما در دستور کار داشتیم و محقق شد. اگر این ظرفیت وجود نداشت ما در شرایط کرونایی با مشکلات جدی روبرو می شدیم.

لیست بلند بالا از طرح های اجرا شده دارم

وی افزود: بنده لیست بلندبالایی از طرح هایی را دارم که اجرا کردیم و به ثمر و اجرا رسید. در پتروشیمی و معدن کارهای عظیمی صورت گرفت. ما آب را به شرق کشور رساندیم و چند فاز آن را اجرا کردیم به گونه ای که آب به سیرجان، گل گهر، سرچشمه و اردکان رسید. سه فاز از این کار را عملیاتی کردیم و برنامه ریزی برای بقیه فازها هم عملیاتی شده است.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: این مسائل حاکی از آن است که حتی در دوران تحریم ما طرح های بزرگ توسعه ای را رها نکردیم. در یک روز ۷۵۷ کیلومتر راه آهن افتتاح کردیم. تاریخ ایران را ورق بزنید و ببینید چه زمانی این کار انجام شده است؟ در بسیاری از استان ها از جمله همدان، کرمانشاه، رشت، راه آهن افتتاح شد و به زودی در اردبیل، سنندج، یزد-اقلید، خاش- زاهدان و چابهار-زاهدان هم راه آهن خواهد رفت.

روحانی گفت: مردم در سختی معیشتی بودند اما ما توان خود را به کار گرفتیم. مقام معظم رهبری در ۱۳ دی ماه سال گذشته دستورات و چارچوب هایی را برای بازگشت آمریکا به برجام و انجام تعهدات ایران به ما اعلام فرمودند. البته قبل از آن هم به صورت خصوصی به بنده فرموده بودند که باید چه کار کنیم. سپس به صورت علنی و در یک سخنرانی در روز اول فروردین اعلام کردند ما در این راستا باید چه کنیم. بر این اساس می توانستیم طبق همان چارچوب تحریم ها را برداریم اما یک جای دیگر گرفتار شدیم که الان دیگر جای بحث آن نیست. متأسفانه گرفتاری دیگری برای ما ایجاد شد و اگر این گرفتاری ایجاد نشده بود، ما امروز در شرایط بهتری دولت را به اتمام می رساندیم.

معاون اول و وزرا خیلی سختی‌ کشیدند

وی اظهار داشت: لازم می دانم از معاون اول، دیگر معاونان و همه وزرا در حضور ملت ایران تشکر و قدردانی کنم. بنده می دانم چه روزهای سختی بر آنان گذشت. به خوبی می دانم در روزهای زلزله، سیل و کرونا آنان با چه سختی هایی مواجه شدند. افتخار می کنیم که امروز می‌توانیم صدها هزار نفر را در روز واکسینه کنیم و تولید داخلی و واردات واکسن از کشورهای خارجی کار بسیار سختی بود اما این کار انجام شد. در این روزهای سخت همه دست به دست هم دادند و توانستیم اقدامات سخت را در این راستا انجام دهیم.

رئیس‌جمهور متذکر شد: تمام وزارتخانه های ما دست به دست هم دادند و در کنار هم قرار گرفتند و امروز می بینیم شرایط ما نسبتاً مطلوب است و مردم می توانند از واکسن کرونا، استفاده کنند و ان شاءالله هر چه سریعتر از این خطر و بیماری فاصله بگیریم و شرایطمان از این لحاظ بهتر شود.

روحانی تصریح کرد: ما در شرایط سخت جنگ اقتصادی، کرونا و خشکسالی توانستیم اقدامات بسیار زیاد و خوبی را انجام دهیم. اگر کسی می‌خواهد درباره دولت تدبیر و امید قضاوت کند، باید این سه مشکل را در کنار هم ببیند.

وی اظهار داشت: از لحاظ امنیت هم از دستگاه های ذیربط تشکر می کنم و وزارتخانه های اطلاعات، دفاع و کشور همگی کار کردند. همچنین در طول این هشت سال در بخش کشاورزی اقدامات بسیار خوبی انجام گرفت و می بینیم محصولات کشاورزی ما از ۹۷ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن رسیده است و کاملاً روشن است چه حرکت خوبی در این زمینه انجام گرفته است.

رئیس‌جمهور گفت: در زمینه آبیاری قطره ای هم پیشرفت خوبی داشته ایم. همچنین در این هشت سال گازرسانی به روستاها بسیار ارتقاء یافت به گونه ای که پیش از دولت یازدهم و دوازدهم فقط ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده بودند که الان به ۳۳ هزار روستا رسیده است.

روحانی افزود: در عین حال هنوز هم ما بدهکاریم و اگر شرایط ما مناسب تر بود، همه با هم همکاری کرده بودیم، قوای دیگر بیشتر ما را یاری کرده بودند، فاصله ها کمتر و انسجام ملی بیشتر بود، قطعاً ما به نقاط بهتری می رسیدیم.

مردم در این سه و سال و نیم در رنج و سختی بودند

وی تصریح کرد: از همه کسانی که در بخش اجرایی و یا در دیگر بخش ها به ما کمک کردند تشکر می کنم. مردم ما هم بسیار قدرشناس هستند امادر این سه سال و نیم در رنج و سختی بزرگی بودند و از لحاظ تأمین زندگی و اجاره مسکن روزهای بسیار سختی به آنان گذشت اما ما یک بسته معیشتی اضافه کردیم، حقوق ها به ویژه حقوق بازنشستگان را افزایش دادیم و در حدی که توان داشتیم، به مردم کمک کردیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در هر صورت بنده از ملت ایران به دلیل رنج هایی که کشیدند عذرخواهی می کنم و البته به دلیل پیروزی هایی که به دست آوردند، تشکر می کنم. ملت ما دو بار پیروز شده است. در دولت یازدهم ملت ما در مذاکرات و تعامل سازنده با جهان پیروز شد و در دولت دوازدهم هم مردم ما در استقامت و ایستادگی در برابر آمریکا و دشمنان موفق شدند و شکست حتمی بر آنان تحمیل کردند به گونه ای که خود دشمنان هم به آن اعتراف کردند.

روحانی گفت: مردم ما با مقاومت خود توانستند طرف مقابل را پای میز مذاکره بکشانند. هر دو موفقیت دولت های یازدهم و دوازدهم مربوط به ملت ایران و رهنمودهای مقام معظم رهبری است و دولت هم در حد توان خود در این زمینه اقدامات لازم را انجام داد. ان شاءالله خداوند به تمام کسانی که به ملت خدمت کردند، اجر جزیل عنایت کند و همچنین به ملت که در این هشت سال کارهای بزرگی کردند، خیر و جزای وافی عنایت کند. امیدوارم ما هم هر کجا که هستیم، خادم کوچکی برای ملت، ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا