سرآشپز

نام غذا: خورشت بادمجان

مواد لازم: بادمجان قلمی متوسط ۱ کیلو گرم، گوجه فرنگی متوسط ۵ عدد، رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری، آب غوره ۱ پیمانه، غوره غوره یک دوم پیمانه، زعفران به مقدار لازم، نمک به مقدار لازم
گوشت قرمز، آب گوشت، رب گوجه فرنگی، نمک، آب غوره و زعفران، مقدار مواد بستگی به مقدار گوشت دارد.

طرز تهیه: ابتدا پوست بادمجان ها را گرفته و از قسمت قاعده تا یک سانت مانده به سر بادمجان به شکل بعلاوه برش می دهیم. سپس آنها را در آب سرد قرار می دهیم. بعد از ۳۰ دقیقه از آب خارج کرده و کمی فشار میدهیم تا آبشان گرفته شود. سپس روی دستمال تمیز یا آبکش می گذاریم تا کاملا خشک شوند. در روغن مقداری زعفران دم کرده ریخته و هم می زنیم. زمانی که روغن داغ شد بادمجان ها را در تابه چیده و در ظرف را می گذاریم. حرارت را ملایم می کنیم تا کاملا مغز پخت شوند و هر از گاهی می چرخانیم تا همه جای بادمجانها سرخ شوند. رب گوجه فرنگی، نمک، آب غوره و زعفران دم کرده را با هم مخلوط کرده و به بادمجان های سرخ شده اضافه می کنیم. بعد غوره غوره را روی آنها پخش کرده و گوجه فرنگی ها را نصف کرده و رو یا بین بادمجان ها قرار می دهیم. زمانی که خورشت به روغن افتاد از روی حرارت بر می داریم.
گوشت را به اندازه ای که می خواهیم خرد کرده و در آب، نمک و پیاز می پزیم. سپس گوشت پخته را در مخلوط آب گوشت، رب گوجه فرنگی، نمک، آب غوره و زعفران دم کرده می جوشانیم تا سس غلیظ شود. سپس خورشت بادمجان و گوشت را در ظرف مورد نظر چیده و سس گوشت را روی آنها می ریزیم و همراه برنج سرو می کنیم.
* به جای گوشت می توانیم از مرغ استفاده کنیم. طرز تهیه مرغ مثل گوشت است.
* می توانیم قسمت ساقه بادمجان را جدا نکنیم.

الناز اشراقی

 

 

دکمه بازگشت به بالا