اتباع افغان در ایران شناسنامه دار می شوند

خبرگزاری ارک – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به منظور جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و شناسایی افراد، افغان‌ها در ایران شناسنامه‌دار می‌شوند.

علی ربیعی در حاشیه دیدار با خانم دلبر نظری وزیر امور زنان و خانواده افغانستان افزود: ایران و افغانستان اشتراکات تاریخی و فرهنگی زیادی دارند و تحولات این کشور برای ما مهم است بنابراین با توجه به حضور تعداد زیادی از افغان‌ها در ایران  باید برنامه های منسجمی در این زمینه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در این جلسه درباره مباحث فنی و حرفه ای به خصوص در حوزه زنان  بحث و تبادل نظر شد گفت: در حال حاضر یک مرکز فنی وحرفه ای در افغانستان داریم و آمادگی پذیرش افغان‌ها برای تربیت مربی در این مرکز وجود دارد.

ربیعی ادامه داد: استادهای فنی و حرفه‌ای کشورمان در افغانستان حضور پیدا می‌کنند و به آموزش مربی در این  کشور می پردازند.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری کمیساریای عالی پناهندگان، تعدادی از افغان‌ها در ایران  بیمه  می‌شوند تا با کمک ما به صورت قاعده‌مند از خدمات  درمانی کشورمان  استفاده کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای سرمایه گذاری در بخش هایی که هر دو طرف علاقه دارند اعلام آمادگی کردیم همچنین برخی افغان‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند که می‌توانند از هموطنانشان که ما به آنها پروانه کار می‌دهیم استفاده کنند.

ربیعی با بیان اینکه بخش دیگری از گفتگوی ما در حوزه معلولیت و توانمندسازی بود  افزود: تعدادی از دانشجویان افغان را برای مقطع کارشناسی ارشد در مؤسسه  آموزش عالی بهزیستی خواهیم پذیرفت.

وی ادامه داد: در زمینه کارهای دانش‌بنیان ساخت پا و دست مصنوعی و همکاری  با شرکت های ایرانی و صادرات کالاهای توانبخشی نیز صحبت کردیم.

در ادامه خانم دلبر نظری وزیر امور زنان و خانواده افغانستان نیز با بیان اینکه در کشورش ظرفیت و توانمندی بسیار خوبی در حوزه زنان وجود دارد گفت: فقر و ناامنی در این کشور مانع استفاده  از این ظرفیت ها شده است که امیدواریم با همکاری‌های آموزشی و ادامه تحصیل دانشجویان در کشور ایران بتوانیم آینده خوبی را پیش رو داشته باشیم و ما تعهد  می‌دهیم در آینده از این آموزش‌ها  بهترین استفاده را بکنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

دکمه بازگشت به بالا