عبور ۱۱ میلیون دختر و پسر از سنین مناسب ازدواج و باروری

خبرگزاری ارک – مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: ۱۱ میلیون دختر و پسر در سنین ازدواج هستند که بخش قابل توجهی از این جمعیت در حال پشت سر گذاشتن سنین مناسب ازدواج و باروری هستند.

محمد اسماعیل مطلق با بیان این مطلب گفت: سیاست های مقام معظم رهبری که در ۱۴ بند تدوین شده است باید به نحو جدی پیگیری شود .

وی ادامه داد: کاهش سن ازدواج، تربیت نسل کارآمد، اختصاص تسهیلات برای مادر و نوزاد، تحکیم بنیان خانواده و تکمیل مهارت های فرزند پروری باید در برنامه ها گنجانده شود و با ارائه خدمات مشاوره ای و توسعه و تقویت نظام اجتماعی و مراقبت های پزشکی در مسیر سلامت و افزایش باروری حرکت کرد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تصریح کرد: ارتقاء امیدبه زندگی، تامین سلامت و تغذیه سالم، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، اعتیاد، سوانح و آلودگی های زیست محیطی و بیماریها در این سیاست ها پیش بینی شده تا به سلامت جامعه کمک شود.

مطلق افزود: امروزه ثابت شده که کاهش رشد جمیعت یک تهدید جدی برای سلامتی جامعه است و باید با استفاده از ایده های علمی و کارشناسی برای آن چاره اندیشی کرد.

وی به سن ازدواج اشاره کرد و گفت: در سال ۹۰ میزان باروری در کشور ۱.۸ درصد بود و در زمینه ازدواج هم شاهد افزایش این سن بین ۴ تا ۶ سال هستیم که در تهران تا ۱۰ سال هم گزارش شده است.

مطلق یادآورشد: بهترین سن ازدواج ۱۸ تا ۳۵ سال است و هر چقدر سن ازدواج بالا می رود احتمال باروری کم می شود که نگران کننده است.

وی افزود: تا سال ۲۰۵۰ پیش بینی می شود یک چهارم جمعیت کشور وارد مرحله سالمندی شود و اگر امروز به فکر ارتقای نرخ باروری نباشیم فردا دیر است.

مطلق با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱میلیون نفر دختر و پسر در  سنین ازدواج در کشور وجود دارند، گفت: بخش قابل توجهی از این جمعیت در حال پشت سر گذاشتن سنین مناسب ازدواج و باروری هستند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: روند طلاق در کشور رو به افزایش است، به گونه‌ای که در سال گذشته ۱۶۳ هزار و ۵۷۲ طلاق در کشور به ثبت رسیده که این میزان ۵.۳ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.

منبع: خبرگزاری مهر

دکمه بازگشت به بالا