کمبود سرم و سرگردانی بیماران/شهرهای اردبیل در تنگنای درمان کرونا

اردبیل- کمبود سرم در روزهای اخیر در بیشتر شهرهای استان اردبیل، بیماران کرونایی را به سرگردانی انداخته و در عین نبود تجهیزات درمانی کافی شیب مراجعه بیماران به مراکز درمانی همچنان تند است.

به گزارش ارک خبر، در حالی بیماران کرونایی این روزها گرفتار تأمین سرم ساده در بستری و مداوای خود هستند که اکثر داروخانه‌ها از عرضه این محصول به نوعی خودداری کرده و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی نیز پاسخگوی گرفتاری‌ها و مشکلات مردم در سطح استان اردبیل نیستند.

در حالی که اکثر بیمارستان‌ها، مراکز درمانی استان و حتی درمانگاه‌ها و مطب پزشکان مملو از بیماران کرونایی است که نه تنها داروهای ضد کرونا در مراکز بیمارستانی و داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود بلکه تعداد زیادی از بیماران حتی در تهیه سرم ساده برای استفاده در تزریقات خود نیز با مشکلات و گرفتاری‌های بسیاری روبه‌رو شدند.

کمبود شدید سرم در داروخانه‌ها که در اکثر شهرهای استان اردبیل گزارش شده، فضای درمانی را برای بیماران در مداوای کرونا تشدید کرده به طوری که برخی از بیماران مجبور به استفاده از سرم قندی دست‌ساز شدند که این نیز خود مشکلات و دامنه گرفتاری بیماران کرونایی را چندین برابر کرده است.

با وخیم شدن اوضاع کرونایی در استان اردبیل و بستری تعداد زیادی از بیماران در راهروها و محوطه بیمارستان امام خمینی، امام رضا اردبیل، سبلان و سایر بیمارستان‌های استان تعداد بستری‌ها از مرز ۹۰۰ نفر گذشته و یک شرایط بحرانی و وخیم در بیمارستان‌های استان حاکم شده در حالی که پیش از این باید تدبیری برای راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی توسط ارتش و سایر نیروهای مسلح اندیشیده می‌شد که سهل‌انگاری ستاد کرونای استان و تصمیم‌گیری‌های غلط و نابجا در این زمینه و عدم انجام اقدامات پیشگیرانه تشدید اوضاع کرونایی و حاد شدن شرایط را برای همشهریان در اردبیل رقم زده است.

علاوه بر شهر اردبیل که بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و درمانگاهی مملو از بیماران است، از سایر شهرهای استان نیز خبر می‌رسد به رغم محدودیت واکسیناسیون، افزایش بیماران بستری و سرپایی تا حد زیادی نگران‌کننده است به گونه‌ای که در پارس‌آباد، مشگین‌شهر و خلخال جمعیت زیادی برای مداوا در راهروها و محوطه بیمارستان‌ها روزگار سپری می‌کنند.

پارس‌آباد در تنگنای درمان کرونا

فرماندار شهرستان پارس‌آباد از کمبود تخت بیمارستان‌ها و همچنین دستگاه اکسیژن در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: در نقطه مقابل عملیات واکسیناسیون در این شهرستان سرعت گرفته و بیش از ۳۹ خانه بهداشت، ۱۳ مرکز بهداشت شهری، ۱۱ پایگاه سلامت و سه مرکز تجمیعی عملیات واکسیناسیون را در پارس‌آباد انجام می‌دهند.

امامی تصریح کرد: هر چند در رده‌های سنی اعلام شده واکسیناسیون انجام می‌شود اما رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم به افزایش تعداد بیماران بستری و سرپایی در این شهرستان منجر شده و در کنار آن ما با کمبود امکانات و تجهیزات بهداشتی، درمانی به ویژه سرم روبه‌رو هستیم.

کمبود تجهیزات درمانی و بیماران آواره

سرپرست فرمانداری خلخال نیز با بیان اینکه ۳۵ درصد جمعیت این شهرستان تاکنون واکسینه شده‌اند، گفت: ۱۳ مرکز جامع سلامت و ۶۰ خانه سلامت روستایی عملیات واکسیناسیون را در این شهرستان انجام می‌دهند و در گروه‌های سنی مختلف این کار با سرعت در حال انجام است.

مسعود یگانه با بیان اینکه ۳۰ هزار دوز واکسن در این شهرستان به گروه‌های سنی تزریق شده است، افزود: در نوبت صبح واکسیناسیون گروه‌های سنی در نوبت اول در حال انجام است و در نوبت عصر نیز دوز دوم برای افراد واجد شرایط تزریق می‌شود.

وی به تشدید اوضاع کرونایی در این شهرستان و ضرورت رعایت الزامات بهداشتی اشاره کرد و ادامه داد: در این شهرستان نیز کمبود سرم و سایر تجهیزات و امکانات بهداشتی مشاهده می‌شود و مراکز درمانی این شهرستان مملو از بیماران است.

در شهرستان مشگین‌شهر نیز به عنوان یکی از شهرهای پرجمعیت استان کمبود شدید سرم و داروهای ضد کرونایی بیماران و اطرافیان آنها را به شدت رنج می‌دهد به طوری که در این شهرستان به رغم گشت‌زنی متعدد از داروخانه‌ها سرمی در این مراکز یافت نشد و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی نیز در این زمینه پاسخگوی مشکلات نبودند.

با توجه به گذشت چندین روز از آغاز پیک ابتلاء و مرگ و میر کرونا در شهرهای مختلف استان اردبیل همچنان برخی تجهیزات درمانی، پزشکی و ملزومات مراقبتی که تخت بیمارستانی و سرم از پیش پا افتاده‌ترین این امکانات بوده در دسترس نیست.

حالا باید دید با وجود پیش‌بینی هفته‌های سخت پیش رو مسئولان چه راهکاری را برای مهار این پیک در مناطق مختلف استان به کار خواهند بست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا