بخش مجازی «سینماحقیقت» تعطیل نمی‌شود/ تدارک برای میزبانی پانزدهم

محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بیان کرد که بخش آنلاین جشنواره «سینماحقیقت» را دیگر تعطیل نمی‌کنیم.

به گزارش ارک خبر،محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت برگزاری این رویداد گفت: جشنواره «سینماحقیقت» همان‌طور که از سال گذشته هم اعلام شد، نیازمند تغییراتی بود و یکی از این تغییرات، انتشار زودتر فراخوان بود. در همین راستا هم امسال خیلی زودتر از هر جشنواره دیگری و در حوالی خردادماه فراخوان این دوره را منتشر کردیم. اعلام هم کردیم که بحث پریمیر یا نمایش اول فیلم‌های را جدی خواهیم گرفت. به دلیل جایگاه «سینماحقیقت» به این جمع‌بندی رسیدیم که نمایش فیلم‌ها حداقل در میان جشنواره‌های داخلی باید اولین بار در این جشنواره باشد. اگر کسی می‌خواهد مستندش در «سینماحقیقت» داوری شود، باید اولین نمایش فیلمش در این رویداد باشد، نمی‌تواند در جشنواره‌های متعدد دیگر حضور داشته باشد و بعد متقاضی حضور در «سینماحقیقت» هم بشود.

وی افزود: این بند در فراخوان امسال لحاظ شده هر چند به آن صورت جشنواره‌ای هم امسال در کشور نداشتیم. ریل‌گذاری را اما ما در همین شرایط آغاز کرده‌ایم. سیستم برگزاری را هم برگزاری فیزیکی و مجازی در نظر گرفتیم. چه اینکه زمانی که ما فراخوان را منتشر کردیم شرایط کرونایی کشور تا این اندازه بحرانی نبود و همچنان هم امیدواریم تا فصل پاییز شاهد یک وضعیت ثباتی باشیم که بتوانیم جشنواره را به‌صورت فیزیکی و مطابق تجربه جشنواره جهانی فجر برگزار کنیم. در هر دو حوزه فیزیکی و آنلاین طراحی‌ها صورت گرفته و تأکید هم می‌کنیم که بخش آنلاین را به‌هیچ وجه از جشنواره حذف نخواهیم کرد.

دبیر جشنواره «سینماحقیقت» تأکید کرد: هم برای بخش فیزیکی آمادگی داریم و هم برای بخش آنلاین اما بخش آنلاین را تعطیل نخواهیم کرد. پیشروی برگزاری آنلاین جشنواره‌های سینمایی، «سینماحقیقت» بود و ما بودیم که این خط‌شکنی را انجام دادیم و زمینه‌ای فراهم آوردیم که همه فیلمسازان چه دولتی‌ها و چه خصوصی‌ها فیلمشان را برای نمایش مجازی در اختیار ما گذاشتند. بازخورد مثبتی که از جشنواره سال گذشته گرفتیم، هم ما را مصمم‌تر کرد و هم مخاطبان جشنواره لذتی را تجربه کردند که قابل فراموشی نیست. مخاطبانی داشتیم که می‌گفتند در دوره‌های گذشته تنها شاید یک فیلم می‌توانستیم ببینیم اما امسال با برنامه‌ریزی توانستیم روزی چهار، پنج فیلم ببینیم.

وی افزود: بخش آنلاین به واسطه ریسک ما و مستندسازان، یک تحول در حوزه مخاطب را برای ما به همراه داشت. امسال هم این ریسک در برابر کپی‌شدن آثار وجود دارد، هرچند خیلی پخته‌تر از سال قبل شده‌ایم و سازوکارهای مطمئن‌تری را در سایت جشنواره و خانه جشنواره برای تعامل با مخاطبان ایجاد کرده‌ایم. در همه این حوزه‌ها قوی‌تر شده‌ایم و به نظر دیگر نمی‌توانیم بخش آنلاین را از جشنواره «سینماحقیقت» حذف کنیم. باید سیستم امنیت برای پخش فیلم را قوی‌تر کنیم که این اتفاق رخ خواهد داد. اینکه فیلمی در جشنواره حضور داشته باشد و مخاطبان در اقصی‌نقاط کشور بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند، دستاورد بزرگی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

حمیدی‌مقدم در عین حال تأکید کرد: نیاز اصلی یک جشنواره پاتوق است. جایی که خبرنگاران، هنرمندان و علاقمندان سینمای مستند بتوانند دور هم جمع شوند و یکدیگر را ببینند. باید با هم صحبت کنند. سعی می‌کنیم این محفل را هم در جشنواره داشته باشیم که شرایط کرونایی کشور در این زمینه تعیین کننده است. تلاش می‌کنیم در صورت امکان هر دو بخش مجازی و فیزیکی را در یک مجموعه مدیریت کنیم. ریلی در حوزه بین‌الملل و داخلی گذاشته شده که در صورت تغییر مدیران سینمایی، هر گروه دیگری هم بیاید و مستقر شود، همه چیز طبق روال قابل پیگیری خواهد بود.

وی در پایان گفت: امسال بخش مسابقه بین‌الملل را هم مجدد خواهیم داشت. اگر نتوانیم میزبان مهمانان بین‌المللی باشیم، مانند دیگر جشنواره‌ها از ظرفیت داوری آنلاین استفاده می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا