تولید واکسن خوراکی کرونا در سال آینده

عضو کمیته ملی واکسن کرونا با بیان اینکه دو واکسن ایرانی کرونا تا پایان سال مجوز تست بالینی را دریافت می کنند، گفت: سال آینده سه واکسن که یکی از آنها خوراکی است، وارد فاز بالینی می‌شود.

به گزارش ارک خبر،دکتر مصطفی قانعی در خصوص آخرین وضعیت شرکت‌های دانش بنیانی که در زمینه واکسن‌های کرونا فعالیت می‌کنند با بیان اینکه در کل ۹ شرکت داخلی به حوزه تولید واکسن عیله کرونا ورود پیدا کرده‌اند، گفت: در حال حاضر دو واکسن دیگر کرونا در آستانه اخذ مجوز بالینی هستند.

وی با اشاره به این واکسن مبتنی بر ویروس کشته شده یا غیر فعال گفت: شرکت تولید کننده این واکسن هم تا پایان سال وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی می‌شود.

عضو کمیته ملی واکسن کرونا خاطر نشان کرد: همچنین شرکت دیگری که روی واکسن کرونای مبتنی بر mRNA کار کرده و قرار است با اخذ مجوز وارد فاز بالینی شود؛ این شرکت فاز پیش بالینی را طی کرده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری خاطر نشان کرد: پرونده واکسن‌های امسال احتمالاً با دو شرکتی که به آن اشاره کردیم بسته شود.

وی در خصوص سه شرکت دیگر گفت: واکسن‌های دیگری مبتنی بر ناقل ویروس، mRNA و واکسن خوراکی که در شرکت‌های دانش بنیان در حال تحقیق هستند، سال آینده وارد فازهای بالینی خواهند شد.

قانعی در خصوص چاپ مقالات واکسن سازهای ایرانی عنوان کرد: زمانیکه هر یک از واکسن سازها مجوز کمیته اخلاق می‌گیرند باید مقالات هر یک از مراحل تست را منتشر کنند؛ ستاد زیست فناوری معاونت علمی به هر یک از واکسن سازها در راستای ایجاد کارگروهی برای انتشار مقالات هر یک از فازهای تست واکسن تسهیلاتی اعطا می‌کند. آنها می‌بایست در پایان هر فاز اقدام به انتشار مقاله بکنند.

وی در خصوص مجوز از سازمان بهداشت جهانی گفت: فعلاً مسئله ما بهداشت جهانی نیست زیرا نیاز کشور به واکسن به حدی بالا است که در داخل تولید شود و با مجوزهای وزارت بهداشت مورد مصرف قرار بگیرد.

به گفته وی، بسیاری از واکسن‌ها که در داخل استفاده می‌شوند مجوزهای وزارت بهداشت را دریافت کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا