کرونا ثابت کرد پیشگیری بهتر از درمان است/تزریق ۸.۲ میلیون واکسن

وزیر بهداشت گفت: در کرونا ثابت شد وقتی پیشگیری کنید و اقداماتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری و تزریق واکسن را انجام دهید، خیلی بهتر از بستری شدن در بیمارستان است.

به گزارش ارک خبر، بهرام عین اللهی، در دیدار اعضای مؤسسه بهداری رزمی، اظهار داشت: دوران دفاع مقدس برای همه ما، درخشان‌ترین دوران زندگی بود و حاضر نیستیم با هیچ چیزی آن را عوض کنیم حتی لحظاتی که تحت فشار بمب شیمیایی و ترکش بودیم.

وی گفت: حرکتی می‌تواند پایدار باشد که مردمی شود. در شروع کار دولت تصور نمی‌کردیم که خداوند تا این حد به ما نعمت و برکت دهد. ما تصور می‌کردیم که خدا باران نازل می‌کند اما سیلی از واکسن‌ها به سمت کشور روانه شد و هیچکس حتی رئیس جمهور هم چنین فکری نمی‌کردند و این مصداق آن دعای امام زمان (عج) است که می‌گوید “وقتی همه درها بسته است، خداوند از جایی نعمت می‌دهد که قابل باور نیست” و این اتفاق برای ما رخ داد.

عین اللهی افزود: مجموعه حوزه سلامت به تنهایی قادر به انجام واکسیناسیون نبود و شاید می‌توانستیم روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق کنیم اما با مردمی شدن واکسیناسیون، حجم قابل توجهی واکسن کرونا تزریق شد به گونه‌ای که در هفته گذشته ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن کرونا و به اندازه جمعیت یکی دو کشور منطقه در یک هفته، واکسن کرونا تزریق کردیم اما به دلیل فقر هنری، نتوانسته ایم این حرکت جهادی را به شکل مناسبی به تصویر بکشیم و از هنرمندان می‌خواهیم که این صحنه‌های جهاد واکسیناسیون را به تصویر بکشند. به عنوان نمونه جوانان برخلاف تبلیغات دشمن تا ساعات پایانی شب اقدام به تزریق واکسن می‌کنند و این کار را با انگیزه و شوق زیادی و با هدف خدمت به مردم انجام می‌دهند.

وزیر بهداشت گفت: فرهنگ ایثار، فداکاری و کمک در بین مردم ایران وجود دارد و نباید تصور کنیم که با تبلیغات دشمنان، از بین رفته است. هر کار مردمی، موفق خواهد بود. از بهمن ماه سال گذشته تا تیرماه امسال، حدود ۵ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده بود اما امروز حدود ۵۰ میلیون دوز واکسن تزریق شده است که عمده آن در شهریور و با کمک و مشارکت مردم بوده است.

عین اللهی خاطرنشان کرد: امروز مشکلات حوزه سلامت خیلی زیاد است. قبل از مسئولیت در وزارت بهداشت، بارها با گروه‌های جهادی به مناطق محروم کشور از جمله سرباز، راسک، کهنوج سفر کردیم و وضعیت سلامت مردم در این مناطق مناسب نیست و نیاز به قرارگاه جهاد سلامت با رویکرد بهداشت محور داریم. متأسفانه امروزه حوزه بهداشت فراموش شده اما در کرونا ثابت شد که وقتی پیشگیری کنید و اقداماتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری و تزریق واکسن کرونا را انجام دهید، خیلی بهتر از بستری شدن در بیمارستان است.

وی یادآور شد: زمانی در روستاها آب لوله کشی وجود نداشت و بیماری‌ها زیاد بود اما وقتی آب شرب بهداشتی به روستاها رفت، وضعیت بهداشت و سلامت بهبود پیدا کرد. بنابراین نیاز داریم که مجموعه‌های مختلف و دلسوز در قرارگاه جهادی سلامت به ما کمک کنند.

عین اللهی با اشاره به سفر دیروز خود به استان ایلام گفت: مشکلات زیادی در حوزه بهداشت و درمان این استان و خیلی از استان‌های کشور وجود دارد و نیاز است که یک حرکت جهادی همانند دوران دفاع مقدس انجام شود و از تجارب دفاع مقدس باید برای کارهای آینده استفاده کنیم.

وزیر بهداشت گفت: استراتژی ما حمایت از تمامی نیروهای داوطلب و جهادی کشور است و مؤسسه بهداری رزمی نیز جهادی است و هدف آن کمک به حوزه سلامت است.

وی گفت: در حوزه دانشجویی و فرهنگی نیاز به کمک زیادی به ویژه در حوزه اجرایی کردن بیانیه گام دوم انقلاب داریم. شاید موفق ترین برنامه فرهنگی بعد از دوران دفاع مقدس، اردوهای فرهنگی راهیان نور بوده است و هیچ برنامه‌ای به اندازه این طرح، موفق نبوده چون کار فرهنگی همراه با حرکت بود.

عین اللهی اظهار داشت: امروز طرح تحول در آموزش پزشکی کشور را مطرح کردیم. در جذب اساتید دچار مشکلاتی هستیم. جذب اساتید را در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کردیم اما نتیجه دلخواه را به ویژه در سال‌های اخیر نگرفته ایم چون می‌خواستیم افرادی جذب دانشگاه‌ها شوند که دانشمند، متدین و در راستای اهداف انقلاب اسلامی باشند. بنابراین جذب اساتید، برنامه‌های درسی، روش‌های تدریس، آموزش‌های مداوم و مسائل فرهنگی برای ما خیلی مهم است.

وی با تاکید بر ضرورت کاربردی بودن پژوهش‌ها عنوان کرد: در حوزه کرونا نیاز است که خیلی سوالات را با پژوهش پاسخ دهیم و اساتید دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه درمان و بازتوانی باید، طرح‌های پژوهشی و مقالات کاربردی، ارائه کنند و مقاله‌های مرتبط با کرونا، ضریب بالاتری برای اساتید خواهد داشت.

وزیر بهداشت تصریح کرد: امروز حدود ۲۵۰ هزار دانشجو، ۲۰ هزار استاد، ۶۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و ۱۶ هزار دستیار تخصصی و فوق تخصصی داریم که ذخیره و منبع عظیمی در اختیار ما است و این افراد، سرمایه‌ها و دانشمندان آینده کشور هستند و باید برای آنها برنامه‌های متعدد از جمله برنامه‌های فرهنگی داشته باشیم. امروز در مورد بهداشت و درمان کشور هم مانند واکسیناسیون که از مشارکت‌های مردمی استفاده کردیم، نیاز به اقدامات بزرگ داریم. وزارت بهداشت به تنهایی قطعاً موفق به انجام واکسیناسیون نمی‌شد اما وقتی سپاه، بسیج، ارتش، نیروهای مسلح، هلال احمر، دانشجویان، گروه‌های جهادی و داوطلب و هلال احمر پای کار آمدند، موفق به تسریع در واکسیناسیون شدیم.

عین اللهی یادآور شد: قطعاً بزرگ‌ترین منبع نیروی انسانی منطقه در حوزه سلامت هستیم که شاید این قدرت را خودمان درک نکنیم اما نیاز به ساماندهی دارد و ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم که می‌توانیم از آنها برای کل منطقه و جهان استفاده کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا