تورم آمریکا به بالاترین سطح ۳۰ سال اخیر رسید

وزارت تجارت آمریکا اعلام کرد تورم این کشور در ماه آگوست تحت تأثیر اختلال در زنجیره‌های تأمین و تقویت غیرعادی تقاضا، به بالاترین سطح در ۳۰ سال اخیر رسیده است.

به گزارش ارک خبر،به نقل از بلومبرگ انگلیسی، وزارت تجارت آمریکا اعلام کرد تورم این کشور در ماه آگوست تحت تأثیر اختلال در زنجیره‌های تأمین و تقویت غیرعادی تقاضا به دلیل ریکاوری اقتصاد (پس از شیوع کرونا) به بالاترین سطح در ۳۰ سال اخیر رسیده است.

شاخص اصلی تورم که قیمت‌های پرنوسان انرژی و مواد غذایی را در نظر نمی‌گیرد و شاخص مورد علاقه فدرال‌رزرو است، در این ماه ۰.۳ درصد افزایش یافت و نسبت به سال گذشته به ۳.۶ درصد رسید.

این در حالی بود که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی داوجونز پیش‌بینی کرده بودند رشد ماهانه قیمت‌ها ۰.۲ درصد و رشد سالانه آنها ۳.۵ درصد خواهد شد.

این بالاترین سطح تورم از ماه می ۱۹۹۱ تا کنون است و نشان‌دهنده همان فشار تورمی است که رئیس فدرال‌رزرو، جرومی پاول، این هفته آن را طاقت‌فرسا اعلام کرده بود.

شاخص گسترده تورم با در نظر گرفتن افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی در این ماه ۰.۴ درصد نسبت به ماه قبل و ۴.۳ درصد نسبت به سال قبل جهش کرد.

قیمت انرژی در آمریکا در ماه آگوست ۲۴.۹ درصد نسبت به سال گذشته جهش کرد و قیمت‌های مواد اولیه هم ۲.۸ درصد بالا آمد.

قیمت متوسط کالاها در این ماه ۵.۵ درصد بالا رفت و قیمت متوسط خدمات ۳.۶ درصد افزایش یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا