تدوین نقشه راه برای زیست بهتر اجتماعی افراد سالمند

استاندار گیلان، با تاکید بر لزوم تدوین نقشه راه برای زیست بهتر اجتماعی افراد سالمند گفت: از نهادها و دستگاه‌های مسئول انتظار می‌رود با انجام برنامه ریزی های کارشناسی برای شکل‌گیری شهر دوستدار سالمند، زمینه تسهیل فعالیت سالمندان در عرصه‌های عمومی را فراهم سازند.

به گزارش ارک خبر،ارسلان زارع در جلسه شورای ساماندهی سالمندان گیلان اظهار کرد: سالمندان، گنجینه‌های گرانبهایی از تجربیات ارزشمند هستند که بسیار ذی‌قیمت بوده و باید به عنوان فرصت به آنان بنگریم و برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به اینکه براساس محاسبه آماری سال ۱۳۹۷، گیلان، مازندران و مرکزی سالمندترین استان‌های کشور معرفی شده‌اند، خاطرنشان کرد: به ترتیب املش، رودسر و لاهیجان سالمندترین و تالش، آستارا و رضوانشهر جوان‌ترین شهرستان‌های گیلان هستند.

استاندار گیلان ادامه داد: سالمندان، نیازهای متفاوتی نسبت به دیگر گروه‌های سنی جامعه دارند که تکریم، مهربانی، در کانون توجه جامعه قرارگرفتن و برطرف کردن نیازهای روحی مهمترین آنهاست.

زارع، تکریم سالمندان را از موارد مهمی دانست که برگرفته از آموزه‌های دینی و فرهنگ غنی ملی است که باید بیش از پیش نهادینه شود و گفت: در این زمینه، نخبگان، فرهنگیان، سخنوران، صداوسیما و رسانه‌ها، نقش آفرینی اثرگذاری دارند تا به نسل جوان بیاموزند که شان و منزلت سالمندان باید حفظ و به آنان احترام گذاشته شود.

وی به تمهیدات دولت با ایجاد شوراها و کارگروه‌های مختلف برای ارائه خدمت مستقیم یا غیرمستقیم دستگاه‌های اجرایی به سالمندان اشاره کرد و افزود: برای آنکه سالمندان در معرض تنهایی نباشند و با حضور بین همسالان خود، اوقات خوبی را بگذرانند؛ نهادهای مسئول باید نقشه راه داشته و علاوه بر ادارات در بخش‌های مختلف اجتماع مورد توجه ویژه باشند.

استاندار گیلان به برگزاری جلسات مختلف مرتبط با سالمندان به‌ویژه مناسب سازی معابر و انجام اقدامات مؤثر اشاره و با تاکید بر ضرورت تقویت مسیرهای دسترسی این عزیزان، اضافه کرد: رفع محدودیت در روابط بین‌فردی و همچنین زمینه‌سازی برای بهره‌مندی سالمندان از خدمات توانبخشی، ازجمله موضوعاتی است که باید در راستای زیست بهتر آنان، برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به تعیین شعار امسال هفته گرامیداشت تکریم منزلت سالمندان تحت عنوان «بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال»، گفت: صدا و سیما و رسانه‌ها با تولید محتواهای مناسب می‌توانند در پویش دعوت همگانی سالمندان تحت عنوان «من می‌توانم؛ هیچ‌وقت برای یادگیری دیر نیست» در طول سال نقش‌آفرینی کنند.

زارع، با بیان اینکه توسعه دولت الکترونیک منجر به پرهیز از ترددهای غیرضرور سالمندان می‌شود، افزود: با در نظرداشتن ایام دشواری که طی افزون بر یک سال و نیم اخیر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا بر ما تحمیل شده؛ استفاده از خدمات شهروندی در بستر فضای مجازی، گسترش یافته که همین امر، مستلزم یادگیری است.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: در جلسات متعدد ستاد استانی مقابله با کرونا و بنا به توصیه موکد کارشناسان بهداشتی، از ضرورت پرهیز از حضور در اجتماعات انسانی و توجه به اصل در خانه ماندن سخن به میان می آوریم که تحقق این موضوع؛ نیازمند فراگیری راه‌های استفاده از نرم‌افزارهای موبایلی و دیجیتال است.

وی با بیان اینکه احترام واقعی به سالمندان در کشورمان با اولویت قرار دادن آنان در سند ملی واکسیناسیون، متجلی شد، تاکید کرد: بسیاری از کشورهای غربی، به این موضوع، هیچ وقعی ننهاده بلکه بالعکس، برای واکسینه کردن این گروه سنی در برنامه‌ریزی‌های خود توجهی نداشتند.

زارع، با اشاره اینکه در زمان حاضر با همت دولت و مشارکت خوب مردم، روند واکسیناسیون در کشور و نیز استان گیلان، مناسب است و استمرار دارد، اظهار کرد: باید در کنار مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی، برای زیست سازگار با کرونا، برنامه‌ریزی موثر داشته باشیم.

وی سالمندان را یکی از گروه‌های مورد توجه در نقشه راه این زیست اجتماعی دانست و بر لزوم شناسایی صحیح در جهت رفع نیازهای روحی و عاطفی آنان تاکید کرد و با ابراز خرسندی از فعالیت سالمندان در عرصه‌های اجتماعی، گفت: از نهادها و دستگاه‌های مسئول انتظار می‌رود که برای شکل گیری شهر دوستدار سالمند، برنامه ریزی کارشناسی انجام داده و برای ارائه خدمات مناسب در حوزه‌های عمومی و اجتماعی به سالمندان، اقدام کنند.

استاندار گیلان، به برخورداری گیلان از کلینیک سالمند اشاره و با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان به عنوان آزمونه با ظرفیت ۸۰ هزار نفر انتخاب شده، عنوان کرد: تصمیم شورای سالمندان گیلان مبنی بر اختصاص سهمیه کارت منزلت برای ۵۰۰ نفر به مرحله اجرا درآمده و شناسایی ها انجام گرفته که باید با قوت استمرار یابد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا