جنگها و گرسنگی عمومی* نوشته محمد اشر اقی

 

*مدیرمسئول – محمّد اشراقی

بحران فقر و گرسنگی عمومی در بعضی نقاط دنیا علاوه بر علل طبیعی مناطق مربوطه دارای علل متعدد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز می باشد.
علل طبیعی گرسنگی های عمومی را می توان با روش های شناخته شده مبتنی بر علوم،  فنون و تجربیات،  تا حدودی رفع کرد.

کشور هایی وجود دارند که نسبت به جمعیت خود از منابع غذائی کافی برخوردار نیستند ولی به هر طریقی،  مشکل کمبود غذائی را حل کرده اند.

در عین حال بسیاری از کشورهای فاقد منابع غذائی در گرسنگی به سر می برند. این قبیل کشورها نیز باید در جهت تامین غذا و رفع گرسنگی مردم  اقدام نمایند. در جهان،کشورهایی هم  وجود دارند که از لحاظ میزان منابع تولید و استحصال غذا، دارای شرایط مناسب و یا بهتری هستند، ولی تحت تاثیر انواع علل و تنگناهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، و نظامی، علیرغم داشتن نعمت های بالقوه، گرفتار آفت گرسنگی عمومی هستند. گرسنگی های رایج جهان هرکدام با استفاده از روشها و اقدامات گوناگون می تواند رفع شود. برای رفع  گرسنگی های عمومی باید تدابیرگوناگون لازم انجام گیرد. نخست سازمان های ملی و بین المللی باید به مردم گرسنه کمک غذایی مستقیم یا غیر مستقیم ارایه نمایند. کمک های غیر مستقیم می توانند در قالب توانمند سازی دولت ها و مردم ذیربط در تولید غذا،  بهبود شیوه های آبیاری و کشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی انجام گردد.

بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از  نقاط گرفتار گرسنگی های عمومی  جهان، دچار درگیریهای پنهان و آشکار  نظامی، سیاسی و اختلافات قومی و نژادی می باشند. برای رفع گرسنگی های عمومی در این مناطق، حل بحرانها، ایجاد تفاهمات و اتمام جنگ ها و برقراری صلح دائم در مناطق یاد شده الزامی می باشد. جهت رفع اختلافات وایجاد صلح دائم در جهان، تقویت  و فعال سازی سازمان ملل بازمانده ازآغاز صلح بعد از جنگ بین الملل دوم، ضروری می باشد. سازمان ملل باید طوری تقویت شود که کشور های مخاطره آمیز به صلح جهانی را با بررسی و رسیدن به اجماع در ارگانهای ذیربط، با ابزارهای قوی مؤثر کنترل و مجبور و متعهد به حفظ صلح و ترک مخاصمات و جلوگیری  از ایجاد مخاطره ها نماید.

النهایه اینکه برای تقلیل گرسنگی عمومی در جهان ، کاهش و اتمام جنگهای جاری، حل اختلافات قومی و سیاسی و  اتمام تحریم ها و افزایش انواع آموزش ها و انجام سایر اقدامات مفید منتهی به  رفاه و عدالت اجتماعی ضرورت تام و عاجل دارد.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا