معادله‌ای که واکسن نزده‌ها به هم می‌زنند/ افزایش آمار مبتلایان

در حالی عده‌ای بی‌خیال رعایت پروتکل‌ها و واکسن‌زدن شده‌اند که آمارها نشان از افزایش ۲۳ درصدی بیماران کرونایی در خراسان جنوبی دارد.

به گزارش ارک خبر،حدود دو سال است که با واژه‌ای به نام ویروس کرونا آشنا شده‌ایم، واژه‌ای که بسیاری از معادلات اجتماعی ما از آموزش، سبک زندگی، سفر و تفریح و … را به هم ریخت و نوع دیگری را از زندگی را برای ما رقم زد.

با وارد شدن واکسن به کشور در بهمن ماه ۹۹ و تولید واکسن‌های داخلی در بهار و تابستان ۱۴۰۰ اتفاق مهمی در مقابله با این ویروس رخ داد و امیدها برای بازگشت به زندگی عادی به قبل از کرونا دو چندان شد.

امید به اینکه دوباره بدون استرس و نگرانی ناشی از گذراندن روزهای سختِ دست و پنجه نرم کردن با بیماری به دیدار هم برویم، کلاس‌های درسمان را آغاز کنیم و در روزهای تعطیل دل به جاده و جنگل و حتی کویر بزنیم و با هم بودن را دوباره تجربه کنیم.

واکسن نزدن، مانعی بر سر راه ایمنی جمعی

اما در این میان برخی از شهروندان که از واکسن زدن خودداری می‌کنند، رسیدن به این معادله و این روزها را به تأخیر انداخته‌اند چرا که بر اساس نظر پزشکان تا ۸۰-۸۵ درصد جامعه واکسینه نشوند نمی‌توان انتظار ایمنی جمعی در برابر این بیماری را داشت.

لیلا بهمنی  اظهار کرد: اکثر دوستانم واکسن زده‌اند، برخی سینوفارم خارجی و برخی هم برکت ایرانی ولی هستند افرادی که از زدن واکسن خودداری می‌کنند و مانعی بر سر راه ایمنی جمعی به وجود می‌آورند.

وی با بیان اینکه برخی به علت عوارض احتمالی از واکسیناسیون خودداری می‌کنند و معتقدند که این واکسن‌ها عوارض بلند مدت دارند، بیان‌کرد: در هر حال ما در شرایطی هستیم که حتی مرگ و زندگی اطرافیانمان در گرو تصمیم ما است و چه بسا بابت نگرانی از عوارض واکسن از این اقدام خودداری کرده و خود و اطرافیانمان را دچار کرونایی بکنیم که مرگ عزیز به همراه داشته باشد.

 معادله‌ای که واکسن نزده‌ها به هم می‌زنند/ افزایش آمار مبتلایان

اعتماد به علم داشته باشیم

این شهروند خراسان‌جنوبی گفت: باید به علم اعتماد کنیم و علم نیز می‌گوید واکسن‌ها عوارض جدی تاکنون در پی نداشته‌اند.

بهمنی اظهار کرد: من به واسطه بیماری زمینه‌ای که داشتم از اولین افرادی بودم که واکسن زدم و آن موقع تعداد افراد واکسن زده در اطرافم محدود و از این جهت دل نگرانی داشتم ولی خدا رو شکر هیچ مشکلی برای من به وجود نیامد.

وی یادآور شد: البته بعد از واکسیناسیون نیز همچنان از ماسک استفاده می‌کردم و اینگونه نبود که بی خیال واکسن و فاصله اجتماعی شوم.

غلامرضا بیدختی از شهروندان خراسان‌جنوبی نیزگفت: در ایام کرونا بسیاری از مشاغل و آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان دچار مشکل شدند و ما نیاز داریم که به شرایط قبل برگردیم و همین الان نیز دانش‌آموزان محدود و تنها برای رفع اشکال در برخی از پایه‌های تحصیلی به مدرسه می‌روند.

وی ادامه‌داد: یکی از راه‌هایی که می‌تواند به بهبود شرایط کمک جدی کند، واکسیناسیون است و پزشکان و متخصصان باید با رفع شبهات و سؤالات و نگرانی‌هایی که افراد در زمینه استفاده از واکسن دارند به ترغیب افراد برای واکسیناسیون کمک کنند.

افزایش مبتلایان در کنار بی تفاوتی مردم

بیدختی با بیان اینکه در خانه ما برخی سینوفارم و عده‌ای برکت زدند، یادآور شد: متأسفانه در شرایط فعلی برخی با واکسن زدن همه چیز را تمام شده می‌دانند و راهی عروسی و سفر و جاهای شلوغ می‌شوند در حالی که همچنان باید پروتکل‌ها را رعایت کرد.

این شهروند خراسان‌جنوبی گفت: پزشکان می‌گویند واکسن‌ها بین ۵۰ تا ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کنند و اینگونه نیست که هر کس واکسن زد خود را ایمن تصور کند، پس باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را در کنار واکسیناسیون جدی گرفت.

وی یادآور شد: همین بی مبالاتی‌ها در رعایت پروتکل‌ها موجب شده که در حال حاضر بیرجند و قاین و نهبندان در وضعیت قرمز باشند.

 معادله‌ای که واکسن نزده‌ها به هم می‌زنند/ افزایش آمار مبتلایان

مرضیه بهمن زاده از پرستاران خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: من در یک مرکز نگهداری معلولان در بیرجند کار پرستاری می‌کنم و میزان ابتلاء به کرونا در مجموعه ما با قبل از واکسیناسیون اصلاً قابلا مقایسه نیست و بسیار کاهش یافته است.

وی افزود: من دو سال است به واسطه شیوع کرونا به هیج سفری ولو کوتاه نرفتم ولی متأسفانه برخی از هم استانی‌ها این موضوعات را رعایت نمی‌کنند.

این پرستار خراسان جنوبی ادامه داد: دانش آموزان درس و مدرسه شان بابت کرونا دچار مشکل شده ولی برخی بی توجه به اینکه هنوز بیش از ۱۰۰ فوتی در کشور در روز داریم برنامه‌های جمعی و دورهمی خود را دارند.

آمار واکسیناسیون در خراسان جنوبی

غلامرضا شریف زاده، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تا روز هجدهم آبان ماه در مجموع در خراسان‌جنوبی ۸۹۸ هزار و ۴۱۵ دز واکسن کرونا در خراسان‌جنوبی تزریق شده است.

وی ادامه‌داد: ۵۱۴ هزار ۹۸۵ نفر دوز اول و ۳۸۲ هزار و ۱۶۳ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و همچنین هزار و ۲۶۷ نفر از کادر درمان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای و … نیز دوز سوم را تزریق کردند.

افزایش ۲۳ درصدی مبتلایان

شریف زاده با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته نیز هفت هزار و ۱۹۴ نفر دوز واکسن در خراسان جنوبی تزریق شده است، گفت: در حال حاضر شهرهای بیرجند و قاین و نهبندان در وضعیت قرمز، طبس و بشرویه در وضعیت نارنجی و بقیه شهرستان‌ها نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

وی بیان‌کرد: به واسطه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از واکسیناسیون توسط برخی از شهروندان نسبت به هفته اول آبان مثبت کرونایی ما در خراسان‌جنوبی حدود ۲۳ درصد افزایش داشت است که زنگ هشدار است.

دبیر سناد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا اظهار کرد: بستری‌های تنفسی نیز نسبت به هفته اول آبان ۳۴ درصد و بستری‌های در بخش مراقبت‌های ویژه نیز ۸۸ درصد افزایش داشته است که همه این موارد ضرورت مراقبت از پروتکل‌ها در کنار استفاده از واکسیناسیون افزایش می‌دهد.

روزهایی که نگرانی‌های ما بابت کرونا کاهش یابد و با خیال راحت‌تری به زندگی روزمره ادامه دهیم دور نیست، به شرط آنکه مراقبت رعایت پروتکل‌ها باشیم و دیگران را به زدن واکسن ترغیب کنیم. باید به علم اعتماد کنیم و مطمئن باشیم به مدد الهی کرونا را شکست خواهیم داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا