۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای حل مشکل ۳۰۰ روستای استان نیاز است

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی از درگیری ۴۸۰ روستای استان با بحران کم آبی خبر داد و گفت: ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای حل مشکل ۳۰۰ روستای استان نیاز است.

به گزارش ارک خبر، محمد خانی اظهار داشت: تابستان امسال ۴۸۰ روستای استان با مشکل کم آبی مواجه بودند که از طریق نوبت بندی آب و یا آبرسانی با تانکر مشکل آنها حل شد.

وی تأکید کرد: هشدار می‌دهیم اگر طرح آبرسانی ارس به تبریز صورت نگیرد، باید طرح‌های کوتاه و میان مدتی چون جیره بندی و یا حفر چاه را با وجود محدودیت‌هایی چون در مکان یابی حفر چاه ادامه دهیم و هر چند بافت مناطق حفر مشکل نشست زمین ندارند اما کمبود مخازن آب در تبریز مشکل دیگری است که نیازمند اعتبار کلانی است و برای حل آن باید خط آبرسانی کمربند جنوبی تبریز به طول ۲۶ کیلومتر تکمیل شود.

وی با اشاره به وضعیت آبی روستاهای استان در تابستان ۱۴۰۰ نیز گفت: هر چند تبریز تنها کلانشهر کشور بدون قطعی آب بود اما ۷۰ درصد شهرهای آذربایجان شرقی و ۴۸۰ روستا مشکل جدی آب داشتند که در بخش شهری هفت شهر وارد وضعیت قرمز شدند و در بخش روستایی نیز مشکل ۱۸۰ روستا با تانکر و بقیه با نوبت بندی استفاده از منابع آبی موجود حل شد.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه برای سال ۱۴۰۱ اعتباری ۲۶۰ میلیارد تومانی برای حل مشکل آب بیش از ۳۰۰ روستای استان در نظر گرفته شده، افزود: ۶۵ میلیارد تومان اعتبار نیز برای حل مشکل آب مناطق شهری پیش بینی شده که با توجه به وابستگی منابع آبی بیش از ۷۰ درصد شهرهای استان به بارش‌ها و روان آب‌های فصلی، تقاضای افزایش این اعتبار را داده‌ایم.

خانی در مورد پیگیری مخاطبان خبرگزاری فارس در خصوص مشکل تصفیه آب شهرستان میانه نیز اظهار داشت: در خصوص شهرستان میانه با توجه به اینکه تمام نیاز آبی آن از طریق ۳۰ حلقه چاه تأمین می‌شود، نیازی به ساخت تصفیه خانه نیست و آزمایشگاه آبفای استان نیز کیفیت آب این منطقه را تأیید می‌کند اما کمی سختی بالایی دارد و در صورت تکمیل سد گرمی چای مشکل آب میانه به صورت دائمی حل می‌شود و منطقی است به جای اینکه ۵۰۰ میلیارد اعتبار برای ساماندهی چاه‌ها استفاده شود، صرف تکمیل این سد و حل همیشگی مشکل آب این شهرستان و مناطق همجوار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا