انسان‌ها بدون کتاب نمی‌توانند زندگی را به صورت مطلوب ادامه دهند

استاندار آذربایجان شرقی گفت: انسان‌ها بدون کتاب و کتاب خواندن نمی‌توانند زندگی را به صورت مطلوب ادامه دهند.

به گزارش ارک خبر،عابدین خرم شنبه شب، ۲۹ آبان در آیین اختتامیه سومین جایزه کتاب سال تبریز، اظهار کرد: هرچیزی تغذیه‌ای دارد و تغذیه روح انسان هم همین کتاب و کتابخوانی است و اگر ما با کتاب مانوس شویم، ادب و علم و تربیت و همه عواملی که برای شخصیت انسان مترتب اسب، آن‌ها را رشد می‌دهد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: تعالی جامعه به همین کتاب و کتابخوانی است و بزرگان ما هم همین را می‌گفتند. زندگی علامه امینی را که مطالعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که او برای پیدا کردن یک مطلب شب‌ها را در تاریکی‌های کتابخانه‌های آن روز هندوستان صبح می‌کردند تا این که مطلبی را از یک رفرنس چند قرن قبل نسبت به جهان اسلام پیدا و ثبت و ضبط کنند و با خود بیاورند.

وی گفت: این عشق و اردت نسبت به کتاب موجب تعالی ما می‌شود و آفاتی هم دارد.

خرم بیان کرد: در اوایل انقلاب وقتی می‌خواستیم با کتاب ارتباط پیدا کنیم، به سراغ کتاب‌های شهید مطهری و شریعتی و بعد کتاب‌های نادر ابراهیمی می‌رفتیم که واقعا اگر آن ها را نخوانیم آن عشق و علاقه ارادت را نمی توانیم پیدا کنیم و اگر خواندیم دیگر نمی توانیم از آن دست بکشیم.

وی اضافه کرد: درست است امروزه تلفن‌های همراه مجالی برای کتاب به مردم نمی‌دهند اما اگر یک شب بدون کتاب بگذرد آن شب خسران ما است.

وی گفت: من ۱۰ شب در خدمت مرحوم آیت الله حائری شیرازی بودم، ایشان شب‌ها کتاب را می‌گذاشت روی سینه و نیم ساعت می‌خوابید، بعد بلند می‌شد ادامه کتاب را می‌خواند و بعد دوباره کمی می‌خوابید و این روند تا نماز صبح ادامه پیدا می‌کرد که من به ایشان گفتم شما از این خواب چه لذتی می برید؟ گفت: خواب دو لذت دارد یکی آن لحظه‌ای است که می‌خوابی و یکی آن لحظه ای است که بیدار می‌شوی، بقیه خواب هدر می‌رود.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: آیت الله شیرازی گفت که من در همین مدت کمی که می‌خوابم و بیدار می‌شوم آن انرژی را پیدا می‌کنم و نهایتا سعی می‌کنم به اتلاف خواب چندان توجه نکنم و این خواب باعث می‌شود ذهنم برای مطلبی که می‌خواهم از این کتاب یاد بگیرم یک بازیابی بکند و توصیه می‌کرد، اگر می‌خواهید چیزی را به ذهنتان بسپارید این یکی از روش‌های خوب برای درک مطلب است.

وی مطرح کرد: امید است همان طور که پیامبر اکرم(ص) از اقراء شروع کردند ما هم بتوانیم با مراجعت به کتاب، ضمیر وجودی خودمان را مملو از درک و فهم ادبیاتی بکنیم که فقط از طریق کتاب می‌توان اخذ  کرد و یاد گرفت.

در انتهای این مراسم نام پنج کتاب برگزیده این جشنواره اعلام و از نویسندگان آن‌ها تقدیر به عمل آمد.

نام کتاب‌ها به شرح زیر است:

تحول سیره‌نگاری پیامبر نزد مورخان مسلمان تا پایان عصر عباسی (ترجمه آمنه موسوی شجری و سیف‌علی زاهدی فر)

نازایی و ناباروری ژنتیکی انسان (تالیف شاهین اسعدی و همکاران)

مجموعه شعر ترکی آی‌پری (حامد مرادی)

درآمدی بر نقد روان‌شناختی در قرن بیستم (وحید نژاد محمد)

تصحیح دیوان عبدالمجید تبریزی (علیرضا قوجه زاده)

کتاب تاریخچه مطبوعات آذربایجان شرقی در دوران مشروطه دوم، تالیف محمد عزیزی راد، رئیس خبرگزاری ایرنا در آذربایجان شرقی نیز به عنوان شایسته تقدیر اعلام شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا