* نظارت دولت بر بازار ضرورت فوری دارد* نوشته محمد اشراقی

*مدیرمسئول – محمّد اشراقی

* نظارت دولت بر بازار ضرورت فوری دارد

اهمیت نظارت دولت بر بازار، برای جلوگیری از احتکار، گرانفروشی و بدفروشی برکسی پوشیده نیست. ولی معایب  نبود نظارت آشکار و فیزیکی
مستمر در بازار نمایان است.

آثار بد خلا نظارت، وقتی آشکارتر می شود که شهروندی کم بضاعت، به دنبال کالایی ضروری،  مـثلا دارو در به در به چند داروخانه سر می زند و نهایتا  داروی مورد نیاز خود را با چند برابر قیمت مندرج در روی بسته دارو می خرد. اصولا، عامه مردم ، قادر به کنترل بازار نیستند. ولی دولت و عوامل آن در ادارات ذیربط، استانداری ها و فرمانداری ها، برای همین نظارت ها واجرائیات سازماندهی شده اند.

متاسفانه عده ای در بین عوامل خرید و فروش هستند که بانحا مختلف مدام در پی ایجاد اختلال، کم فروشی و گرانفروشی و بدفروشی هستند و از نبود حضور مامورین  نظارت  سوء استفاده می کنند و برخلاف قوانین دولت و منافع عموم اقدام می کنند. باور این است که نمایندگان دولت در استان ها و شهرها موظفند، نظارت بر بازار را دائمی و مستمر کنند و مردم را در برابر خلافکاران بازار تنها رها نسازند.

*گزارش کاری دولت و استانداران به مردم مفید است

رئیس جمهور گفته که سفره مردم می تواند گویای نتایج کار دولت قبلی باشد. این گفته ممکن است در آینده توسط مسئول دولتی  دیگر نیز گفته شود و کار دولت حاضر را زیر سؤال ببرد. البته بررسی و اظهارنظر در مورد کارکردها امری عادی و مفید است، و مفید تر از آن، دادن گزارش عملکرد، توسط رؤسای دولت و استانداران  به مردم است.

اطلاع رسانی به مردم  باعث می شود که حضور و فعالیت دولت و استانداران در لایه های مدیریتی مختلف، بطور مستمر و ملموس، احساس شود.

واقعیت این است که نبود اطلاع رسانی از طرف مدیریت های کلان کشوری و استانی، فاصله ای غیر مفید بین دولت و مردم ایجاد  می کند، که می تواند با گزارش دهی عملی و غیر تبلیغی حذف شود و دولت و استانداران را به یکدیگر نزدیک تر کند و از جهات مختلف مفید واقع گردد. یاد آوری این نکته نیز لازم می نماید که اطلاع رسانی های تبلیغی در مقایسه با اطلاع رسانی های کاری واقعی از فواید کمتر و حتی بار منفی  برخوردار می باشند.

* گرانفروشان باید معرفی و مجازات شوند

روزانه اخباری از گرانفروشی کالا و خدمات درجراید، رادیو و تلویزیون  و شبکه های دریافت
می شود. نحوه برخورد عوامل مسئول دولت و آحاد مردم با اتفاقات مربوط به گرانفروشی زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد.

معمولا، اقدامات ارشادی و تنبیهی با گرانفروشان، بقدر کافی علنی نمی شوند. و مردم نیز خسارت ناشی از گرانفروشی را یا تحمل می کنند و یا بدون اطلاع رسانی با برخورد های شخصی و توسل به  قانون، موضوع را برگزار می کنند.

تحت تاثیر روند فوق، گرانفروشی، در جامعه  در زیر پوشش نبود فرهنگ اطلاع رسانی، توسعه می یابد و بتدریج به فرهنگ  رایج بازار، تبدیل می گردد. ادامه این وضع به مردم و حتی به دولت نیز مضر می باشد. برای کاهش رفتار سوداگرانه  بنام گرانفروشی، علاوه براعمال نظارت مستمر و انجام اقدامات  قانونی، معرفی  گرانفروشان به جامعه نیز لازم است. زیرا معرفی اصولی گرانفروشان به جامعه، تاحدود زیادی می تواند، از ادامه گرانفروشی های رایج فعلی در جامعه جلوگیری نماید.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا