قاتل خاموش درکمین است/ افزایش فوتی‌های گازگرفتگی درآذربایجان شرقی

- قاتل خاموش با رسیدن فصل سرما در کمین است و متأسفانه طی ۷ ماه اول سال جاری بر اثر گازگرفتگی، شش نفر از شهروندان تبریزی جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش ارک خبر، علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد و همواره با از راه رسیدن فصل سرما، خطر در کمین است و کوچک‌ترین سهل‌انگاری ممکن است فرد را به کام مرگ بکشاند.

متأسفانه قاتل خاموش با از راه رسیدن فصل سرما و عدم رعایت نکات ایمنی و بی احتیاطی برخی از شهروندان، خواب ابدی را برای آنان رقم می‌زند اما هیچ زمانی برای پیشگیری از این حادثه دیر نیست و تنها راه چاره آن، دقت و رعایت تمام نکات ایمنی است که اطلاع رسانی می‌شود.

علائمی شبیه به سرماخوردگی

سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: علائم گازگرفتگی در اغلب مواقع شبیه به علائم سرماخوردگی است و دارای علائم مشترکی همانند سردرد، سرگیجه، ضعف و بی حالی، آبریزش بینی، حالت تهوع و استفراغ است که اگر فرد، تحت درمان و در هوای آزاد قرار نگیرد و از سویی اگر اورژانس مداخله نکند متأسفانه به طرف کاهش هوشیاری و سپس به مرگ منجر خواهد شد.

وحید شادی نیا ادامه داد: طی ۷ ماهه اول سال جاری، ۱۶ مسمومیت با مونوکسیدکربن در تبریز رخ داده است و از سویی دیگر ۹۲ مورد مسمومیت با مونوکسیدکربن نیز در شهرستان‌های آذربایجان شرقی گزارش شده است.

وی افزود: طی ۷ ماهه اول سال جاری، ۶ مورد فوتی در تبریز و هم‌چنین ۳ مورد در شهرستان و ۹ مورد در استان آذربایجان شرقی اعلام شده است.

عدم استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در فضای بسته

شادی نیا گفت: علیرغم تمام توصیه‌ها افراد از بخاری‌های بدون دودکش در فضای بسته استفاده می‌کنند در حالی که این بخاری‌ها اغلب در مغازه‌ها و برای فضاهایی که رفت و آمد وجود دارد تعبیه شده نه اینکه در اتاق‌هایی که بدون پنجره است.

قاتل خاموش درکمین است/ افزایش فوتی‌های گازگرفتگی درآذربایجان شرقی

وی افزود: متأسفانه برخی از افراد لوله بخاری را در آب قرار داده و گمان می‌کنند که با این اقدام، منوکسید کربن جذب آب خواهد شد و از این سو دیگر خطری ندارد در حالی که بر اثر این سهل‌انگاری افراد بسیاری جان خود را از دست داده‌اند.

مسیرهای دودکش قبل از استفاده باید با دقت بررسی شود و به شهروندان توصیه می‌شود قبل از خواب، از گرم بودن لوله بخاری خود اطمینان حاصل کنند

شادی نیا گفت: مسیرهای دودکش قبل از استفاده باید با دقت بررسی شود و به شهروندان توصیه می‌شود قبل از خواب، از گرم بودن لوله بخاری خود اطمینان حاصل کنند.

سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی بیان کرد: متأسفانه برخی از افراد نیز در فضاهای رختکن حمام از پیک نیک استفاده کرده و یا آبگرمکن را در فضای بسته و در مجاورت حمام نصب می‌کنند که تمامی این موارد منجر به خطرات جدی، مسمومیت و حتی مرگ منجر می‌شود.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: تعداد کل حوادث در استان در سال ۹۷ را ۲۲۳ مورد و در سال ۹۸، ۲۳۶ مورد و در سال ۹۹ نیز، ۲۴۷ مورد اعلام شده است.

غلامرضا قنبری ادامه داد: تعداد کل متوفیان در استان در سال ۹۷، ۳۴ مورد و در سال ۹۸، ۳۸ مورد و در سال ۹۹ نیز ۵۶ مورد است و تعداد کل مصدومان در استان در سال ۹۷، ۸۹ مورد و در سال ۹۸، ۸۶ مورد و در سال ۹۹ نیز، ۶۶ مورد می‌باشد.

وی افزود: تعداد کل حوادث در استان در هفت ماهه اول سال ۱۳۹۹، ۱۱۷ مورد و در هفت ماهه اول سال جاری، ۱۰۴ مورد می‌باشد.

استفاده از وسایل گازسوز غیراستاندارد

قنبری گفت: تعداد کل متوفیان در استان در هفت ماهه اول سال ۹۹، ۲۰ مورد و در هفت ماهه سال جاری، ۱۱ مورد می‌باشد و تعداد کل مصدومان در استان در هفت ماهه اول ۹۹، ۳۵ مورد و در هفت ماهه اول سال جاری، ۱۳ مورد است.

قاتل خاموش درکمین است/ افزایش فوتی‌های گازگرفتگی درآذربایجان شرقی

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی بیان کرد: بر اساس تحلیل آمار و علل حوادث استان آذربایجان شرقی مهم‌ترین عوامل گازگرفتگی، عدم نصب اصولی دودکش، مسدود بودن مجاری دودکش، نداشتن کلاهک H بر روی خروجی دودکش، عدم تهویه مناسب، استفاده از وسایل گازسوز پرمصرف در فضاهای کمتر از ۶۰ متر مربع، استفاده از وسایل پخت و پز به عنوان وسیله گرمایشی، چفت نبودن لوله‌های دودکش و وجود ترک در مسیر دودکش خروجی، عبور دودکش از مسیرهای غیرمجاز، استفاده از دودکش‌های غیر استاندارد (نوع نامناسب از قبیل آکاردیونی، عدم رعایت قطر مناسب)، استفاده از وسایل گازسوز غیر استاندارد،، فقدان و یا عدم نصب دودکش در وسیله گازسوز است.

وی توضیح داد: بر اساس تحلیل آمار و علل حوادث استان آذربایجان شرقی، مهم‌ترین عوامل آتش سوزی و انفجار، اعم از استفاده از وسیله گازسوز غیراستاندارد، نشت گاز به علت فقدان ترموکوپل در وسایل گازسوز، قرار گرفتن ماده قابل اشتعال در مجاورت شعله آتش، بازماندن شیر گاز، نشت گاز از شیرمصرف به دلیل عدم نصب درپوش و دربست، نشت از شیلنگ گاز به علت پارگی و پوسیدگی شیلنگ و نشت گاز از سیستم لوله کشی داخلی می‌باشد.

خودداری از خشک کردن لباس بر روی بخاری

قنبری افزود: بیشترین علت گازگرفتگی و فوت هم‌استانی‌های عزیز به دلیل مسدود بودن مجاری دودکش بوده است و از این رو بیشترین علت انفجار و آتش سوزی و خسارت شدید مالی به دلیل نشت گاز از شیلنگ غیراستاندارد بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس نتایج بررسی، بیشترین وسایل گازسوز منجر به حادثه بخاری و آبگرمکن با دودکش‌های غیراستاندارد می‌باشد.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی گفت: بر اساس بررسی آمار و حوادث ناشی از گاز طبیعی، پکیچ، ایمن و بهینه‌ترین وسیله گازسوز در مقایسه با بخاری و آبگرمکن‌های گازی می‌باشد که بیش از دو برابر بخاری و آبگرمکن، راندمان بیشتری دارند.

بیشترین وسایل گازسوز منجر به حادثه بخاری و آبگرمکن با دودکش‌های غیراستاندارد است

وی در رابطه با نکات ایمنی در بخاری‌های گازی با دودکش توضیح داد: دودکش‌های این نوع بخاری‌ها به دلیل ضرورت خارج کردن گازهای سمی و بخار آب، باید پیوسته داغ باشد و از سویی از به کارگیری دودکش‌های آکاردیونی خودداری نموده و از نوع ورق‌های کالوانیزه استفاده نمائید.

قاتل خاموش درکمین است/ افزایش فوتی‌های گازگرفتگی درآذربایجان شرقی

قنبری در ادامه افزود: از خشک کردن لباس بر روی بخاری‌ها خودداری نموده و وسایل قابل احتراق نظیر پرده را در مجاورت بخاری قرار ندهید و هم‌چنین از عبور دادن لوله‌های بخاری از پنجره و یا ایجاد پیچ و خم‌ها و استفاده از زانویی زیاد بپرهیزید.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی گفت: از قرار دادن لوله بخاری در آب جدا خودداری کرده و قبل از نصب بخاری از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل نمائید.

عدم نصب آبگرمکن در حمام و فضاهای کوچک

وی ادامه داد: نصب آبگرمکن در حمام یا فضاهای کوچک باعث کمبود اکسیژن و مرگ خواهد شد و هم‌چنین نصب آبگرمکن در فضای کمتر از ۶۰ متر مربع ممنوع است.

قنبری بیان کرد: هرگز دودکش آبگرمکن‌های دیواری را با سایر مصرف کننده‌های گازی مشترک نکنید و قطر دودکش آبگرمکن باید ۱۵ سانتی‌متر بوده و از تغییر اندازه قطر دودکش تا رسیدن به کلاهک پرهیز شود.

وی گفت: حتی الامکان از گازهای مجهز به ترموکوپل استفاده نمائید تا اگر به هر دلیلی شعله خاموش شد، جریان گاز به صورت خودکار قطع شود و از سویی از جانمایی اجاق گاز در کنار پرده و پنجره‌ها خودداری نمائید.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی افزود: استفاده از ظروف بزرگ باعث کمبود اکسیژن و سوختن ناقص شده و خطرآفرین است و نباید هرگز از شعله‌های اجاق گاز برای گرمایش استفاده کرد.

قنبری نکات ایمنی مشترک در تمامی وسایل گازسوز را چنین بیان کرد: هر وسیله گازسوز که توسط شیلنگ به جریان گاز وصل می‌باشد علاوه بر اینکه باید دارای بست ایمن باشد، شیلنگ‌های آن نیز باید به صورت دوره‌ای بازدید کرد تا سوراخ یا ترک نداشته باشد.

هر وسیله گازسوز مجهز به یک دودکش مجزا و کلاهک H شکل باشد

وی گفت: طول شیلنگ‌ها نباید از یک متر و ۲۰ سانتی متر بیشتر باشد و عبور شیلنگ از سوراخ‌های دیوار، کف و یا سقف باعث بریدگی و فرسودگی گردیده و خطرناک است.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی افزود : هر وسیله گازسوز باید مجهز به یک دودکش مجزا و کلاهک H شکل باشد و از سویی هر وسیله گازسوز باید یک شیر مصرف استاندارد و جداگانه داشته باشد و چنانچه مسافرت شما طولانی باشد شیر اصلی گاز را ببندید.

وی در پایان بیان کرد: علائم مسمومیت با گاز طبیعی مشابه علائم سرماخوردگی و بروز حالت تهوع، سرگیجه و استفراغ است و همواره باید با کف صابون محل اتصالات بست و شیلنگ را امتحان نمائید تا از عدم نشت گاز مطمئن شوید.

قاتل خاموش درکمین است/ افزایش فوتی‌های گازگرفتگی درآذربایجان شرقی

فوت ۲ شهروند بر اثر گازگرفتگی در سال گذشته

مدیر روابط عمومی آتش نشانی شهرداری تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در سال ۹۹، گازگرفتگی منجر به مسمومیت ۴ نفر از هموطنان شده است.

سیامک نوروزی ادامه داد: متأسفانه در سال ۹۹، ۲ نفر از شهروندان به دلیل گازگرفتگی جان خود را از دست داده‌اند.

متأسفانه هر ساله قاتل خاموش جان هموطنان را می‌گیرد و علیرغم توصیه‌های ایمنی این قصه پر غصه تکرار می‌شود اما آنچه که می‌تواند از بروز این گونه حوادث جلوگیری کند، رعایت تمام نکات ایمنی و توصیه‌هایی است که همواره اطلاع رسانی می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا