بررسی موضوع آلودگی هوای تبریز/ اولویت‌های بودجه ای سال ۱۴۰۱

سی و یکمین جلسه شورای اسلامی کلانشهر تبریز سه‌شنبه شب، ۱۶ آذر ماه، به‌صورت علنی و با حضور رئیس، اعضای شورای شهر و شهردار کلانشهر تبریز در عمارت ساعت تبریز برگزار شد.

به گزارش ارک خبر،غلامرضا احمدی نائب رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز در ابتدای این جلسه ضمن تبریک روز دانشجو اظهار کرد: ۱۶ آذر نماد استقامت دانشجویان ایرانی در سال ۱۳۳۲ است که این روز را خدمت تمام دانشجویان تبریک می گوییم.

احد صادقی دبیر شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز ضمن تبریک روز دانشجو بیان کرد: امیدوارم همچون دانشجویانی که در ابتدای انقلاب علیه استکبار جهانی قیام کردند ما نیز همانند آنها باشیم.

 گزارش سفر اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز به تهران

فریدون بابایی اقدم رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی کلانشهر تبریز اظهار کرد: در این سفر، در دیدار با معاون مسکن وزارت راه وشهرسازی در خصوص نحوه استفاده از ظرفیت های دولتی در قالب سیاست جهش تولید مسکن برای بهبود وضعیت مشکلات حاشیه نشینی  و بافت های فرسوده شهری تبریز و رفع معضلات بدمسکنی تبادل نظر شد.

وی اضافه کرد: استفاده از تسهیلات بانکی ۴۰۰ میلیونی با دوره بازپرداخت ۲۰ ساله، زمین ۹۹ ساله و تسهیلات با کارمزد ۵ درصد و سیاست اجاره داری حرفه ای از اهم پیشنهادات معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی بود.

وی ادامه داد: وضعیت نامناسب مناطق حاشیه نشین و ناکارآمد شهری و اختصاص تمامی سهم مسکن تبریز برای ساخت در شهرهای جدید از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسات بود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی کلانشهر تبریز همچنین گفت: در این جلسه معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی از الزام اختصاص ۵۰ درصد مساکن احداثی طرح جهش ملی تولید مسکن در اراضی درون شهری در قالب احداث مسکن و تسهیلات خودمالکی خبر داده و خواستار استفاده حداکثری از ظرفیت های مدیریت شهری در این راستا شد.

وی خاطرنشان کرد: در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران جلسه‌ای در خصوص اینکه تبریز میزبان کمیسیون های شهرسازی و معماری کشورباشد، برگزار و مقرر شد جزییات برگزاری، محور موضوعات و تاریخ جلسات اعلام شود و پیشنهاد ما هفته اول ماه آینده است که با حضوروزیر راه و شهرسازی ویا معاونان این وزارت همراه خواهد بود.

وی اظهار کرد: در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نگرانی هایی در مورد مکان یابی  طرح ملی جهش مسکن  مطرح  شد تا مشکلات مسکن مهر مجددا تکرار نشود، باید سیاست های مسکن دولت جدید را به سمت اصلاح بافت‌های مساله دار تبریز سوق دهیم.

بابایی اقدم گفت: موضوع بعدی، الحاق بخش باسمنج که در واقع دغدغه شورای اسلامی شهر تبریز و همچنین کمیسیون شهرسازی و معماری است، مطرح شد.

وی ادامه داد: پیشنهاد مشخص برای ابطال مصوبه و الحاق باسمنج به تبریز این بود که شهرداری منطقه ۹ را در شهرداری باسمنج مستقر کنیم که مقرر شد در این خصوص کارگروهی متشکل از نمایندگان معاونت عمرانی و سیاسی امنیتی وزارت کشور و شورای شهر و استانداری تشکیل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازدید از شهر جدید پردیس و پروژه ساخت مسکن مهر اظهار کرد: این منطقه به لحاظ توپوگرافی، شرایط مشابهی با مناطق حاشیه نشین شهر تبریز دارد و بخاطر همین موضوع باید پیش از شروع به ساخت مسکن در این مناطق تهمیدات لازم برای جلوگیری از  نشست زمین  درشرایط مشابه صورت گیرد.

روح اله رشیدی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: مدیریت شهری باید با مجلس و دولت به صورت مستمر در ارتباط باشد، ما نیز باید همچون سایر شهرها که دائما در حال رفت و آمد به مجلس هستند، این ارتباط را دوچندان کنیم.

وی در ادامه در خصوص سهمیه اتوبوس کلانشهر ها نیز اظهار کرد: در این رابطه گفتیم که تعداد قابل توجهی از این وسایل نقلیه به تبریز اختصاص یابد، با توجه به اینکه هنوز ساز و کار توزیع اتوبوس‌ها مطرح نشده و حتی خریداری هم نشده، فعلا موضوع روشن نیست اما ما خواستار سهم تبریز شدیم که لازم است پیگیر موضوع باشیم.

علیرضا نوای باغبان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز تاکید کرد: بهتر است یک جلسه مشترک غیررسمی با شورای باسمنج برگزار کنیم، چرا که یک حلقه مفقوده در این وسط است که باید پیدا شود آنها هم موافق هستند.

وی اضافه کرد: باید شورا و شهرداری موضوع را به شکل جدی در جلسه با استاندار پیگیری کند چراکه هرچقدر صدای واحد از استان خارج شود، وزارت کشور نیز به موقع تصمیم می‌گیرد.

رسول برگی رییس شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: ظاهرا در پیش نویس پیشنهادی برای نوسازی وسایل نقلیه و بهسازی حمل و نقل عمومی در بودجه سال جاری این لایحه حذف شده که این موضوع می‌تواند باعث افزایش ضرر و مشکلات مالی شهرداری ها در شرایط اقتصادی فعلی شود.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها به حد کافی گرفتاری مالی دارند لذا پیشنهاد دادیم که در این راستا اعتراضی به سازمان برنامه و بودجه داده شود.

بررسی سیاست‌های بودجه سال ۱۴۰۱ شورای شهر تبریز

نوای باغبان در این خصوص اظهار کرد: امسال باید از ظرفیت‌های اوراق مشارکت استفاده کنیم و همانطور که اوراق مشارکت سال ۹۹ را گرفته‌ایم، باید سال ۱۴۰۰ را هم بگیریم.

حکیمه غفوری رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر تبریز هم گفت: در مورد همسان‌سازی حقوق کارکنان که مطرح شده بود اعتباری در بودجه نیاورده شده است.

یاسین بجانی سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در این خصوص اظهار کرد: طرح الزام شهرداری تبریز به حمایت از جانبازان و معلولین که چند روز پیش به شورا ارائه شد می تواند بار مالی داشته باشد که بهتر است این موضوع نیز در بودجه مدنظر قرار گیرد.

وی بیان کرد: در تهران وقتی با معاون وزیر نشستی داشتیم طرح خوبی از سوی دولت تخت عنوان مسکن اجاره‌ای ارئه شد و در این طرح آمده بود که به شهرداری زمین و تسهیلات داده شود و ساخت از شهرداری باشد تا با قیمت مناسب در اختیار شهروندان قرار گیرد.

بابایی اقدم نیز گفت: بهتر است شهرداری‌های مناطق و کمیسیون‌ها هم در نوشتن بودجه نقش داشته باشند چرا که اگر بودجه واقعی تدوین شود تمامی موارد قابل تحقق می‌شود.

احمدی نیز اظهار کرد: سیاست حمایت از مسکن ارزان قیمت برای اقشار نیازمند شهر در بودجه لحاظ و صدور پروانه ارزان قیمت برای شهروندان تحت حمایت نهادهای حمایتی باید در بودجه پیش بینی شود.

وی یادآور شد: بهتر است در بودجه ۱۴۰۱ برای تداوم ثبات قیمت بلیت اتوبوس و مترو در طول سال اعتبار یا سوبسیت لازم در نظر گرفته شود.

احمدی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: بستر سازی  برای منابع جدید درآمدی شهرداری فارغ از درآمدهای سنتی اعم از تغییر کاربری و پروانه و… نیز در دستور کار قرار گیرد.

صادقی نیز  بر ضرورت توجه ویژه به بدهی سال‌های گذشته تاکید کرد و گفت: باید تمام ماموریت‌ها اجرا شود تا مازاد درآمد نداشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: نظم و انضباط بودجه ای حتما باید دقیق، شفاف و کامل ارائه شده و کلی نباشد و ریز و جزییات موارد نیز مطرح شود.

صادقی همچنین افزود: در حوزه فرهنگی خانواده محوری در برنامه های اجرایی، توجه به محلات و ایجاد مجموعه های عمومی خانواده محور بهتر است مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه فضای سبز و خدمات تکمیل شبکه آب خام نیز باید توجه ویژه ای به این مهم شود.

صادقی گفت: باید درصد مشخصی برای دوره چهارساله شورای ششم  در خصوص درآمد پایدار در اختیار داشته باشیم که هر ساله افزایش را شاهد شویم.

وی همچنین با بیان اینکه باید از بستر خام فروشی املاک و مستغلات شهرداری جلوگیری شود، افزود: باید برای توانمندسازی نیروی انسانی شهرداری به‌عنوان بزرگترین دغدغه، برنامه‌های آموزشی در نظر بگیریم.

برگی، رییس شورای اسلامی کلانشهر تبریز هم در ادامه بیان کرد: درآمد پایدار باید جزو مهمترین ارکان باشد.

محمد حسن اسوتچی خزانه دار شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: در سیاستهای بودجه‌ای ناچارا طرح همسان‌سازی مطرح می‌شود، امیدوارم در بودجه ۱۴۰۱ مشخص شود.

وی ادامه داد: تفاوت‌های نامعقول بین پرسنل با عنوان تبعیض مطرح می شود و این موضوع در شهرداری ساری و جاری است و باید حداقل کاری کنیم که دغدغه پرسنل کمتر شود.

شهرام دبیری دیگر عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز بیان کرد: در ارتباط با پروژه‌های عمرانی باید مطالعات کامل و جامع در اسرع وقت انجام شود تا زمان کاری را از دست ندهیم و برای آنها برنامه زمانبندی داشته باشیم.

وی افزود: از شهردار می‌خواهیم که در مورد امکانات رفاهی و چگونگی پرداخت به کارکنان برنامه ریزی متناسبی انجام دهند.

دبیری همچنین گفت: برنامه‌ریزی برای افزایش مشارکت مردم در مباحث فرهنگی و ورزشی نیز در دستور کار قرار گیرد.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: موقعی می‌توانیم بگوییم موفق عمل کرده‌ایم که سلامت مردم را افزایش دهیم، ادامه داد: در ارتباط با سیاست‌های کاربری و مسیرگشایی نیز باید سیاست‌های تشویقی داشته باشیم.

دبیری اضافه کرد: در حوزه محیط زیست و خدمات شهری  باید توجه ویژه ای برای خدمات محله‌ای از جمله آسفالت و … داشته باشیم تا با رضایتمندی مردم مواجه شویم.

رشیدی نیز بیان کرد: حتما شهرداری به برنامه پنج ساله و چشم انداز ۱۲ ساله توجه داشته باشد و باید در کنار بودجه، به موضوع برنامه هم توجه شود، چراکه  بودجه بر اساس برنامه تخصیص می یابد و بر همین اساس از شهردار خواسته ایم که در کنار بودجه به برنامه نیز توجه کند.

وی با بیان اینکه در سیاستهای کلی باید مولد سازی املاک و دارایی اضافه شود، ادامه داد: بهتر است برای کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی، شهرداری برنامه داشته باشیم و  پاداش‌هایی را که به هییت مدیره سازمان‌ها می‌دهند، کم کنیم .

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر تبریز تاکید کرد: در سیاست‌های کاربری و شهرسازی پایش ساخت و ساز غیرمجاز با مدیریت معاونت شهرسازی با همراهی فاوا باید تحولی ایجاد شود تا در پیشگیری گامی رو به جلو داشته باشیم.

وی گفت: در بخش محیط زیست باید سیاست‌های شهرداری مشخص شود چراکه سالانه ۱۰ میلیون متر مکعب در آبیاری فضای سبز استفاده می شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: در سیاست‌های حمل و نقل و ترافیک که منوط به مطالعات جامع حمل و نقل است نیز لازم است میزان تلفات کاهش یابد.

رشیدی با بیان اینکه مسیرگشائی‌ها را شهرداری در اولویت قرار دهد، ادامه داد: در سیاستهای خدماتی مدیریتی نیز، از شهرداری لایحه در خصوص ساماندهی نیروی انسانی و عادلانه شدن قراردادها و پرداختها خواسته ایم.

وی با بیان اینکه باید تکلیف ادغام سازمان‌ها مشخص شود، ادامه داد: باید وضعیت تعیین تکلیف سازمان‌ها و مناطق و وظایف آنها در قبال پروژه‌ها و یکدیگر باید مشخص شود.

سید کاظم زعفرانچی لر دیگر رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی کلانشهر تبریز هم اظهار کرد: در بودجه سال جاری هیچ اشاره به موضوع گردشگری نشده که باید در این خصوص نیز اقداماتی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه از طریق گردشگری در دنیا میلیاردها دلار جذب منابع می‌شود، ادامه داد: اماکنی داریم که در خصوص آنها گزارشی خواهم داد باید به بحث گردشگری توجه کنیم.

بررسی وضعیت آلودگی هوای تبریز

حسن عباس‌نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه پدیده‌های زیست‌محیطی پدیده‌های فرسایشی هستند، گفت: وضعیت زیست محیطی شهر، مربوط به یکی دو سال اخیر نیست و ما از سالها قبل اقدام به توسعه و رشد کرده ایم بدون اینکه موارد زیست‌محیطی را در نظر بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: پدیده‌های مختلفی باعث آلودگی شهر تبریز می‌شود و عمده کانون های آلودگی هوای تبریز وسایل حمل و نقل، مازوت سوزی نیروگاه و… است ، در فصل سرد با وارونگی هوا، اثرات آلودگی بیشتر دیده می شود.

عباس نژاد با بیان اینکه  مصرف مازوت مصوبه شورای عالی امنیت ملی است، اضافه کرد: نیروگاهی که مازوت می‌سوزاند و پتروشیمی باید از شعاع ۳۰ کیلومتری شهر خارج باشند و تنها استانی که نسبت به مصرف مازوت اعلام جرم شده، آذربایجان شرقی است.

وی تاکید کرد: وضعیت هوای شهر تبریزهم اکنون برای گروههای ناسالم حساس است، تاکید کردیم که در صورت مصرف مازوت، ملاحظاتی انجام شود که فعلا انجام نمی‌شود.

عباس نژاد اظهار کرد: هم اکنون پرونده در شعبه ۲۳ بازپرسی در جریان است باید با در نظر گرفتن ملاحظات زیست‌محیطی در مصرف مازوت، از فیلتر استفاده کنند که نمی‌کنند.

بابابی اقدم نیز گفت: طبق وظایفی که قانون به عهده ما گذاشته است با استناد به ماده وظایف قانونی شوراها و مشخصا بندهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ شورا در خصوص بهداشت شهر که در اختیار اعضا شورا قرار گرفته، وظیفه من شورای شهر است که به این موضوع ورود پیدا کنم.

وی ادامه داد: ما شورای شهر هستیم و کارمند و مدیر شهرداری نیستیم لذا در کنار نظارت‌های محیط زیست، مجموعه ها نیز می‌توانند در برخی از مفاد قانونی در حوزه  محیط زیست  ورود کنند.

بابایی اقدم گفت:  موضوعات مختلفی از جمله زباله های بیمارستانی ، آبیاری سبزی کاریها که با آب فضالاب انجام می‎شود، چرم شهر و فاضلاب صنعتی در سبزیکاری و کاشت ها استفاده میشود و کلی موضوعات دیگر که برای رفع مشکلات این مکان ها شاهد اقدامی نبوده ام.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: تا اینجا نشنیده ام که محیط زیست سهم آلایندگی اتوبوس ها به شهرداری را گوشزد کند و در سایت پایش شاهد هستیم که نه تنها شهر تبریز بلکه در مناطق مختلف نیز این موضوع وجود دارد.

بابایی اقدم گفت: مباحثی در خصوص تابلوهای نشان دهنده آلایندگی وجود دارد که متاسفانه برخی از این تابلوها درست نشان نمی‌دهند این موضوع با سلامت شهروندان ارتباط دارد و باید حساسیت در این زمینه داشته باشیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: تمامی این مباحث و رفع و رجوع آن احتمالا در وسع محیط زیست نیست و اگر محیط زیست کاری انجام ندهد باید بند ۲۰ را فعال کنیم .

بابایی اقدم در پایان سخنان خود یادآور شد: اقدام عاجل در کرونا در دوره پنجم مصوبه شد به مبلغ ۱۰ میلیارد مصوب شد ، این یک بحران است که کم از کرونا نیست و اقدام عاجل میخواهیم چراکه بخشی از آلایندگی که مربوط به ما است با مصوب کردن هزینه ایرادات این موارد رفع شود که قدم مثبتی در این زمینه شاهد شویم.

نوای باغبان نیز بیان کرد: بهتر بود ابعاد محتلف قضیه مشخص شده و به شهروندان در خصوص حقایق مختلف این موضوع سخن می‌گفتیم.

وی گفت: این امر به قدری مورد اهمیت است که هر چقدر سریع برای این مورد هزینه کنیم، بسیار جایز است و اصلا مبلغ های مطرح شده محل صحبت ندارد.

باغبان با بیان اینکه شورا و محیط زیست می‌توانند در اقدامات مشترک به نتایج مطلوبی برسد، ادامه داد: بهتراست دانشگاه علوم پزشکی نیز در رابطه با ابعاد این آلودگی آماری ارائه دهد.

وی ادامه داد: وظایف دستگاه ها در خصوص پاسخگویی در خصوص آلایندگی مشخص است و شورا باید از این دستگاه ها پاسخ بخواهد.

دبیری نیز خاطر نشان کرد: حدود ۷۰ درصد آلایندگی مربوط به منابع متحرک است و ضریب خطرها اعمال نشده و منابع متحرک و ساکن مشخص شود.

وی ادامه داد: پیشنهاداتی برای پیشگیری در رابطه با منابع متحرک داده بودیم اما در موارد غیر متحرک چیزی ندیدم؛ لطفا آمار مشخص و مستندی ارائه شود تا بتوانیم بر اساس آن اقداماتی مشخص انجام دهیم.

برگی رییس شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز  خاطرنشان کرد: بهتر است در جلسه ای مجزا به این موضوع بصورت جدی پرداخته شده و به مشکلات حاصل از این امر رسیدگی شود.

وی ادامه داد: مدیریت کاهش زمان سفرهای شهری یکی از طرح هایی است که من در این زمینه در نظر دارم اقداماتی را عملیاتی کنم تا در پایانه های اتوبوس و ایستگاه مترو تا ایستگاه مورد نظر مسافران را دربا بهترین شیوه در سطح شهر جابجا کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا