نباید تنها یک درصد از پایان نامه‌های دانشگاهی با ۸۰ سال قدمت، مسئله محور باشد

رئیس دانشگاه تبریز با بیان این‌که قابل قبول نیست که دانشگاهی با ۸۰ سال قدمت تعداد پایان نامه‌های مسئله محور آن یک درصد باشد، گفت: دانشگاه با این وضعیت نمی‌تواند نقش خود را به خوبی در جامعه ایفا کند.

به گزارش ارک خبر،صفر نصراله زاده روز چهارشنبه، ۲۴ آذرماه در مراسم بیست و دومین آیین تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری آذربایجان شرقی، اظهار کرد: توسعه‌ی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در طول تاریخ به منظور رفع نیازهای جوامع بشری و مبتنی بر محور دانایی انجام شده است.

وی افزود: این قسمت از توسعه به منظور خروج از توسعه نیافتگی و افزایش اقتدار در جامعه جهانی مورد توجه قرار گرفته و پیشرفت خیره کننده و تحقیقات و پژوهش‌های جامعه محور و فناورانه به موازات تکامل شتابنده و ارتقای سطح فعالیت‌های دانشگاه‌ها برای حل مشکلات و رفع نیازها و بهبود کیفیت زندگی انجام شده است.

وی ادامه داد: ظهور دانشگاه‌های کارآفرین و فناور، منجر به ایجاد تحولی عظیم در کارکرد دانشگاه‌ها و نیل آن‌ها به انجام پژوهش‌های کاربردی و مسئله محور با هدف دستیابی به پیشرفت در ابعاد ملی، منطقه‌ای و جهانی شده است و پیشرفت جوامع با کیفیت تحقیقات کاربردی و نوآورانه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ارتباط تنگاتگی دارد.

نصراله زاده خاطرنشان کرد: این پیشرفت‌ها زمانی حاصل شد که دانشگاه‌ها بیشترین ارتباط را با بخش‌های مختلف جامعه برقرار کرده و در قالب قراردادهای منعقد شده نظیر کشورهای پیشرفته به جامعه معرفی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه آمارها ناشی از برقراری ارتباط خوب دانشگاه‌ها با مراکز پژوهشی است، افزود: اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگران به‌عنوان مجری اصلی طرح‌های تحقیقاتی نقش تاثیرگذاری در اجرای پروژه‌ها و به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد و صنعت ایفا کرده‌اند.

وی تاکید کرد: ما در حوزه تولید علم دارای رتبه ۱۶ منطقه و در حوزه فناوری، رتبه ۶۷ را هستیم که این امر نشان می‌دهد نتوانسته‌ایم به جایگاه مناسبی مطابق با پژوهش‌های خود دست یابیم.

رئیس دانشگاه تبریز  همچنین گفت: حدود ۸۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری و تعداد قابل توجهی رساله و پایان نامه داریم ولی همچنان نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم و بر اساس آمارها تعداد پایان نامه‌ها و رساله‌های مرتبط با طرح‌های ارتباط با صنعت از سال ۹۲ تاکنون رشد نسبتا خوبی داشته اما مطلوب نیست.

وی با اشاره به مسائل مالی تحقیقات و پژوهش‌ها نیز اظهار کرد: وضعیت ما از این لحاظ نیز چندان خوب نبوده و دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ما وابستگی شدیدی به بودجه دولتی دارند در حالی که سهم اعتبار پژوهش و فناوری به نیم درصد از تولید ناخالص داخلی هم نمی‌رسد.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد و نوآوری در تامین مالی دانشگاه‌ها نقش موثری دارند اما وابستگی دانشگاه‌های ما به بودجه دولتی در برخی موارد حتی تا ۹۰ درصد است که این موضوع باعث می‌شود نتوانیم تحقیقات خود را آنطور که باید تجاری سازی کنیم.

نصراله زاده افزود: باید حداقل از چهار کار پژوهشی، یک مورد به نوآوری ختم شود در صورتی که اغلب کارهای پژوهشی ما تحقیقات بنیادی است که در قفسه‌های دانشگاه‌ها بایگانی می‌شود.

وی با بیان این‌که اصل نگارش مقاله کار پسندیده‌ای است اما باید نقش خود در جامعه را به خوبی ایفا کنند، ادامه داد: ما با ایده آل‌ها فاصله زیادی داریم و باید کار کنیم تا فاصله بین مقالات انتشار یافته با نوآوری و کارهای فناورانه را کاهش دهیم.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به تاسیس معاونت فناوری در وزارت علوم، گفت: باید از تمامی ظرفیت‌های استان استفاده کنیم چرا که بیکاران زیادی در کشور وجود دارند در حالی که حدود ۵۰ هزار فارغ التحصیلی دانشگاهی استان در شرکت‌های دانش بنیان مشغول کار هستند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ درصد بیکاران فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، افزود: اگر بتوانیم شرکت‌های دانش بنیان را به صورت موثر در جامعه گسترش دهیم منجر به اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و تامین بودجه مالی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی خواهد شد.

وی افزود: ایران در بین ۱۲۱ کشور در سال ۲۰۲۰ رتبه ۴۸ را در هزینه کرد تحقیقی و توسعه را کسب کرده است در حالی که رتبه همکاری دانشگاه با صنعت در همان سال ۱۱۷ است که این امر نشان می‌دهد علی‌رغم انجام هزینه برای تحقیق و توسعه، سهم دانشگاه‌ها ومراکز پژوهشی از لحاظ ارتباط با جامعه پایین است.

به گزارش ایسنا، نصراله زاده با بیان اینکه در این راستا باید فرهنگ پژوهش محوری و دانش محوری در جامعه شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: ارتباط سازمان یافته‌ای بین دانشگاه‌ها و صنعت انجام نگرفته و نظام تبادل فناوری در بین دانشگاه‌ها وجود ندارد.

وی گفت: در راستای ایجاد ارتباط فناوری بین دانشگاه‌ها، کارگزاری‌های علم و فناوری باید در سطح استان تاسیس شود.

بر اساس این گزارش؛ در این همایش از مهران رحمانزاده، ادانش آموز پایه ۱۱ ریاضی فیزیک به عنوان پژوهشگر برتر در حوزه دانش آموزی، آزیتا بلالی اسکویی دانشیار دانشگاه هنر اسلامی تبریز، مهدی یوسفی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز، محمد غفاری استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز، علیرضا امانی قدیم دانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، مهدی سلامی استاد دانشگاه صنعتی سهند، یوسف زرندی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ابوالفضل قاسم زاده دانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، افشین جوادی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، محمد خیاط ناصری مدرس دانشگاه علمی کاربردی استان و مهدی زینالی از دانشگاه صنعتی سهند به‌عنوان پژوهشگران و فناوران برگزیده استان تجلیل به عمل آمد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا