پژوهش، عزیمت کشور به سمت پیشرفت است

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه ثروت اصلی در حوزه فناوری و پژوهش است، گفت: پژوهش، عزیمت کشور به سمت پیشرفت است.

به گزارش ارک خبر،عابدین خرّم روز چهارشنبه، ۲۴ آذرماه در مراسم بیست و دومین آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان، خاطرنشان کرد: بدون تحقیق و پژوهش، امکان رسیدن به مرزهای علم ممکن نیست.

وی ادامه داد: افتخار داریم در کشوری هستیم که دانشمندان آن می‌خواهند به مرزهای علمی پیشرفته دنیا نزدیک شوند اما مورد آماج دشمنانی قرار می‌گیرند که چشم دیدن این پیشرفت‌ها را ندارند.

وی افزود: شهدایی چون شهید فخری زاده که غیر از کار پژوهشی و نوآوری کار دیگری نمی‌کردند در حالی که دنیا نمی‌پذیرد کشوری مثل ایران که مبتنی بر مبانی دینی است، در این مسیر رشد یابد.

خرّم با بیان اینکه امروز در کشور ایران، نسل‌های مختلف علمی از دانشگاه‌ها آموزش محور تا کارآفرین را تجربه کرده‌ایم، ادامه داد: دانشگاه نباید منتظر دریافت کمک مالی باشد. اکنون باید دانشگاه‌ها خودشان به دنبال راهی برای درآمدزایی و ثروت آفرینی از علم و حوزه فناوری باشند.

وی خاطرنشان کرد: محققان نباید در گیرودار سازمانی منتظر دریافت و جذب منابع باشند و  باید شرکت‌های دانش بنیان به مرحله‌ای برسند که از لحاظ تولید ثروت به خود اتکا داشته و گروه‌ها و سازمان‌ها دیگر مجبور به مراجعه به آن‌ها باشند.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان باید با استفاده از تولیدات خود به پیشرفت و کیفیت محصول بپردازند و به مرحله قابل رقابت در سطوح مختلف برسند چراکه رقابت در تولید بدون پژوهش و علم ممکن نیست.

وی با بیان اینکه اقدامات پژوهشی دانشمندان دانشگاه‌ها به عنوان یک گنجینه‌ است، گفت: اگر این گنجینه توسعه یابد می‌توان گفت که کشور به توسعه خواهد رسید.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که شرکت‌های دانش بنیان، حلقه وصل صنعت و دانشگاه هستند، اظهار کرد: بر اساس آمارها امیدواریم که سهم پژوهش و شرکت‌های دانش بنیان از تولید ناخالص ملی به چهار درصد تا چهار سال آینده برسد و در این راستا افرادی که سرعت بیشتری در پژوهش داشته باشند به سهم بیشتری نیز در این خصوص برسند.

وی خاطرنشان کرد: سهم دولتی مراکز رشد ما نسبت به سایر کشورهای پیشرفته چندان پایین نیست ولی برای جبران کاستی‌ها باید نگاه به منابع دولتی را محدود کنیم و به منابع داخلی مجموعه‌ها نگاهی بیندازیم و روی پای خود بایستیم.

نوآوری باید تبدیل به گفتمان مدیریتی در استان شود

وی با تاکید بر این‌که نوآوری باید تبدیل به گفتمان مدیریتی در استان شود، گفت: باید کارخانه نوآوری در استان راه اندازی و این منطقه به مرکز هاب صادرات فناوری تبدیل شود در غیر این صورت اکوسیستم فناوری استان ناقص خواهد بود.

خرّم با بیان این‌که افزایش پژوهشگران یکی از وظایف روسای دانشگاه‌ها است، افزود: در جلسات دفاع پایان نامه‌ها می‌توان از صاحبان صنایع و بخش خصوصی دعوت کرد زیرا افزایش بهره وری بدون پژوهش ممکن نیست.

باید ماموریت دانشگاه‌ها با زیست بوم استان متناسب باشد

وی در ادامه با اشاره به اشکالات سند آمایش سرزمینی استان و عدم رفع نیازهای رشته‌‍ای استان توسط دانشگاه‌ها، ادامه داد: باید ماموریت دانشگاه‌ها با زیست بوم استان متناسب باشد.

وی در خاتمه بحث تبادل دانشجو و اساتید با دانشگاه‌های خارجی را یکی از موارد مهم در حوزه فعالیت دانشگاه‌ها برای ارتقای سطح پژوهشی دانست.

به گزارش ایسنا، در این همایش از مهران رحمانزاده،دانش آموز پایه ۱۱ ریاضی فیزیک به عنوان پژوهشگر برتر در حوزه دانش آموزی، آزیتا بلالی اسکویی دانشیار دانشگاه هنر اسلامی تبریز، مهدی یوسفی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز، محمد غفاری استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز، علیرضا امانی قدیم دانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، مهدی سلامی استاد دانشگاه صنعتی سهند، یوسف زرندی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ابوالفضل قاسم زاده دانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، افشین جوادی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، محمد خیاط ناصری مدرس دانشگاه علمی کاربردی استان و مهدی زینالی از دانشگاه صنعتی سهند به‌عنوان پژوهشگران و فناوران برگزیده استان تجلیل به عمل آمد.

دکمه بازگشت به بالا