جهش اُمیکرون تاکنون موجب افزایش موارد شدید و مرگ و میر نشده است

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: نکته‌ی امیدوارکننده در مورد جهش امیکرون این است که براساس اطلاعاتی که تاکنون در دست است، موجب افزایش موارد شدید، بستری و مرگ ومیر نشده است؛ باوجود این در صورتی‌که به طور ناگهانی باعث افزایش شیوع در یک منطقه گردد، سیستم بهداشتی درمانی را دچار بحران خواهد کرد.

به گزارش ارک خبر،سعیده آذری اظهار کرد: جهش اُمیکرون، یکی دیگر از بیشمار جهش‌های ایجاد شده در ویروس کروناست که به دلیل تغییر در نحوه سرایت پذیری، از جمله جهش‌های مهم این ویروس در نظر گرفته شده است؛ بنابراین همچنان با تغییراتی در رفتار ویروس با کرونا مواجه هستیم.

وی متذکر شد: بصورت کلی علایم این نوع جهش تفاوت چندانی با بقیه نداشته و علایم اصلی همان نشانه‌های شبیه سرماخوردگی هستند، تفاوتی که در این جهش موجب نگرانی شده است سرعت انتقال و سرایت بسیار بالاتر از گونه‌های قبلی است؛ به طوری‌که طی مدتی کوتاه در بیش از ۷۰ کشور و از جمله ایران شناسایی شده است.

وی با بیان این‌که نگرانی دوم در مورد این جهش تغییر در قسمتی از ویروس است که واکسن ها بر اساس آن تولید می‌شوند، گفت: براساس گزارشات جهانی کاهش تاثیر واکسن‌ها برای این جهش مشهود می‌باشد.

آذری در خصوص نحوه تشخیص این ویروس، اظهار کرد: شناسایی این جهش از طریق تست‌های ژنتیکی روی ویروس قابل انجام است و وقتی در منطقه ای شناسایی شد نیازی به تکرار این تست‌ها برروی تک تک افراد نبوده و همه موارد بیماری از نوع جهش جدید در نظر گرفته می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی‌که اطلاعات قطعی در مورد این جهش وجود ندارد، همچنان توصیه ما رعایت اصول بهداشتی یعنی عدم تجمع در محیط‌های بسته، حذف مسافرت‌های غیرضروری، استفاده از ماسک و تزریق واکسن است تا مثل جهش‌های قبلی باعث برانگیخته شدن موج جدیدی نشویم.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان این‌که عدم رعایت اصول بهداشتی در مورد این ویروس، زیر پا گذاشتن حقوق دیگران است، گفت: به نظر می‌رسد این جهش درکنار سرایت پذیری بالا، علایم نسبتا خفیفتری نسبت به سویه‌های قبلی دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا