شایعه تا واقعیت تخریب مغازه فرد معلول در مراغه

مراغه- انتشار تصاویر و محتوای مربوط به تخریب مغازه‌ای در مراغه در شبکه‌های اجتماعی و یک معلول که گریه و زاری می‌کند، واکنش گسترده کاربران را در پی داشته است.

به گزارش ارک خبر، ماجرا از این قرار است که مالک یک مغازه به صورت شبانه نسبت به تخریب آن اقدام کرده و تصاویر مربوط به گریه صبحگاهی یک فرد معلول که همه فکر می‌کردند صاحب سرقفلی بوده، در فضای مجازی منتشر شده است.

محتوایی که گفته می‌شود احساسات کاربران فضای مجازی را برانگیخته و اکنون صدای آن از رسانه‌های معاند نیز به گوش می‌رسد و حتی رسانه‌های جریان اصلی نیز با هدف روشنگری به موضوع پرداخته‌اند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مراغه در واکنش به ویدئوی تخریب این مغازه و یک فرد معلول که نسبت‌اش با مالکان معلوم نیست، می‌گوید: شهرداری در تخریب مغازه‌ها دخالتی نداشت و مالک مغازه مزبور شبانه به تخریب ساختمان اقدام کرده و گویا طی این روند رضایت صاحب سرقفلی مغازه را کسب نکرده است.

رضا عسکری با بیان اینکه مالک مغازه مجوز تخریب مغازه را از شهرداری گرفته بود، ادامه داد: تخریب مغازه باید پس از کسب رضایت صاحب سرقفلی انجام می‌شد که متأسفانه نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر مراغه این را هم مورد تاکید قرار داد که اقدام مالک مغازه در تخریب ساختمان مزبور غیرقانونی نبوده اما متأسفانه با لحاظ شرایط اخلاقی نبوده است.

عسکری افزود: بر اساس بررسی‌ها، فرد معلولی که در ویدئو دیده می‌شود، در این موضوع ذینفع نیست و بررسی‌های همکاران ما در شورا و شهرداری مراغه در این خصوص ادامه دارد.

فرد معلول برادر صاحب سرقفلی است

فرماندار مراغه نیز می‌گوید: بررسی‌ها در رابطه با تخریب یک باب مغازه و انتصاب آن به یک فرد معلول نشان می‌دهد که فرد معلول برادر صاحب سرقفلی بوده اما تاکنون مدرکی مبنی بر داشتن سند اعیانی از سوی مالک سرقفلی ارائه نشده است.

سیدعلی موسوی بیان کرد: طبق گزارش‌های شهرداری، بهزیستی، فرماندهی انتظامی و دادستانی شهرستان، این مغازه با قدمت بیش از ۶۰ سال دارای مالک عرصه و سرقفلی مجزاست.

به گفته وی و با توجه به ریزش قسمتی از ساختمان مغازه در اردیبهشت ماه و آتش‌سوزی ۱۴ آذرماه در ساختمان، اهالی و همسایگان صدور اخطار رسمی به صاحبان ملک از سوی شهرداری را خواستار شده‌اند و این نهاد نیز طبق بند ۱۴ ماده ۵۵ شهرداری‌ها نسبت به صدور اخطار رسمی به صاحبان ملک در خصوص رفع خطر در ۱۸ آذرماه اقدام کرده است.

وی بیان کرد: دادستان شهرستان از مستأجران که در واقع مالک سرقفلی مغازه هستند، خواسته بود تا برای جلوگیری از پایمال شدن حق و حقوقشان، دستور موقت برای جلوگیری از تخریب مغازه را از محاکم قضائی اخذ کنند که متأسفانه صاحبان سرقفلی اقدام نکرده‌اند و در نهایت مغازه شب پنجم دیماه توسط صاحبانش یعنی صاحبان عرصه تخریب شده است.

فرماندار مراغه با یادآوری این موضوع که فیلم پخش شده مربوط به برادر صاحب سرقفلی مغازه است، اظهار داشت: احتمال استفاده ابزاری از وی و ایجاد حساسیت جهت تحریک تعدادی از مردم و کاربران وجود دارد و موضوع از طریق مراجع ذیربط، دادستان و فرماندهی انتظامی تا زمان احقاق حقوق‌شان پیگیری خواهد شد.

برخی رسانه‌های محلی با ورود به این موضوع حقوقی و شخصی و جریحه‌دار کردن احساسات کاربران در حالی که فرد معلول جزو ذینفعان این مغازه نیست، به گسترش ویروس‌وار این محتوا در شبکه‌های اجتماعی دامن زدند و نکته جالب توجه اینکه در بیشتر موارد اطلاعات کامل و دقیق به مخاطبان و کاربران فضای مجازی داده نشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا