مشارکت در بازسازی قره‌باغ وتقویت زیرساخت‌های ارتباطی با آذربایجان

استاندار آذربایجان شرقی دستاوردهای سفر هیأت سیاسی اقتصادی کشورمان به جمهوری آذربایجان را تشریح کرد و از مشارکت در بازسازی قره‌باغ و تقویت زیرساخت‌های ارتباطی خبرداد.

به گزارش ارک خبر،عابدین خرّم قبل از ظهر امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران دستاوردهای سفر دوروزه هیأت سیاسی اقتصادی کشورمان به جمهوری آذربایجان را تشریح کرد و از انجام توافق‌های لازم درخصوص موضوعات مرتبط با استان شامل مشارکت در بازسازی قره‌باغ، فعال‌سازی محور ترانزیتی، ایجاد خطوط مستقیم ریلی و پروازی، تقویت گردشگری سلامت، آغاز تولید برق در سد خداآفرین، ایجاد شهرک صنعتی مشترک و راه‌اندازی بازارچه مرزی خبر داد.

وی اظهار داشت: این سفر در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم و تأکیدات رئیس جمهور مبنی بر تحکیم و تقویت روابط با همسایگان و نقش‌آفرینی استان‌های مرزی در مناسبات تجاری و اقتصادی صورت گرفت که قطعاً در ارتقای سطح روابط دو کشور تأثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به برنامه‌های سفر هیأت ایرانی به جمهوری آذربایجان، گفت: در این سفر با رئیس جمهور آذربایجان، معاون نخست‌وزیر و چند تن از وزرای دولت این کشور مذاکراتی داشتیم و توافق‌های خوبی برای گسترش همکاری‌های مشترک صورت گرفت.

خرّم خاطرنشان کرد: بازدیدهای کاملی هم از مناطق آزادشده جمهوری آذربایجان و پروژه‌های در دست اجرا در این مناطق انجام و زمینه‌های مشارکت شرکت‌های ایرانی بویژه بخش خصوصی استان در بازسازی این مناطق بررسی شد.

نصب توربین‌های تولید برق در سد خداآفرین توسط جمهوری آذربایجان

استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: با توجه به تجربیات شرکت‌های ما و ابراز علاقه طرف آذربایجانی، مقرر شد پیمانکاران و شرکت‌های فنی مهندسی کشورمان در بازسازی مناطق آزادشده قره‌باغ مشارکت فعال داشته باشند.

وی افزود: در بخش انرژی هم نسبت به نصب توربین‌های تولید برق در سد خداآفرین توسط جمهوری آذربایجان و نحوه استفاده مشترک از این سد توافق‌های لازم صورت گرفت.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین توافق برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک و راه‌اندازی بازارچه مرزی و سرمایه‌گذاری متقابل بخش خصوصی دو کشور را از دیگر دستاوردهای این سفر برشمرد و گفت: با توجه به توانمندی شرکت‌های قطعه‌ساز آذربایجان شرقی، برای حضور این شرکت‌ها و همچنین ایجاد نمایندگی شرکت‌هایی مانند تراکتورسازی در جمهوری آذربایجان توافق شد.

وی با اشاره به مذاکرات صورت‌گرفته برای ایجاد توازن در تعرفه‌های رفت‌وآمد و برپایی نمایشگاه‌های مشترک، گفت: ایجاد خط مستقیم ریلی از نخجوان به تبریز و خط پروازی تبریز- باکو و تقویت حوزه گردشگری بویژه گردشگری سلامت از طریق مرز آذربایجان شرقی از دیگر توافق‌های صورت‌گرفته در این سفر بود.

درخواست طرف آذربایجانی برای گشایش گذرگاه‌های خداآفرین و مرزآباد

خرّم با اشاره به درخواست طرف آذربایجانی برای گشایش گذرگاه‌های خداآفرین و مرزآباد برای تردد اتباع دو کشور و مبادلات تجاری، گفت: مقرر شد مطالعات احداث پل مرزی زنگلان- مرزآباد برای ایجاد ارتباط جاده‌ای و ریلی دو کشور و همچنین فعال‌سازی محور ترانزیتی در مناطق آزادشده با همکاری طرفین آغاز شود.

وی تأکید کرد: توافق‌های صورت گرفته در این سفر توسط هیأت‌های کارشناسی دو کشور پیگیری خواهد شد تا به مرحله عملیاتی برسد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به همراهی معاون نخست‌وزیر و وزرای دولت آذربایجان با هیأت ایرانی در طول این سفر دوروزه، گفت: این سفر در مجموع سفر موفقی بود و قطعاً در ارتقای سطح روابط دو کشور و نقش‌آفرینی استان‌های مرزی در مناسبات تجاری و اقتصادی مؤثر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا