کسب رتبه نخست اجرای طرح کشت قراردادی در کشور توسط آذربایجان‌شرقی

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از رتبه نخست این استان در کشور در اجرای طرح کشت قراردادی با مباشرت سازمان تعاونی روستایی و همچنین پیشتازی آذربایجان شرقی در طرح جهش تولید در دیمزارها با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خبر داد.

به گزارش ارک خبر،جلال رحیم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح کشت قراردادی محصولات کشاورزی در آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در این طرح که امسال برای نخستین بار به صورت آزمایشی در برخی استان‌های کشور در حال اجرا است، دو محصول گندم و دانه‌های روغنی از جمله کلزا کشت می‌شود که در آذربایجان‌شرقی نیز ۳۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیمی و ۶۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آبی در قالب این طرح به زیر کشت می‌رود.

وی، بیشترین تمرکز در این طرح را بر روی کشت آبی عنوان کرده و گفت: در طرح کشت قراردادی که با هدف حمایت از کشاورزان با توان مالی پایین و فاقد نقدینگی در زمان کاشت، داشت اجرا می‌شود، به‌صورت پایلوت کشاورزان برخی استانها به‌ویژه در مناطق جنوب کشور با شرکت‌های غله و در استان‌های شمالی کشور نیز با تعاونی روستایی به‌عنوان مباشر قرارداد منعقد می‌کنند.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان خاطرنشان کرد: بر اساس اهداف حمایتی این طرح که البته با تأخیر و در اواخر آذر ابلاغ شده، امسال قرارداد کشت گندم در سطح ۲۰ هزار و ۱۷۸ هکتار از اراضی استان شامل ۱۷ هزار و ۴۸۱ هکتار اراضی دیم و ۲ هزار و ۶۹۷ هکتار اراضی آبی با مشارکت تعاونی روستایی به‌عنوان ذی‌نفع و کشاورز به‌عنوان طرف قرارداد و با نظارت جهادکشاورزی منعقد شد.

وی، افزایش بهره‌وری و حمایت از کشاورزان را از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح کشت قراردادی عنوان کرده و افزود: علمی کردن کشاورزی با استفاده از ظرفیت نظام مهندسی کشاورزی از طریق ارائه‌ی نکات فنی و افزایش میزان تناژ برداشت و تولید از دیگر اهدافی است که علاوه بر ساماندهی تولید محصولات کشاورزی در این طرح دنبال می‌شود که فعلاً محصولات استراتژیک مانند گندم و دانه‌های روغنی را در دستور کار داریم.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد: افزایش سطح کشت، بهره‌وری بیشتر از منابع آبی، کاشت ارقام مقاوم در برابر کم آبی و بکارگیری تکنیکهای کشت ویژه شرایط کم آبی و تنشهای آبی نیز در گامهای بعدی دنبال خواهد شد.

رحیم‌زاده همچنین بیان کرد: با وجود ابلاغ دیرهنگام مفاد این طرح از سوی دولت، آذربایجان‌شرقی از لحاظ اجرای طرح کشت قراردادی با مباشرت تعاونیهای روستایی در سطح کشور پیشتاز است و این طرح سال آینده با قدرت بیشتری اجرایی خواهد شد و نهاده‌های کشاورزی از جمله کودهای مورد استفاده که قیمت بالایی دارند، به‌صورت حمایتی برای کشاورزان طرف قرارداد تأمین و حتی بیمه کشاورزی آنها نیز به‌صورت اقساطی انجام می‌شود.

وی، طرح جهش تولید در دیمزارها را دیگر طرح حمایتی از بخش کشاورزی برشمرد و گفت: این طرح با توجه به ضعیف بودن بخش دیم‌کاران و با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و با هدف تحقق پایداری تولید در اراضی دیم از سال گذشته به صورت پایلوت و آزمایشی در دیمزارهاب چهار استان همدان، کردستان کرمانشاه و آذربایجان‌شرقی با استفاده از کارشناسان مراکز تحقیقات دیم و جهاد کشاورزی اجرا شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان یادآور شد: براساس ابلاغیه وزارت جهادکشاورزی سهم ابلاغی آذربایجان‌شرقی در این طرح ۳۵۲ هزار هکتار است که اقدامات لازم برای اجرای طرح با پیشرفت ۸۸ درصدی در ۳۰۷ هزار هکتار از اراضی استان انجام شده و ۲۱۶ هزار هکتار از این ۳۰۷ هزار هکتار نیز از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی و تخفیف در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، رحیم‌زاده گفت: در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها در بحث بیمه محصولات مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان غرامت خسارت ناشی از خشکسالی به طرف‌های قراردادها پرداخت شده است و همچنین تخصیص مبلغ ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به عنوان تسهیلات چهار درصدی برای نوسازی ناوگان ادوات کشاورزی استان توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و با همکاری بانک ملی تشکیل شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا