توقف مصرف سوخت‌ مایع درنیروگاه‌ها

خبرگزاری ارک – وزیر نفت از قرارداد گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار به عنوان یکی از بزرگترین قراردادهای گازی ایران یاد کرد و گفت: مصرف سوخت‌ مایع به زودی در تمامی نیروگاه ها متوقف می شود.

بیژن زنگنه در مراسم امضای قرارداد گازرسانی به شهرهای استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در حال حاضر ۸۸ تا ۸۹ درصد کل جمعیت کشور تحت پوشش گاز طبیعی هستند، گفت: در تاریخ کشور چنین سطحی از سرمایه گذاری به روستاها انجام نشده است.

وزیر نفت، این طرح را بزرگترین طرح تاریخی استان سیستان و بلوچستان دانست و با اعلام اینکه هیچ منعی از لحاظ کمبود سوخت در مسیر توسعه این استان وجود نخواهد داشت، تصریح کرد: همه افراد صاحب صلاحیت و توانمند می توانند برای اجرای طرح‌های صنعتی سرمایه گذاری کنند و تعهد تامین سوخت مورد نیاز آنها با وزارت نفت خواهد بود.

این عضو کابینه دولت با تاکید بر لزوم اجرا و تکمیل طرح ایجاد پتروشیمی در ایرانشهر، اظهار کرد: در این راستا باید واحدهای پایین دستی پتروشیمی به منظور تولید محصولات نهایی نیز ایجاد شود.

به گفته این مقام مسئول، اگرچه هزینه داخلی گازرسانی در منازل حدود یک میلیون تومان برای هر خانوار پیش بینی شده ولی مجموع این هزینه برای سه میلیون خانوار معادل حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان خواهد شد که به صورت غیر مستقیم به توسعه صنایع داخلی می انجامد.

زنگنه با بیان اینکه این پول برای خرید لوله و اقلان مورد نیاز گازکشی در منازل، خرید بخاری و آبگرمکن گازی و وسایل مشابه خواهد شد که هنگی داخلی سازی می شوند، اظهارداشت: در این بین تعداد زیادی شغل برای جوانان ایجاد خواهد شد و در نهایت منجر به فعال شدن صنعت در کشورمان می شود.

وزیر نفت با اشاره به طرح‌های زیادی که از گذشته در حال انجام بوده ولی تکمیل نشده بودند، اجرای طرح گازرسانی به سیستان و بلوچستان را یکی از طرح‌های بزرگ و با اهمیت دانست و تاکید کرد: سال گذشته ۱۲۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت پالایش گاز کشور اضافه شده و امسال هم باوجود محدودیت‌ها و مشکلات مالی که داریم، باید بتوانیم این روند را ادامه دهیم تا پاسخگوی تقاضاهای جدید گاز طبیعی باشیم.

هزینه قرارداد اجرای پروژه گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان حدود ۱.۸ میلیارد دلار برآورد شده که با توجه به جایگزینی گاز با سوخت‌های مایع در مدت زمان سه سال قابل بازگشت است.

این پروژه با هدف گازرسانی به شهرهای زاهدان، زابل، خاش و چابهار و همچنین نیروگاه‌های استان اجرا می شود. هم اکنون خط هفتم سراسری به طول ٩٠٧ کیلومتر از پارس جنوبی تا ایرانشهر با هزینه یک هزار و ٧٣٠ میلیارد تومان اجرا شده است.

با اجرای این طرح، در مجموع ٩٥٠ کیلومتر خط لوله و شبکه تغذیه و توزیع در شهرهای یادشده اجرا می شود. این پروژه به روش BOT و سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در مدت زمان دو سال اجرا می شود.

در پروژه گازرسانی به زاهدان هم اکنون ٣٤٠ کیلومتر مسیرسازی انجام شده و لوله های مورد نیاز برای ٥٢ کیلومتر از این مسیر نیز تهیه و ٢٥ کیلومتر نیز از آن جوشکاری شده است.

پیش بینی می شود با گازرسانی به نیروگاه‌های استان از مصرف سالانه ۱.۴ میلیارد لیتر گازوئیل و ٥٥٠ میلیون لیتر نفت کوره جلوگیری می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا