راه قابل توجهی تا رسیدن به نقطه توافق باقی مانده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تا به نقطه توافق برسیم راه قابل توجهی باقی مانده است.

به گزارش ارک خبر،سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، با اشاره به مذاکرات وین گفت: هیئت جمهوری اسلامی ایران پس از بازگشت از تهران پیشنهادات خود را در خصوص موضوعات باقیمانده به صورت مکتوب ارائه کرد.

وی ادامه داد: آنچه که مسلم است در چارچوب گفتگوها، رفع همه تحریم‌هایی که با برچسب‌های مختلف و با برجام ناهمخوان باشد و انتفاع اقتصادی در برجام، جزو اصول ما بوده است و تا امروز نیز این موضوع پیگیری شده است.

گفتگوها پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته است

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: گفتگوها پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته است. آن تعداد مواردی که باقی مانده، اتفاقاً سخت‌ترین و کلیدی ترین و جدی ترین موضوعاتی هستند که باید حل شوند.

وی افزود: همانطور که آقای امیرعبداللهیان اعلام کردند مردم بزرگ ایران مطمئن باشند در مورد حقوقشان مصالحه نخواهیم کرد.

خطیب‌زاده تصریح کرد: حقوق حقه ملت ایران و دانش صلح‌آمیز هسته‌ای صیانت می‌شود و برای این نسل و همچنین نسل‌های آتی به عنوان یک افتخار باقی می‌ماند، ولی این خطوط قرمز ما است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: طرف مقابل نیز به خوبی می‌داند اگر در همین دو و سه موضوع باقی مانده تعهد طرف مقابل را در عمل ببینیم، آن‌وقت می‌شود گفت که ما وارد فاز نهایی سازی توافق می‌شویم.

 منتظر تصمیمات اروپا و آمریکا هستیم

وی ادامه داد: طرف مقابل باید گام‌های سخت و جدی بردارد و ما هنوز منتظر تصمیماتی هستیم که اروپا و آمریکا باید بگیرند.

خطیب‌زاده همچنین در خصوص اظهارات اخیر سران رژیم صهیونیستی در خصوص مذاکرات وین نیز گفت: مخاطب اظهارات سران رژیم صهیونیستی، آمریکا و پایتخت‌های اروپایی است و این اظهارات در پازل و موزاییک دسیسه‌های ضد دیپلماسی آن‌ها است. اینجا کسی گوش شنوایی برای این حرف‌ها ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به بیانیه مجلس شورای اسلامی در خصوص مذاکرات وین نیز گفت: نمایندگان ملت بزرگ ایران می‌دانند که مذاکره کنندگان ملت در وین با دقت و چه سختی در حال مذاکره هستند. برای اینکه حداکثر حدود تعیین شده در شورای عالی امنیت ملی اجرایی و پیاده سازی شود و اگر غیر از این بود، حتماً در چند ماه قبل به نقطه تفاهم و توافق رسیده بودیم.

راه قابل توجهی تا رسیدن به نقطه توافق باقی مانده است

خطیب‌زاده با بیان اینکه تا به نقطه توافق برسیم راه قابل توجهی باقی مانده است، تصریح کرد: تضامین حقوقی، سیاسی و اقتصادی، تضامینی هستند که ذیل آنها ابتکارات و طرح‌هایی بوده است.

وی افزود: برخی از تضامین را طرف آمریکایی پذیرفته است و برخی از آن‌ها را طرف‌های اروپایی اصرار دارند که آمریکا باید بپذیرد. به طور ویژه در خصوص تضامین اقتصادی گفتگوها به سختی در جریان است و جزئیاتش در حال پیگیری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: یکی از مهمترین تضامینی که در مذاکرات اعلام کردیم، اصل برگشت پذیری سریع برنامه‌های ایران در صورت هر گونه توافقی در وین است.

منتظر عملیاتی کردن توافقات با انگلیس هستیم

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص پرداخت بدهی انگلیس به کشورمان، گفت: گفتگوها مجدداً با انگلیس برای پرداخت بدهی انجام شده است و سفرهایی در جریان است که مجدداً جزئیات برای چندمین بار نهایی شده و پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه منتظر عملیاتی کردن توافقات با انگلیس هستیم، افزود: البته دولت انگلیس بارها و حداقل چندین بار در همین یک و دو سال اخیر نشان داده که نمی‌شود به آنچه که توافق می‌شود، خیلی مطمئن بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: انگلیس بدهی قطعی دارد و باید آن را به ملت ایران بپردازند. این فرآیند بیش از پیش طولانی مدت و ملال آور شده است.

در دور پنجم گفتگوها با عربستان شرکت خواهیم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات بین ایران و عربستان گفت: همکاران من در عربستان سعودی می‌دانند هر گفتگو و مذاکره‌ای برای ثمربخش بودن، دو پایه اصلی دارد؛ یکی استمرار و دیگری اراده واقعی در طرف‌های مذاکره برای رسیدن به نتایج خوب از گفتگوها است.

خطیب‌زاده افزود: اگر این دو در همکاران ما در عربستان هر چه زودتر تجمیع شود، یعنی هم استمرار و هم اراده واقعی برای رسیدن به نتایج خوب از گفتگوها، شاهد گفت‌وگوهای ثمربخش خواهیم بود.

وی تصریح کرد: ما همواره با همه مشکلات و اختلافات آمادگی داشتیم با همسایه خود در خلیج فارس گفتگو داشته باشیم و اگر تاریخ دور پنجم قطعی باشد شرکت خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات ایران و کره جنوبی نیز گفت: هیئت ایران به درخواست طرف کره‌ای بعد از ملاقات معاون وزیر امور خارجه کره با آقای باقری در وین، به سئول رفته است.

وی ادامه داد: همچنان هیچ اقدام عملی را از طرف کره جنوبی را شاهد نیستیم و متاسفانه دولت کره به مسئولیت قطعی خود نگاه شکلی دارد و مادامی که وجوه مردم ایران در بانک‌های کره مسدود است، هیچ موضوعی فراتر از این را در دستورکار دو کشور قرار نمی‌دهیم و دولت کره بداند ما این روزها را فراموش نخواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در واکنش به اقدام استرالیا در قرار دادن حماس در فهرست گروه‌های تروریستی، گفت: این استفاده ابزاری از برخی مفاهیم کلیدی در روابط بین‌الملل و استانداردهای دوگانه در به کارگیری واژه‌ها و به خدمت گرفتن این مفاهیم بنیادین در دستور کار سیاسی برخی احزاب و دولت‌ها، مهمترین ضربه را به این‌ مفاهیم زده است.

خطیب‌زاده افزود: حماس امروز بیشترین نماینده را در پارلمان فلسطین دارد و نماینده غالب مردم در ساختار حکومتی فلسطین است و اینکه استرالیا تصمیم بگیرد در ظلم آشکار چند دهه‌ای در کنار ظالم قرار بگیرد و در کنار رژیم آپارتاید صهیونیستی قرار بگیرد، تصمیم تاریخی است که مردم هیچگاه فراموش نخواهند کرد.

وی تصریح کرد: بعید می‌دانم هیچ آزاده‌ای در استرالیا به این تصمیمات سیاسی نگاه کند و ببیند ذره‌ای از شرافت سیاسی در آن وجود ندارد. همه متوجه هستند با چه جهت‌گیری‌هایی، چنین تصمیماتی اتخاذ می‌شود.

توصیه دستگاه دیپلماسی به جامعه جهانی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در واکنش به مناقشه‌ی اخیر بین اوکراین و روسیه، تصریح کرد: منطقه اوراسیا نمی‌تواند شاهد درگیری باشد. متاسفیم که برخی طرف‌های غربی در طبل جنگ می‌کوبند و تلاش می‌کنند بر این اختلاف مواد آتش‌زا بریزند و آن را شعله ور کنند.  به جامعه جهانی توصیه می‌کنیم آمریکا را از افزایش تنش در آن منطقه بازدارند.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص مذاکره مستقیم با آمریکا، گفت:  بارها آمریکایی‌ها مذاکره مستقیم را درخواست کردند و می‌خواهند برخی موضوعات را در گفتگوهای مستقیم با ما مطرح کنند. دولت «ترامپ» نیز همین درخواست را از ما می‌کرد و برداشت قطعی ما این بود که مثل سایر کارهای نمایشی ترامپ یک نمایش زرد است تا به اهداف سیاسی خود برسد.

وی اضافه کرد: امروز به صورت غیرمستقیم Non-Paper موارد متعدد را با آمریکا رد و بدل می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نمی‌شود آمریکایی‌ها، با سیاست‌های یکسان نتایج متفاوتی را ببینند،اظهار داشت: اگر نتایج متفاوتی را می‌خواهند ببینند، طبیعی است که اقدام متفاوتی را باید انجام دهند.

شورای عالی امنیت ملی مرجع تصمیم گیری در مذاکرات است

خطیب‌زاده همچنین در تشریح روابط بین وزارت امور خارجه و مجلس شورای اسلامی در موضوع «برجام»، گفت:  شورای عالی امنیت ملی، راهبری مذاکرات در وین را در دست دارد و سران سه قوه از جمله رئیس  مجلس شورای اسلامی در شورای عالی امنیت ملی حضور دارد و در جریان جزئیات مباحث هستند.

وی افزود: در همین یک و دو ماه اخیر، چندین بار امیرعبداللهیان، در صحن مجلس با همه نمایندگان و در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اعضای آن صحبت کرد. علی باقری نیز با نمایندگان ملت صحبت کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد:  اصل تفکیک قوا، بسیار محترم و وزینی در سپهر سیاست داخلی جمهوری اسلامی ایران است و قانون اساسی تفکیک قوا را به رسمیت می‌شناسد. تفکیک قوایی که در یک «هارمونی» درست با هم کار می کنند.

وی با بیان اینکه ما صدای نمایندگان ملت را خصوصی و در علنی شنیدیم،گفت: دولت تمام تلاش خود را کرده و می‌کند که در چارچوب نظرات قابل اجرا شدن، نمایندگان ملت قدم بردارد و طبیعی است که تصمیم نهایی با شورای عالی امنیت ملی به عنوان نهاد مرجع برای تصمیم گیری قطعی درباره پرونده وین است.

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به برخی اخبار در رسانه‌ها در خصوص برخورد با زنان مسلمان در هند گفت: آنچه به طور پراکنده در تصاویر شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها دیده می‌شود، اصلا با جامعه متکثر هند همخوان نیست. این تساهل و تکثرگرایی اتفاقاً عامل همگرایی این کشور کهن بوده است.

وی گفت: کشور دوست ما، هندوستان عضو متعهد میثاق بین المللی مدنی و حقوقی هست که ماده ۱۸ آن آزادی بیان، مذاهب و آموزه های آن را برای همه اعضا روشن کرده است.دادگاه عالی هندوستان این قضیه را در دست بررسی دارد و با دوستان در هندوستان در ارتباط هستیم و می‌دانیم تا چه حد این کشور بر مبنای تکثر استوار است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا